Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kunde alltså inte bara rakt av be om ursäkt för det du skrev i ett inlägg.

Jag citerar inte dig annat än om det faktiskt är dig jag diskuterar med. Det är rätt svårt att ignorera någon som citerar ens inägg(utöver att man faktiskt får en notis om det). Dessutom är jag intresserad av de ämnen du tar upp och jag håller med dig om mycket du skriver. Just därför är det extremt störande att man verkar klassas som ett stort fan av allt SKK gör bara för att man inte håller med dig om allt eller ifrågasätter något du skriver.
Av samma anledning som du: Det skulle vara oärligt.
Jag säger det som ÄR, att jag är ledsen. Men som jag ser det så förvränger jag ej utan tolkar.
Tänker du att jag "bara säger så"?

Jag förstår att det inte är roligt att upplevas som ett fan av SKK om man inte är det.
Men min tolkning var att du ser det mer eller mindre som avgörande att göra det inom SKK/FCI eftersom deras utvärderingsverktyg för mentalitet är mer eller mindre outbytbara.
Därifrån kommer min tolkning av hur du (och andra med dig) förhåller dig.
För MIG är det att offra raserna. För MIG finns det inte bara lika bra utan betydligt bättre/effektivare sätt att utvärdera hundar på (alltså i syfte att uppnå avelsmål).
 
Av samma anledning som du: Det skulle vara oärligt.
Jag säger det som ÄR, att jag är ledsen. Men som jag ser det så förvränger jag ej utan tolkar.
Tänker du att jag "bara säger så"?

Jag har bett om ursäkt utan att skriva ett långt stycke om att du minsann gör samma sak.

Jag förstår att det inte är roligt att upplevas som ett fan av SKK om man inte är det.
Men min tolkning var att du ser det mer eller mindre som avgörande att göra det inom SKK/FCI eftersom deras utvärderingsverktyg för mentalitet är mer eller mindre outbytbara.
Därifrån kommer min tolkning av hur du (och andra med dig) förhåller dig.
För MIG är det att offra raserna. För MIG finns det inte bara lika bra utan betydligt bättre/effektivare sätt att utvärdera hundar på (alltså i syfte att uppnå avelsmål).

Och tydligen betyder faktiskt inte ursäkten något eftersom du inte kan släppa din felaktiga tolkning! Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det:

Man behöver inte avla inom SKK för att använda BPH, deras utvärderingsverktyg för mentalitet! Det är alltså rent hittepå att det skulle vara något skäl för mig att avla inom SKK!
 
Jag har bett om ursäkt utan att skriva ett långt stycke om att du minsann gör samma sak.



Och tydligen betyder faktiskt inte ursäkten något eftersom du inte kan släppa din felaktiga tolkning! Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det:

Man behöver inte avla inom SKK för att använda BPH, deras utvärderingsverktyg för mentalitet! Det är alltså rent hittepå att det skulle vara något skäl för mig att avla inom SKK!
Hej,

Ok. Jag tycker ju att jag har gjort samma sak på det sättet som känns ärligt för mig.

Jag VET det och du VET att jag vet det, rent formellt.
Så varför hitta på att jag hittar på? Om du inte förstår varför jag resonerar som jag gör utifrån det så kan du ju fråga innan du hittar på att jag hittar på. Och så säger du att jag anklagar dig för saker.
Du ser inte på saker och ting som de faktiskt är om du tror att det idag skulle vara praktiskt genomförbart.
'
Varför gör du det inte själv undrar jag? Alltså tar en kull eller lånar ut hane ...whatever som gör att gener slipper läcka bort från rasen medan vi sitter här och skriver och anklagar varandra för vem som missförstår den andre med flit.

Du kanske inte är ett fan av SKK, men som JAG tolkar det ser du ju på MH och BPH som något som kom samtidigt som de 10 budorden eller något. Och jag har svårt att se hur man då inte är ett fan av SKK.
Men det är inte samma sak som att du ÄR det.
Och att du tolkar det som att jag "hittar på" saker är verkligen inte samma sak som att jag hittar på.
 
Senast ändrad:
Hej,

Ok. Jag tycker ju att jag har gjort samma sak på det sättet som känns ärligt för mig.

Jag VET det och du VET att jag vet det, rent formellt.
Så varför hitta på att jag hittar på? Om du inte förstår varför jag resonerar som jag gör utifrån det så kan du ju fråga innan du hittar på att jag hittar på.
Du ser inte på saker och ting som de faktiskt är om du tror att det idag skulle vara praktiskt genomförbart.
'
Varför gör du det inte själv undrar jag?

Om du vet det och vet att jag vet det, hur kan du då göra denna tolkning? Eller påstå att du gör denna tolkning?

"Men min tolkning var att du ser det mer eller mindre som avgörande att göra det inom SKK/FCI eftersom deras utvärderingsverktyg för mentalitet är mer eller mindre outbytbara."

Det är helt orimligt att lägga över ansvar på andra när det gäller att inse att du inte menar det du skriver. I synnerhet inte när det gäller anklagelser.
 
Varför gör du det inte själv undrar jag? Alltså tar en kull eller lånar ut hane ...whatever som gör att gener slipper läcka bort från rasen medan vi sitter här och skriver och anklagar varandra för vem som missförstår den andre med flit.

Jag har lånat ut en tik till avel.

Du kanske inte är ett fan av SKK, men som JAG tolkar det ser du ju på MH och BPH som något som kom samtidigt som de 10 budorden eller något. Och jag har svårt att se hur man då inte är ett fan av SKK.
Men det är inte samma sak som att du ÄR det.
Och att du tolkar det som att jag "hittar på" saker är verkligen inte samma sak som att jag hittar på.

Jag är inte ett fan av SKK, men jag är ett fan av forskning och evidensbaserade metoder.

MH har sitt ursprung hos Hundskolan i Sollefteå och övergick senare i SBKs regi. SBK är visserligen en specialklubb inom SKK, men MH är inget SKK-projekt. Det är är å andra sidan BPH.

Gemensamt för MH och BPH är dock att själva utvärderingarna tagits fram och utvecklats som avelsverktyg av etologer och genetiker(t ex Per-Erik Sundgren), utan någon toppstyrning från SKK eller annan organisation. Det finns mängder av gedigen forskning publicerad. MH och BPH som verktyg är inte beroende av SKK, deras funktion är bevisad helt fristående från någon kennelorganisation. Man kan alltså vara ett stort fan av dessa mentala utvärderingsverktyg men ändå anse att SKK är skit.
 
Om du vet det och vet att jag vet det, hur kan du då göra denna tolkning? Eller påstå att du gör denna tolkning?

"Men min tolkning var att du ser det mer eller mindre som avgörande att göra det inom SKK/FCI eftersom deras utvärderingsverktyg för mentalitet är mer eller mindre outbytbara."

Det är helt orimligt att lägga över ansvar på andra när det gäller att inse att du inte menar det du skriver. I synnerhet inte när det gäller anklagelser.

Jag har provar igen:

BHP ger inte mycket i jämförelse med att titta på ännu fler nyanser vilket är helt nödvändigt, särskilt om du avlar med större diversitet.
Jag tror du förstår det men du är ändå helt fast i att det är BHP som ska användas.
Jag tror helt enkelt inte att man kan bli så "blind" på annat sätt än om man idealiserar ett visst system, underkastar sig en viss auktoritet.
Jag är den av oss som har direkt erfarenhet av att planera och genomföra avel. Jag är den som har erfarenhet av att göra det med stor diversitet och ändå rackar du ner på de verktyg jag om och om igen säger hjälpt och hjälper mig i det arbetet.
Det är OLOGISKT.
Jag kopplar det till hur folk som är med i en sekt resonerar.
Därför har jag tolkat det så,
Jag äger min tolkning.
Det är inte samma sak som att det inte ligger något i det DU säger. Du kan mycket väl vara kritisk mot SKK också.

Jag menar vad jag skriver och jag har gjort många försök, så även här, att förklara hur jag resonerar.
Jag tycker inte jag är i närheten av att fultolka dig såsom du gör med mig.

Men jag tolkar dig såklart!
För mig är det uppenbart att du (och andra med dig) har problem med att jag tar saken i egna händer.
Du skrev någonstans att jag "tror jag vet allt" och "Ska kliva ner från min höga häst".
Eh....är det konstigt om jag är den av oss som har mest erfarenhet av avel och framförallt att avla med stor diversitet?
Ditt (och ännu mer vissa andras) resonemang är mer eller mindre som ni vet bättre än mig hur man bör göra för att göra det jag gör.
Jag säger om och om igen "Det fungerar", "Det här sättet fungerar för att uppnå mål under de omständigheter jag avlar (stor diversitet, utanför SKK osv" för att berätta att det går och berätta HUR det går (för det GÅR uppenbarligen).

Det är ju en förening som utrotar raser. Det är viktigt att vara så oberoende som det går.
Och på riktigt....jag skulle inte få ut hälften av att göras BPH.
Jag har korat hundar som knappt kunde åka T-bana om det var halvfullt med folk i vagnen.
Jättebra resultat fick jag på hundar som jag fick ha en hel jävla ritual kring ifall jag skulle kunna ra hem folk!!
Hundar som krävde miljöträning livet ut.
Fina meriter, fint på papper...jag tränade hundarna för att klara det och jag är inte ensam om det.

Sen ville jag göra saker på riktigt!
Och ja, i Sverige finns jantelagen.
Men jag struntar i den.
Och därav upplevs det som att jag sitter på höga hästar.
Men det är bara så enkelt att olika människor har gjort olika saker i livet, vi är bra på olika saker!
Men ni menar om och om igen att ni vet hur JAG bör göra om jag ska göra det jag redan har gjort och fortsätter göra.
Det är inte logiskt...och det är därför jag upplever det som att många av er är mer eller mindre som i en sekt.

Men jag hör vad du säger, du tycker att aveln ska ske utanför SKK men att man ska använda SKKs/SBKs utvärderingsverktyg.
Ok!
Jag ska försöka ta in det, att det är så du skulle gjort!
Det var i princip så jag tänkte de första åren också, men sen såg jag ju hur mycket jag fick ut av det andra och insåg att det inte skulle vara värt alls.
det enda det skulle ge mig nu är att det skulle se rätt ut. Det skulle vara den enda behållningen i jämförelse med hur jag gör nu.
För mig som inte vart inne i detta på länge ter det sig fullkomligt ologiskt att välja något för att det ser rätt /bra ut när jag vet att det finns mer effektiva vägar.
 
Jag har provar igen:

BHP ger inte mycket i jämförelse med att titta på ännu fler nyanser vilket är helt nödvändigt, särskilt om du avlar med större diversitet.
Jag tror du förstår det men du är ändå helt fast i att det är BHP som ska användas.
Jag tror helt enkelt inte att man kan bli så "blind" på annat sätt än om man idealiserar ett visst system, underkastar sig en viss auktoritet.
Jag är den av oss som har direkt erfarenhet av att planera och genomföra avel. Jag är den som har erfarenhet av att göra det med stor diversitet och ändå rackar du ner på de verktyg jag om och om igen säger hjälpt och hjälper mig i det arbetet.
Det är OLOGISKT.
Jag kopplar det till hur folk som är med i en sekt resonerar.
Därför har jag tolkat det så,
Jag äger min tolkning.
Det är inte samma sak som att det inte ligger något i det DU säger. Du kan mycket väl vara kritisk mot SKK också.

Jag menar vad jag skriver och jag har gjort många försök, så även här, att förklara hur jag resonerar.
Jag tycker inte jag är i närheten av att fultolka dig såsom du gör med mig.

Men jag tolkar dig såklart!
För mig är det uppenbart att du (och andra med dig) har problem med att jag tar saken i egna händer.
Du skrev någonstans att jag "tror jag vet allt" och "Ska kliva ner från min höga häst".
Eh....är det konstigt om jag är den av oss som har mest erfarenhet av avel och framförallt att avla med stor diversitet?
Ditt (och ännu mer vissa andras) resonemang är mer eller mindre som ni vet bättre än mig hur man bör göra för att göra det jag gör.
Jag säger om och om igen "Det fungerar", "Det här sättet fungerar för att uppnå mål under de omständigheter jag avlar (stor diversitet, utanför SKK osv" för att berätta att det går och berätta HUR det går (för det GÅR uppenbarligen).

Det är ju en förening som utrotar raser. Det är viktigt att vara så oberoende som det går.
Och på riktigt....jag skulle inte få ut hälften av att göras BPH.
Jag har korat hundar som knappt kunde åka T-bana om det var halvfullt med folk i vagnen.
Jättebra resultat fick jag på hundar som jag fick ha en hel jävla ritual kring ifall jag skulle kunna ra hem folk!!
Hundar som krävde miljöträning livet ut.
Fina meriter, fint på papper...jag tränade hundarna för att klara det och jag är inte ensam om det.

Sen ville jag göra saker på riktigt!
Och ja, i Sverige finns jantelagen.
Men jag struntar i den.
Och därav upplevs det som att jag sitter på höga hästar.
Men det är bara så enkelt att olika människor har gjort olika saker i livet, vi är bra på olika saker!
Men ni menar om och om igen att ni vet hur JAG bör göra om jag ska göra det jag redan har gjort och fortsätter göra.
Det är inte logiskt...och det är därför jag upplever det som att många av er är mer eller mindre som i en sekt.

Men jag hör vad du säger, du tycker att aveln ska ske utanför SKK men att man ska använda SKKs/SBKs utvärderingsverktyg.
Ok!
Jag ska försöka ta in det, att det är så du skulle gjort!
Det var i princip så jag tänkte de första åren också, men sen såg jag ju hur mycket jag fick ut av det andra och insåg att det inte skulle vara värt alls.
det enda det skulle ge mig nu är att det skulle se rätt ut. Det skulle vara den enda behållningen i jämförelse med hur jag gör nu.
För mig som inte vart inne i detta på länge ter det sig fullkomligt ologiskt att välja något för att det ser rätt /bra ut när jag vet att det finns mer effektiva vägar.
Hur tänker du att man ska utvärdera aveln om man inte använder sig av t.ex. BPH eller MH?
 
Och om det då är oförskämt, hatiskt och fult, så antar jag att du anmält till moderator?
Norm för detta forum. Jag har anmält liknande innan, men det är ingen ide.
Det är ju det denna tråd handlar om...hur det är här...och jag menar alltså på att det är norm vilket såklart bla hänger ihop med hur moderatorer resonerar.
Man kan vara OT i sida efter sida om man gör som ni gjorde där. Tråden stängs ej, inlägg tas ej bort.
Men om ex jag pratar om avel i en tråd som handlar om avel så kan det anses vara OT och tråden behöver låsas.
 
Hur tänker du att man ska utvärdera aveln om man inte använder sig av t.ex. BPH eller MH?
Jag använder mig av tankarna i Idel , ädel ,. avel. Men jag expanderat och justerat eftersom arvbarhet, arvsgångar, hur olika egenskaper följs åt osv visar sig.
Det har varit förvånandsvärt effektivt.
Det ska sägas att jag innan gjorde det parallellt med SBKs verktyg (mentalbeskrivning och sen när MH när det kom) och fick redan då ut mer av Idel, ädel ,avel-metoden.
 
Jag använder mig av tankarna i Idel , ädel ,. avel. Men jag expanderat och justerat eftersom arvbarhet, arvsgångar, hur olika egenskaper följs åt osv visar sig.
Det har varit förvånandsvärt effektivt.
Det ska sägas att jag innan gjorde det parallellt med SBKs verktyg (mentalbeskrivning och sen när MH när det kom) och fick redan då ut mer av Idel, ädel ,avel-metoden.

Så du menar att varje uppfödare ska utvärdera sina egna hundar och att det inte ska finnas någon mer övergripande utvärdering gjord av någon opartisk del? Det verkar knappt gå att söka sig till information om idel ädel avel t.ex.
 
Norm för detta forum. Jag har anmält liknande innan, men det är ingen ide.
Det är ju det denna tråd handlar om...hur det är här...och jag menar alltså på att det är norm vilket såklart bla hänger ihop med hur moderatorer resonerar.
Man kan vara OT i sida efter sida om man gör som ni gjorde där. Tråden stängs ej, inlägg tas ej bort.
Men om ex jag pratar om avel i en tråd som handlar om avel så kan det anses vara OT och tråden behöver låsas.
Har du frågat moderatorerna om vad som varför?

Ibland blir ämnet för ot och diskussionen fastnar och kommer inte längre.

Andra gånger håller det sig hyfsat till ämnet och nyttig information fortsätter komma även om TS fått sitt svar eller känner sig klar med tråden.
 
@ildiko jag har sett frågan om att para merle och vad som gäller och de som har renrashundar har också svårt att få svar på sin fråga. Det blir: vad har hunden för meriter? Prata med din uppfödare den kan linjerna? Har du koll på rassatandarden? osv osv. Jag ser det inte diskriminerinerande just för blandisar att folk ifrågasätter att man ska avla på randiom hund...

Och ja, har man inte koll på färgavel (dvs vad som inte bör avlas på pga risk för defekter), kan inte fråga din egen uppfödare eller leta fram vad som gäller så kan man fundera på vilket stöd och vilken kunskapsnivå personen besitter.
Jag har inte läst tråden men det är inte elakt att undra om individen har kunskap eller stöd nog att avla och om hunden uppfyller basic avelskriterier (rätt ålder, bra fysik osv osv). Sen tycker jag också det snällt att påpeka art det finns risker med avel, att det dyrt och man bör ha ordentlig försäkring. Många som vill avla på son gulleplutt hund har kanske inte koll på att tex vavvor har en högre risk för kejsarsnitt än snitt-hunden och då är det väl snällt om man får personer att läsa på lite mer innan avel än bara fundera på vilken färg hanhunden ska vara..
 
Så du menar att varje uppfödare ska utvärdera sina egna hundar och att det inte ska finnas någon mer övergripande utvärdering gjord av någon opartisk del? Det verkar knappt gå att söka sig till information om idel ädel avel t.ex.
Jag menar att de med höga ambitioner ska göra det. Som metod för att nå avelsmål.
Inte antingen eller. Vill man göra både och så kan man ju det!

Den slutade säljas tyvärr.
Kan rekommendera denna bok istället, där tas den metoden upp:
https://andershallgren.se/2017/12/0...d-uppfattningar-och-missuppfattningar-ny-bok/
 
Om "Idel, ädel avel" direkt från källan, alltså Hallgren:

"Svenska Boxerklubben stod i början av 1970-talet inför att vara tvungna att testa sina hundar med mentaltester, en metod som skrämmer många hundar och boxrar är känsliga. Så jag blev tillfrågad om jag kunde ta fram ett mjukare sätt att testa på, vilket jag gjorde. Det var baserat på frågor om hundarnas beteende, ställda till dem som kände dem bäst – ägarna. Den enkla metoden har sedan blivit använd på andra raser och har blivit hyllad för sin enkelhet, effektivitet och att den aldrig skadar en hund. (För vidare detaljer, se ”Idel, Ädel Avel” i litteraturlistan). Liknande tester har senare utvecklats i USA."

"För vidare detaljer" måste man köpa boken som åsyftas, men jag tycker nog att detta ger en ganska bra bild av det hela. 70-talets boxrar ansågs så "känsliga" att klubben var rädd för dåvarande mentaltest. Svårt att säga nåt om hundarnas mentalitet vs testerna "hårdhet" då jag inte vet hur tester såg ut på 70-talet men det låter ju inte särskilt bra. Men istället för ett "mjukare" test utifrån opartiska beskrivare så utvecklades alltså denna "metod" där de mest hemmablinda partiska personerna skulle beskriva sina hundar och så skulle man helt enkelt bara lita på att det var sant. Skulle personligen vilja påstå att denna "metod" är helt värdelös för utvärdering faktiskt. Dessutom, om en hund "skadas" av MH/BPH idag så har nåt gått åt helskotta snett med aveln.
Säger en del att till och med Boxerklubben sedan länge använder sig av och pushar för MH istället.
 
Jag har provar igen:

BHP ger inte mycket i jämförelse med att titta på ännu fler nyanser vilket är helt nödvändigt, särskilt om du avlar med större diversitet.
Jag tror du förstår det men du är ändå helt fast i att det är BHP som ska användas.
Jag tror helt enkelt inte att man kan bli så "blind" på annat sätt än om man idealiserar ett visst system, underkastar sig en viss auktoritet.
Jag är den av oss som har direkt erfarenhet av att planera och genomföra avel. Jag är den som har erfarenhet av att göra det med stor diversitet och ändå rackar du ner på de verktyg jag om och om igen säger hjälpt och hjälper mig i det arbetet.
Det är OLOGISKT.
Jag kopplar det till hur folk som är med i en sekt resonerar.
Därför har jag tolkat det så,
Jag äger min tolkning.
Det är inte samma sak som att det inte ligger något i det DU säger. Du kan mycket väl vara kritisk mot SKK också.

Det är inget som hindrar att man tittar på ytterligare nyanser utöver BPH. Många uppfödare gör det.
Men såvitt jag vet finns i nuläget inget annat vetenskapligt framtaget redskp för att utvärdera mentalitet i avelssyfte, d v s standardiserat, objektivt och kopplat till ärftliga egenskaper.

Jag menar vad jag skriver och jag har gjort många försök, så även här, att förklara hur jag resonerar.
Jag tycker inte jag är i närheten av att fultolka dig såsom du gör med mig.

Men jag tolkar dig såklart!
För mig är det uppenbart att du (och andra med dig) har problem med att jag tar saken i egna händer.
Du skrev någonstans att jag "tror jag vet allt" och "Ska kliva ner från min höga häst".
Eh....är det konstigt om jag är den av oss som har mest erfarenhet av avel och framförallt att avla med stor diversitet?

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - jag har inga problem med hur du avlar.

De praktiska aspekterna av avel kan jag inget om. Men citatet från mig handlar om de teoretiska bitarna, framför allt genetik.

Ditt (och ännu mer vissa andras) resonemang är mer eller mindre som ni vet bättre än mig hur man bör göra för att göra det jag gör.
Jag säger om och om igen "Det fungerar", "Det här sättet fungerar för att uppnå mål under de omständigheter jag avlar (stor diversitet, utanför SKK osv" för att berätta att det går och berätta HUR det går (för det GÅR uppenbarligen).

Stor diversitet tror jag absolut att du uppnår. Säkert trevliga hundar också. Men precis som med alla andra uppfödare så litar jag bara på testresultat när det gäller sådant som går att mäta objektivt.

Det är ju en förening som utrotar raser. Det är viktigt att vara så oberoende som det går.
Och på riktigt....jag skulle inte få ut hälften av att göras BPH.
Jag har korat hundar som knappt kunde åka T-bana om det var halvfullt med folk i vagnen.
Jättebra resultat fick jag på hundar som jag fick ha en hel jävla ritual kring ifall jag skulle kunna ra hem folk!!
Hundar som krävde miljöträning livet ut.
Fina meriter, fint på papper...jag tränade hundarna för att klara det och jag är inte ensam om det.

Föreningen är inte homogen.
Om du känner att DU inte får ut mer av BPH är det en sak. Men om avel ska innefatta mer än en ensam uppfödare är det rätt vettigt att ha en standardiserad utvärdering.

Jag hoppas verkligen att du är mer seriös nu än som SKK- uppfödare. Jag hoppas att du åtminstone inte avlade på dessa hundar.

Sen ville jag göra saker på riktigt!
Och ja, i Sverige finns jantelagen.
Men jag struntar i den.
Och därav upplevs det som att jag sitter på höga hästar.
Men det är bara så enkelt att olika människor har gjort olika saker i livet, vi är bra på olika saker!
Men ni menar om och om igen att ni vet hur JAG bör göra om jag ska göra det jag redan har gjort och fortsätter göra.
Det är inte logiskt...och det är därför jag upplever det som att många av er är mer eller mindre som i en sekt.

Jag har inga problem med hur du gör även om jag förstås blir nyfiken på vissa saker. Allt handlar inte om dig när man diskuterar.

Men jag hör vad du säger, du tycker att aveln ska ske utanför SKK men att man ska använda SKKs/SBKs utvärderingsverktyg.
Ok!

Om inte förändringen sker tillräckligt fort blir det nödvändigt. Men jag tycker naturligtvis att man ska använda utvärderingsverktyg som bevisligen fungerar för syftet, oavsett vem mer som använder det eller håller i det.

Jag ska försöka ta in det, att det är så du skulle gjort!
Det var i princip så jag tänkte de första åren också, men sen såg jag ju hur mycket jag fick ut av det andra och insåg att det inte skulle vara värt alls.
det enda det skulle ge mig nu är att det skulle se rätt ut. Det skulle vara den enda behållningen i jämförelse med hur jag gör nu.
För mig som inte vart inne i detta på länge ter det sig fullkomligt ologiskt att välja något för att det ser rätt /bra ut när jag vet att det finns mer effektiva vägar.

Du menar ser rätt/bra ut enligt forskning?
 
@ildiko jag har sett frågan om att para merle och vad som gäller och de som har renrashundar har också svårt att få svar på sin fråga. Det blir: vad har hunden för meriter? Prata med din uppfödare den kan linjerna? Har du koll på rassatandarden? osv osv. Jag ser det inte diskriminerinerande just för blandisar att folk ifrågasätter att man ska avla på randiom hund...

Och ja, har man inte koll på färgavel (dvs vad som inte bör avlas på pga risk för defekter), kan inte fråga din egen uppfödare eller leta fram vad som gäller så kan man fundera på vilket stöd och vilken kunskapsnivå personen besitter.
Jag har inte läst tråden men det är inte elakt att undra om individen har kunskap eller stöd nog att avla och om hunden uppfyller basic avelskriterier (rätt ålder, bra fysik osv osv). Sen tycker jag också det snällt att påpeka art det finns risker med avel, att det dyrt och man bör ha ordentlig försäkring. Många som vill avla på son gulleplutt hund har kanske inte koll på att tex vavvor har en högre risk för kejsarsnitt än snitt-hunden och då är det väl snällt om man får personer att läsa på lite mer innan avel än bara fundera på vilken färg hanhunden ska vara..
Då tycker jag att du ska läsa tråden.
Om personen i fråga ställde samma fråga men skulle para med en hund av samma ras så skulle tråden inte bli en attack från flera folk ang att inte inavla. Promise!

Jag tycker absolut att man ska guida och hjälpa potentiella uppfödare, särskilt de som tar enstaka kull.
Men syftar alltså på annat.

DOCK ska jag säga att även i rasgrupper, när person som kanske aldrig tagit kull vill göra det, så är man onödigt hård!
Så extremt destruktivt mot raserna. När någon ny vill avla så borde man börja med att säga TACK, tycker jag.
 
Hur ska man som valpköpare kunna bilda sig en egen uppfattning om uppfödarna själva ska utvärdera sin avel? Skulle inte ta i sådana valpar med tång.

Av hundarna själva i första hand. Utvärderingen finns i första att uppfödarna ska nå sina mål, så du har något att kolla på fht.
Vad man sedan ser är det man bildar sig en uppfattning om.

Just nu har jag en kull där båda föräldrarna är terapi och/eller assistanshundar..de som är ute efter sådant kollar efter sådant.
Personer som är ute efter ex sökhundar kollar efter sådant osv.
De flesta som köper hundar av mig är ute efter aktiv familjehund. De har i regel träffat mina hundar (de jag har hemma eller hundar jag fött upp) och/eller kommer på våra träffar som vi har en gång i månaden.
I det sammanhanget märker man ganska snabbt att jag är en person som inte döljer saker,


Jag beklagar att du känner att du behöver skriva en sådan sak,
Jag kan inte leva mig in i att jag skulle skriva så om dina eller någon annans valpar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 534
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
492
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
627
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp