Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vad är det för egenskaper, undrar jag? Det jag har sett hos mops och fralla är väl att de är ”långsamma” dvs osmidiga och har, enligt min uppfattning, en kropp som inte fungerar som jag anser en hundkropp ska. Förstår att många ser det som praktiskt, för de är ju enkla att ha lösa så sett att de inte hinner långt om de får för sig att dra utan går lätt att fånga in. Och det är väl även det som gör att de upplevs mer ”clowniga” än andra av vissa, att rörelserna ser roliga ut ihop med ett ”leende” ansikte baserat på hur nosen är utformad så de ser glada ut när de öppnar munnen för att få ordentligt med luft?

Jag kan liksom inte komma på några andra egenskaper de har som inte finns hos exempelvis sällskapsterriers.
Håller helt med.
Var länge hundvakt åt två mopsar (de råkade vara de enda hundarna jag bodde granne med på den tiden) där den ena var en fyraårig avelshane med en hel del "fina" resultat i utställningsringen och den andra var "ett framtida hopp" på typ 9 månader.
Katastrofala hundar! Båda snarkade mer eller mindre och den äldre grymtade en del under promenaderna. De var generellt väldigt klumpiga och upplevdes som buffliga eftersom de hade svårt att helt ha kontroll över sina rörelser. De kom alltid glatt tumlande mot dörren när jag öppnade och hade ingen som helst möjlighet att stanna i tid trots att det syntes att de inte ville krocka med en. Ville de nosa på nåt körde de in hela skallen (var orolig för ögonen konstant!) och det var inte bara en gång de tumlade ner i diken som vilken annan hund som helst kunnat gå ner i utan att tappa balansen.

Barnen i skolan vi ofta gick förbi tyckte absolut de var roliga med de grymtande ljuden, "glada" ansiktena och klumpiga rörelserna (speciellt med den yngre som ofta lade sig ner och tumlade runt). De kallades nästan konstant för grisar av barnen och ja, det är väl det jag tycker att de påminner om också.
Pälsen må vara lättskött men istället måste man ju se till att ta hand om alla hudveck, speciellt i ansiktet de ju kör in i allt möjligt för att kunna lukta och äta.

Mina hundar har gått omvägar runt alla frallor och mopsar i området eftersom de låter så illa. Förstår verkligen inte vad det är som folk tycker är så charmigt. Jag tycker att de allihop rör sig likadant som min ena katt. Hon visade sig ha artros...
 
Det föds individer i rasen bichon havanais med kort päls(typ spaniel). Dem avlar man dock absolut inte på eftersom rasen enligt standarden ska ha lång päls. Samtidigt har en stor andel av havanaisägarna sina hundar nedklippta.

Ironi.
Men är det inte en kortbent hund? En mops har normallånga ben.
 
Tänker att många egenskaper passar in på flera raser men att det är något speciellt med vissa rasers personlighet ändå?
Menar, varför väljer vissa golden framför labbe? Eller malle framför schäfer? På pappret torde de ju inte skilja sig så mycket men ändå har vi olika preferenser.
Nej, jag skulle inte rekommendera mops eller fralla till någon men jag kan förstå att det finns något hos dem som vissa dras till som man inte riktigt kan sätta fingret på.
Absolut, och jag säger inte emot att det finns detaljer som tilltalar vissa mer, men att dra det till att det inte finns likvärdiga hundar utan problemen som dessa raser har låter för mig extremt.

Säg t.ex att golden skulle få extrema höftproblem så ”alla” avlivades vid tre års ålder för att de inte kunde gå, typ. Det är nog få som hade fortsatt köpa golden för att de inte ansåg labradorer vara nog likvärdiga. Det innebär ju inte att det inte finns skillnader i raserna, men att de attraktiva egenskaperna är så extremt unika att ingen normalfrisk ras kan vara ett likvärdigt(/bättre) val tycker jag låter märkligt när det handlar om en sällskapshund.
 
Absolut, och jag säger inte emot att det finns detaljer som tilltalar vissa mer, men att dra det till att det inte finns likvärdiga hundar utan problemen som dessa raser har låter för mig extremt.

Säg t.ex att golden skulle få extrema höftproblem så ”alla” avlivades vid tre års ålder för att de inte kunde gå, typ. Det är nog få som hade fortsatt köpa golden för att de inte ansåg labradorer vara nog likvärdiga. Det innebär ju inte att det inte finns skillnader i raserna, men att de attraktiva egenskaperna är så extremt unika att ingen normalfrisk ras kan vara ett likvärdigt(/bättre) val tycker jag låter märkligt när det handlar om en sällskapshund.
Likvärdiga och likvärdiga beror ju på hur man ser det.
Jag är ju hellre hundlös än köper en annan ras trots att jag riskerar att få en ny hund med dcm (och mår piss utan hund). På pappret finns det ju ett antal andra raser som jag skulle kunna ha istället - men de tilltalar mig inte.

Sen väljer ju jag att inte ha hund isf men förstår till viss del de som fortsätter köpa mops/fralla trots allt.
 
Men är det inte en kortbent hund? En mops har normallånga ben.

Det handlade mer om varför(nästan) alla sällskapshundar är långhåriga.
Men bichonraserna har inte extremt korta ben.

ShavaneseHavaneserecessivecoat2.jpeg
 
Det är lite likadant med de mindre spetsraser som finns, många är ju himla "lagom" som sällskapshundar egentligen men många avlas på alldeles för mycket och totalt onödig päls - poff så blev de opraktiska fluffbollar de också!
 
Likvärdiga och likvärdiga beror ju på hur man ser det.
Jag är ju hellre hundlös än köper en annan ras trots att jag riskerar att få en ny hund med dcm (och mår piss utan hund). På pappret finns det ju ett antal andra raser som jag skulle kunna ha istället - men de tilltalar mig inte.

Sen väljer ju jag att inte ha hund isf men förstår till viss del de som fortsätter köpa mops/fralla trots allt.

Jag själv har haft många hundar och en hund är en hund är en hund oavsett ras. Jag skulle ha väldigt svårt att vara hundlös och kan nog ta vilken ras som helst hellre än ingen hund.
Till och med en jakthund fast jag är totalt ointresserad av jakt men jag skulle väl få bredda mina horisonter då för likväl som hundarna uppfyller ett behov hos mig (sällskap, komma ut, träning) så är jag mån om att mina hundar ska få sina behov uppfyllda.

Jag undrar också vad folk menar när de säger att de tilltalas av vissa hundraser? Är det baserat på utseende eller funktion?
Jag kan tilltalas av vitt olika hundar irl, ibland träffar man bara en hund och känner att det klickar och det verkar inte ha nåt med rad eller utseende att göra utan personligheten.
 
Jag själv har haft många hundar och en hund är en hund är en hund oavsett ras. Jag skulle ha väldigt svårt att vara hundlös och kan nog ta vilken ras som helst hellre än ingen hund.
Till och med en jakthund fast jag är totalt ointresserad av jakt men jag skulle väl få bredda mina horisonter då för likväl som hundarna uppfyller ett behov hos mig (sällskap, komma ut, träning) så är jag mån om att mina hundar ska få sina behov uppfyllda.

Jag undrar också vad folk menar när de säger att de tilltalas av vissa hundraser? Är det baserat på utseende eller funktion?
Jag kan tilltalas av vitt olika hundar irl, ibland träffar man bara en hund och känner att det klickar och det verkar inte ha nåt med rad eller utseende att göra utan personligheten.
Ja, man är ju olika på den fronten. Jag är som sagt hellre hundlös än köper annan ras (eller för den delen rätt ras men fel linjer).
Det är nog en kombination av hela rasens egenskaper, både funktion, mentalitet och utseende. Det skiljer sig ju vitt mellan raser trots att de alla är hundar 🤷‍♀️

Jag träffar en massa trevliga hundar från en massa olika raser - men jag vill inte leva med dem och skulle aldrig köpa dem.
 
Jag själv har haft många hundar och en hund är en hund är en hund oavsett ras. Jag skulle ha väldigt svårt att vara hundlös och kan nog ta vilken ras som helst hellre än ingen hund.
Till och med en jakthund fast jag är totalt ointresserad av jakt men jag skulle väl få bredda mina horisonter då för likväl som hundarna uppfyller ett behov hos mig (sällskap, komma ut, träning) så är jag mån om att mina hundar ska få sina behov uppfyllda.

Jag undrar också vad folk menar när de säger att de tilltalas av vissa hundraser? Är det baserat på utseende eller funktion?
Jag kan tilltalas av vitt olika hundar irl, ibland träffar man bara en hund och känner att det klickar och det verkar inte ha nåt med rad eller utseende att göra utan personligheten.
Jag har definitivt hundraser jag kan tänka mig och andra jag absolut inte kan tänka mig att leva med oavsett om jag tycker att de är vackra eller. Det finns både en gräns på hur mycket jag vill och kan anpassa mitt liv för att hålla en hund nöjd och glad, och det finns även "rastypiska personligheter" som inte klaffar med min egen. Vi ska ju ändå bo ihop. :D En spaniel eller labbe kommer till exempel aldrig någonsin att bo här, inte en bullhund eller vallhund liknande BC eller Keplie heller. Då är jag mycket hellre utan.
Visst är de hundar allihop, men de är samtidigt väldigt, väldigt olika.
 
Jag har definitivt hundraser jag kan tänka mig och andra jag absolut inte kan tänka mig att leva med oavsett om jag tycker att de är vackra eller. Det finns både en gräns på hur mycket jag vill och kan anpassa mitt liv för att hålla en hund nöjd och glad, och det finns även "rastypiska personligheter" som inte klaffar med min egen. Vi ska ju ändå bo ihop. :D En spaniel eller labbe kommer till exempel aldrig någonsin att bo här, inte en bullhund eller vallhund liknande BC eller Keplie heller. Då är jag mycket hellre utan.
Visst är de hundar allihop, men de är samtidigt väldigt, väldigt olika.
Samma här. Jag gillar ju hundar såklart, men om någon plötsligt dumpade en kangal på mig tror jag inte det hade varit kul för varken mig eller hunden… :crazy:
 
Det är helt obegripligt att man inte bara accepterar att det finns två hårlag i rasen och att det inget ärvbättre än det andra.
Ja, jättekonstigt. Är övertygad om att fler skulle bli nyfikna på de hyfsat friska och väldigt trevliga havanaisarna om man fick veta att de kunde ha två hårlag. Tror många avskräcks av pälsvården när de tänker sig att rasen antingen måste se ut så här eller klippas regelbundet.
 

Bifogade filer

  • B43AD26B-32C5-4623-93D5-52420391D7A3.jpeg
    B43AD26B-32C5-4623-93D5-52420391D7A3.jpeg
    344 KB · Visningar: 49
Ja, man är ju olika på den fronten. Jag är som sagt hellre hundlös än köper annan ras (eller för den delen rätt ras men fel linjer).
Det är nog en kombination av hela rasens egenskaper, både funktion, mentalitet och utseende. Det skiljer sig ju vitt mellan raser trots att de alla är hundar 🤷‍♀️

Jag träffar en massa trevliga hundar från en massa olika raser - men jag vill inte leva med dem och skulle aldrig köpa dem.

Samma här så jag förstår dig precis. Jag har boxer, punkt slut. Finns ingen av de andra bruksraserna som jag ens skulle fundera över. Träffar jättetrevliga schäfrar och aussies genom min tränare, tränar ihop med en otroligt trevlig terv, osv, men nä. Inget som får flytta in hos mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 726
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
499
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
637
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp