Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag menar att de behöver plocka ner saker i mindre bitar.
Som jag skrev, inte antingen eller nödvändigtvis.
Okej, hur ska man göra det? Vad menar du med att plocka ner saker i mindre bitar? Syftar du på MH och BNP då?
Hur tänker du att man ska utvärdera hundar av en oberoende part om vi inte använder oss av t.ex. MH eller BNP, finns det något alternativ där det inte är en person som utvärderar sina egna hundar?
 
RSV2000 kör sin egen utvärdering, Talentsictung.

Ett praktexempel på ryggkliande mellan uppfödare, att släta över brister och se det man vill se. Många av de hundarna som får höga poäng här går inte att ha i en barnfamilj som innehundar utan blir hundgårdshundar.

Jag är helt enig med de som säger att utvärdering ska göras opartiskt och redovisas offentligt. Precis som med höfter och armbågar. Även där tycker folk att deras hundar blivit orättvist bedömda för att de inte har problem.

Tack och lov går utvärderingarna djupare än så.
 
Det är inget som hindrar att man tittar på ytterligare nyanser utöver BPH. Många uppfödare gör det.
Men såvitt jag vet finns i nuläget inget annat vetenskapligt framtaget redskp för att utvärdera mentalitet i avelssyfte, d v s standardiserat, objektivt och kopplat till ärftliga egenskaper.



Jag har sagt det förut och jag säger det igen - jag har inga problem med hur du avlar.

De praktiska aspekterna av avel kan jag inget om. Men citatet från mig handlar om de teoretiska bitarna, framför allt genetik.



Stor diversitet tror jag absolut att du uppnår. Säkert trevliga hundar också. Men precis som med alla andra uppfödare så litar jag bara på testresultat när det gäller sådant som går att mäta objektivt.



Föreningen är inte homogen.
Om du känner att DU inte får ut mer av BPH är det en sak. Men om avel ska innefatta mer än en ensam uppfödare är det rätt vettigt att ha en standardiserad utvärdering.

Jag hoppas verkligen att du är mer seriös nu än som SKK- uppfödare. Jag hoppas att du åtminstone inte avlade på dessa hundar.



Jag har inga problem med hur du gör även om jag förstås blir nyfiken på vissa saker. Allt handlar inte om dig när man diskuterar.



Om inte förändringen sker tillräckligt fort blir det nödvändigt. Men jag tycker naturligtvis att man ska använda utvärderingsverktyg som bevisligen fungerar för syftet, oavsett vem mer som använder det eller håller i det.



Du menar ser rätt/bra ut enligt forskning?

Ja, jag vet, de som jag utbildar i metoden är nästan alltid SKK-uppfödare och det finns ju väldigt många andra sätt att plocka ner i mindre bitar.

Det är vetenskapligt bevisat att även mentala egenskaper nedärvs.
Det använde man sig av även innan MT, MH, BPH....för även om det inte var vetenskapligt bevisat så vet vi ju att saker och ting nedärvs. Och när vi följer upp kan vi skaffa oss mer och mer uppfattning om hur och använda det.

Jag skriver om att det blir ännu mer nödvändigt att plocka ner egenskaper i mindre bitar när man avlar med stor diversitet och du skriver "stor diversitet tror jag nog att du uppnår".

BLIR nödvändigt??? Menar du inte att det ÄR nödvändigt NU?

Nä, enligt norm. Jag pratar om normer.
 
Då tycker jag att du ska läsa tråden.
Om personen i fråga ställde samma fråga men skulle para med en hund av samma ras så skulle tråden inte bli en attack från flera folk ang att inte inavla. Promise!

Jag tycker absolut att man ska guida och hjälpa potentiella uppfödare, särskilt de som tar enstaka kull.
Men syftar alltså på annat.

DOCK ska jag säga att även i rasgrupper, när person som kanske aldrig tagit kull vill göra det, så är man onödigt hård!
Så extremt destruktivt mot raserna. När någon ny vill avla så borde man börja med att säga TACK, tycker jag.

Fast det är ju fortfarande så att folk blir sågade jämte fotknölarna om de skulle ställa samma fråga angående renrashund även om det sker på ett annat sätt 🤷‍♀️.

För övrigt tycker jag inte TACK är det första jag vill säga när nån vill avla, många har åt skogen snedvridna kriterier för avel initialt. "Mysan" är då sööööt, klart hon ska få valpar! Sen art hunden i fråga är skiträdd för allt, har problem med allergier eller annat är ju väldigt lätt att missa. Det är ju liksom inte så viktigt.. Det är ju inte så länge sen nån ville låna en bc hane av mig till avel, inte en fråga om hur de var, om de är friska eller annat utan bara: du har ju hanar, jag har en tik jag vill para. -Jo, så att ena är krypt och andra är en riktig arbetsnarkoman men det blir säkert söta valpar?

Just nu med tanke på att hundstallen är överfulla, omplaceringsannonserna skjutit i höjden och marknaden för sällskapshundar generellt är rätt mättad tycker jag nog att nya uppfödare ska kanske informeras om att det kanske inte är läge om man inte har nån mer tanke bakom mer än art få söta valpar man kan sälja (vet många uppfödare som har kvar sina länge för efterfrågan sjunkit).
 
Om "Idel, ädel avel" direkt från källan, alltså Hallgren:

"Svenska Boxerklubben stod i början av 1970-talet inför att vara tvungna att testa sina hundar med mentaltester, en metod som skrämmer många hundar och boxrar är känsliga. Så jag blev tillfrågad om jag kunde ta fram ett mjukare sätt att testa på, vilket jag gjorde. Det var baserat på frågor om hundarnas beteende, ställda till dem som kände dem bäst – ägarna. Den enkla metoden har sedan blivit använd på andra raser och har blivit hyllad för sin enkelhet, effektivitet och att den aldrig skadar en hund. (För vidare detaljer, se ”Idel, Ädel Avel” i litteraturlistan). Liknande tester har senare utvecklats i USA."

"För vidare detaljer" måste man köpa boken som åsyftas, men jag tycker nog att detta ger en ganska bra bild av det hela. 70-talets boxrar ansågs så "känsliga" att klubben var rädd för dåvarande mentaltest. Svårt att säga nåt om hundarnas mentalitet vs testerna "hårdhet" då jag inte vet hur tester såg ut på 70-talet men det låter ju inte särskilt bra. Men istället för ett "mjukare" test utifrån opartiska beskrivare så utvecklades alltså denna "metod" där de mest hemmablinda partiska personerna skulle beskriva sina hundar och så skulle man helt enkelt bara lita på att det var sant. Skulle personligen vilja påstå att denna "metod" är helt värdelös för utvärdering faktiskt. Dessutom, om en hund "skadas" av MH/BPH idag så har nåt gått åt helskotta snett med aveln.
Säger en del att till och med Boxerklubben sedan länge använder sig av och pushar för MH istället.

Och detta kan man läsa i Svenska Boxerklubbens RAS 2004:

1000024073.jpg


Det var nog tur att man inte anpassade sig till de "känsliga" boxrarna(eller snarare deras ägare).
 
Norm för detta forum. Jag har anmält liknande innan, men det är ingen ide.
Det är ju det denna tråd handlar om...hur det är här...och jag menar alltså på att det är norm vilket såklart bla hänger ihop med hur moderatorer resonerar.
Man kan vara OT i sida efter sida om man gör som ni gjorde där. Tråden stängs ej, inlägg tas ej bort.
Men om ex jag pratar om avel i en tråd som handlar om avel så kan det anses vara OT och tråden behöver låsas.

Det finns ju en forumägare du i så fall kan ta upp frågan med, nämligen @Gunnar . Diskussionen kring hur forumet och dess moderering förs nog bättre under forumdelen "Bukefalos".
 
Om "Idel, ädel avel" direkt från källan, alltså Hallgren:

"Svenska Boxerklubben stod i början av 1970-talet inför att vara tvungna att testa sina hundar med mentaltester, en metod som skrämmer många hundar och boxrar är känsliga. Så jag blev tillfrågad om jag kunde ta fram ett mjukare sätt att testa på, vilket jag gjorde. Det var baserat på frågor om hundarnas beteende, ställda till dem som kände dem bäst – ägarna. Den enkla metoden har sedan blivit använd på andra raser och har blivit hyllad för sin enkelhet, effektivitet och att den aldrig skadar en hund. (För vidare detaljer, se ”Idel, Ädel Avel” i litteraturlistan). Liknande tester har senare utvecklats i USA."

"För vidare detaljer" måste man köpa boken som åsyftas, men jag tycker nog att detta ger en ganska bra bild av det hela. 70-talets boxrar ansågs så "känsliga" att klubben var rädd för dåvarande mentaltest. Svårt att säga nåt om hundarnas mentalitet vs testerna "hårdhet" då jag inte vet hur tester såg ut på 70-talet men det låter ju inte särskilt bra. Men istället för ett "mjukare" test utifrån opartiska beskrivare så utvecklades alltså denna "metod" där de mest hemmablinda partiska personerna skulle beskriva sina hundar och så skulle man helt enkelt bara lita på att det var sant. Skulle personligen vilja påstå att denna "metod" är helt värdelös för utvärdering faktiskt. Dessutom, om en hund "skadas" av MH/BPH idag så har nåt gått åt helskotta snett med aveln.
Säger en del att till och med Boxerklubben sedan länge använder sig av och pushar för MH istället.
Av den anledningen KAN man absolut använda det.
Men det stora med det är att du blir obegränsad i hur noga du utvärderar dem,. att man inte kan träna dem inför det och att det helt enkelt är väldigt effektivt.

jag utvärderar alla hundar jag föder upp (och potentiella hundar utifrån) så här, dvs genom att intervjua ägarna.
De av mina egna hundar jag har avelsrätt på utvärderar jag även med praktiskt test i flera delar.

Föder du upp hundar?
Har du använt den?

Det är inte värdelöst att fråga hur hen beteer sig med barn.
För mig är detta och väldigt många andra frågor extremt viktiga.
Och det ger konkreta resultat på aveln att ta hänsyn till vad man kommer fram till vilket är mitt enda mål med att genomföra det.
Saker som ger resultat kan inte vara värdelöst.
 
Det är vetenskapligt bevisat att även mentala egenskaper nedärvs.

Självklart, det är hela poängen med att använda mentala utvärderingar som avelsverktyg.

Det använde man sig av även innan MT, MH, BPH....för även om det inte var vetenskapligt bevisat så vet vi ju att saker och ting nedärvs. Och när vi följer upp kan vi skaffa oss mer och mer uppfattning om hur och använda det.

Poängen är att utforma ett test som visar så mycket som möjligt av egenskaperna som faktiskt nedärvs. Samt förstås att så många som möjligt av hundarna testas på detta sätt, precis som med HD är det familjebilden som är intressant.

Jag skriver om att det blir ännu mer nödvändigt att plocka ner egenskaper i mindre bitar när man avlar med stor diversitet och du skriver "stor diversitet tror jag nog att du uppnår".

Nej, jag svarade på detta:

Jag är den av oss som har direkt erfarenhet av att planera och genomföra avel. Jag är den som har erfarenhet av att göra det med stor diversitet och ändå rackar du ner på de verktyg jag om och om igen säger hjälpt och hjälper mig i det arbetet.

Det är lätt att gå tillbaka och kontrollera; för dig, för mig och för andra.

BLIR nödvändigt??? Menar du inte att det ÄR nödvändigt NU?

Du tycker att det är nödvändigt att avla utanför SKK redan nu, jag anser att det fortfarande går att arbeta för en förändring. Det trodde jag verkligen framgått.

Nä, enligt norm. Jag pratar om normer.

Jo, det skulle helt klart se bra ut enligt de normer jag följer att utvärdera valpkullarna objektivt. Om det var så du menade.
 
Fast det är ju fortfarande så att folk blir sågade jämte fotknölarna om de skulle ställa samma fråga angående renrashund även om det sker på ett annat sätt 🤷‍♀️.

För övrigt tycker jag inte TACK är det första jag vill säga när nån vill avla, många har åt skogen snedvridna kriterier för avel initialt. "Mysan" är då sööööt, klart hon ska få valpar! Sen art hunden i fråga är skiträdd för allt, har problem med allergier eller annat är ju väldigt lätt att missa. Det är ju liksom inte så viktigt.. Det är ju inte så länge sen nån ville låna en bc hane av mig till avel, inte en fråga om hur de var, om de är friska eller annat utan bara: du har ju hanar, jag har en tik jag vill para. -Jo, så att ena är krypt och andra är en riktig arbetsnarkoman men det blir säkert söta valpar?

Just nu med tanke på att hundstallen är överfulla, omplaceringsannonserna skjutit i höjden och marknaden för sällskapshundar generellt är rätt mättad tycker jag nog att nya uppfödare ska kanske informeras om att det kanske inte är läge om man inte har nån mer tanke bakom mer än art få söta valpar man kan sälja (vet många uppfödare som har kvar sina länge för efterfrågan sjunkit).
Om man BÖRJAR med att säga (eller tänka) tack så skulle de som behöver kunskap ha lättare att inhämta det och vi skulle få en större genetisk variation.
Flera raser håller liksom på att dö ut och majoriteten förstår ju inte det.
så man ska passa sig att skrämma eller döma folk innan man faktiskt vet.
 
@Dentaku
Du fortsätter berätta saker för mig som du vet att jag redan vet och som vi stämt av för länge sedan.

Ok. Så ex Collien ska få vänta lite till?
att var och varannan är nästan lika nära släkt som helsyskon är inte för mycket?

Jag har två Colliesar på kurs nu, den ena har fått operera ut ena ögat den andra är två år och nästan helt blind vid det här laget,.'
Och de ska vänta lite till?
Hjärnorna krymper men man ska vänta lite till? Det är bara kolla sen med MH vilka som har större delar av hjärnan kvar?
Förstår du inte, SER du inte , att de tvättas ut inifrån?

Varför ska hela raser offras på SKKs altare? Helt otroligt att 45-50% inte är tillräckligt?
Det här kan inte vara en människas åsikter, måste ligga något annat bakom och vi är några som kommer ta reda på vad i helsike det är som händer när man kan normalisera detta.
 
@Dentaku
Du fortsätter berätta saker för mig som du vet att jag redan vet och som vi stämt av för länge sedan.

Ok. Så ex Collien ska få vänta lite till?
att var och varannan är nästan lika nära släkt som helsyskon är inte för mycket?

Jag har två Colliesar på kurs nu, den ena har fått operera ut ena ögat den andra är två år och nästan helt blind vid det här laget,.'
Och de ska vänta lite till?
Hjärnorna krymper men man ska vänta lite till? Det är bara kolla sen med MH vilka som har större delar av hjärnan kvar?
Förstår du inte, SER du inte , att de tvättas ut inifrån?

Varför ska hela raser offras på SKKs altare? Helt otroligt att 45-50% inte är tillräckligt?
Det här kan inte vara en människas åsikter, måste ligga något annat bakom och vi är några som kommer ta reda på vad i helsike det är som händer när man kan normalisera detta.
Ursäkta men du tolkar @Dentaku inlägg som fan läser bibeln. Hur kan du komma till dessa slutsatser av det hen skrivit? O_o
 
@Dentaku
Du fortsätter berätta saker för mig som du vet att jag redan vet och som vi stämt av för länge sedan.

Det är svårt att veta vat du egentligen vet eftersom du inte ens kommer ihåg vad jag skrev för någon timme sedan.

Ok. Så ex Collien ska få vänta lite till?
att var och varannan är nästan lika nära släkt som helsyskon är inte för mycket?

Jag har två Colliesar på kurs nu, den ena har fått operera ut ena ögat den andra är två år och nästan helt blind vid det här laget,.'
Och de ska vänta lite till?
Hjärnorna krymper men man ska vänta lite till? Det är bara kolla sen med MH vilka som har större delar av hjärnan kvar?
Förstår du inte, SER du inte , att de tvättas ut inifrån?

Utan att på något vis förringa hur illa inavelssituationen ser ut för collie - hur är dessa ögonproblem inavelsrelaterade? Att CEA är väldigt utbrett har förstås med avel att göra, men att det skulle leda till blindhet är mycket ovanligt.

Att hjärnan skulle krympa på det sätt du påstår får du gärna ge en länk till en studie om.

Varför ska hela raser offras på SKKs altare? Helt otroligt att 45-50% inte är tillräckligt?
Det här kan inte vara en människas åsikter, måste ligga något annat bakom och vi är några som kommer ta reda på vad i helsike det är som händer när man kan normalisera detta.

Detta är alltså vad du skriver när någon tycker att det är helt ok att avla utanför SKK men också anser att man ska arbeta för en förändring inom SKK de kommande åren i stället för att helt ge upp möjligheten att påverka organisationen.

Du kanske inte ska gnälla över att du får ett otrevligt bemötande på just det här forumet. Jag har inte sett dig skriva så fruktansvärt otrevliga påhopp någon annanstans.
 
@Dentaku
Jag vet inte helt vad ni är ute efter, men ni kommer inte lyckas gaslighta mig att tro att det är jag som gör otrevliga påhopp.

Efter du-reformen är det brukligt att använda "du" och inte "ni" när man tilltalar en person.

Det är klart hög koncentration av defekt anlag är inavels relaterat, ni måste para med hundar som inte har dessa sjukdomar utbrett i populationen.
Bland Collies finns ju rimligtvis en väldiogt stor del som bär på den ena eller flera av ögonsjukdomarna. Och annat som tar alldeles för stor plats att vänta på även om inavelsgraden hade vart motsvarande "bara" halvsyskon.

Att den höga koncentrationen av CEA berodde på inavel var EXAKT vad jag skrev.

Jag har bestämt mig idag.
Kommer inte backa inoficiella erbjudanden om avelsutbyte längre. Ni tar ju uppenbarligen inte hand om detta och ji, du förminskar problematiken.
Nästa gång du köper en Collie är det kanske min lilla Madame som är mormor även om det står annat på pappret.
Jag förstår idag att det är värre än jag trott. Mycket värre.

Jag kommer ihåg vad jag skrev för en timme sedan och jag ska komma ihåg vad du skrev.
Ingen har sagt att man inte också ska jobba inifrån organisationen.
Vi är några kvinnor som startade en grupp för ett tag sedan och jag är den enda av mitt slag, de andra är SKK-uppfödare och några av dem försöker ännu men person efter person som är verkligt engagerad köper nu in hundar från olika delar av världen.
SKK finns inte om 20-30 år, kanske ett museum.

Visa bifogad fil 134794


Och precis som jag skrev till dig i PM så har jag inga problem med din avel. Ingen annans heller, så länge man använder mentalt och fysiskt sunda djur och i övrigt avlar på ett genomtänkt sätt.
Att importera djur från olika delar av världen vet jag inte vad det har med saken att göra, det är vanligt även bland SKK-uppfödare.

Jag hade inte brytt mig ett dyft om en hund uppfödd av dig var mormor till min hund så länge som det var en bra kombo, annat än att jag vill veta vad jag köper mentalitets- och hälsomässigt. Om det står något som inte stämmer på papperet i det avseendet blir jag rejält upprörd. Jag köper ju inte bara en valp baserat på ras.

SKK eller motsvarande kommer med stor sannolikhet att finnas, men i en annan form. Tror du inte att uppfödare kommer att ha behov av samarbete och samordning i framtiden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 536
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
493
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
628
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
983
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp