Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
När det gäller behov av inkorsning i collie?
Jag har i princip samma åsikt som t ex Bodil(förutom vilka raser som är mest lämpliga för inkorsning), Thomas(förutom hans övertro till genteknik) och flera andra. Ändå anklagar du inte dem för att inte bry sig om att rasen går under eller att hundar lider.

Det där med attacker, förvrängningar och hur man uttrycker sig kanske inte bara kommer från ett håll?
Inte bara det.
Jag pratar bara med Bodil bortom offentligenheten och hon tycker ju inte som du att det ska hållas inom SKK till varje tänkbart pris (så tolkar jag dig, säg till om jag har fel).

Om någon där eller här på olika sätt antyder på att FCI/SKK är de enda eller ens lever upp till att någorlunda bra förvalta våra raser så skulle jag oftast göra det du kallar för "anklaga".
 
Wow så många olika diskussioner det blev här nu!

Mopsar:
Såklart är det bra att göra test och välja ut de som är minst funktionsnedsatta till fortsatt avel om man nu anser att de har unikt värde som sällskapsras (vilket jag delvis förstår eftersom mopsar är oftast trevliga hundar).
MEN att då ta den här förhållandevis friska individen av Mops och para med en MOPS (?!))
DET är ju som att snickra ihop en stol för att ha något att hugga ved av på vintern...så ineffektivt.
Man får ju helt enkelt para dem med hundar av något mer ursprunglig kroppstyp. Det är ganska lättjobbat eftersom platta nosen är ofullständigt dominant...så blir ganska förutsägbart resultat, dvs en kull valpar där alla har något längre nos än en mops. Och det var väl det som var målet?
Ja, det hade väl varit alldeles utmärkt att köra någon typ av inkorsningsprojekt för mops, om man vill ha kvar rasen eller iaf typen av hund! Personligen tror jag inte att rasen är möjlig att rädda utan inkorsning, det är för mycket BOAS och för mycket fjärilskotor.... Frågan är vad som vore lämpligt att korsa in?
 
Ja, det hade väl varit alldeles utmärkt att köra någon typ av inkorsningsprojekt för mops, om man vill ha kvar rasen eller iaf typen av hund! Personligen tror jag inte att rasen är möjlig att rädda utan inkorsning, det är för mycket BOAS och för mycket fjärilskotor.... Frågan är vad som vore lämpligt att korsa in?
Håller med.
 
Inte bara det.
Jag pratar bara med Bodil bortom offentligenheten och hon tycker ju inte som du att det ska hållas inom SKK till varje tänkbart pris (så tolkar jag dig, säg till om jag har fel).

Varför tolkar du mig ens när jag FLERA gånger sagt något helt annat än det du tillskriver mig? Varför ska jag behöva säga till att du har fel när du kommer med en så - utifrån den åsikt jag faktiskt har - ful anklagelse?

Om någon där eller här på olika sätt antyder på att FCI/SKK är de enda eller ens lever upp till att någorlunda bra förvalta våra raser så skulle jag oftast göra det du kallar för "anklaga".

Jag misstänker att du tolkar fram den typen av antydningar i mina inlägg, eftersom det inte är något jag skrivit.
 
Varför tolkar du mig ens när jag FLERA gånger sagt något helt annat än det du tillskriver mig? Varför ska jag behöva säga till att du har fel när du kommer med en så - utifrån den åsikt jag faktiskt har - ful anklagelse?



Jag misstänker att du tolkar fram den typen av antydningar i mina inlägg, eftersom det inte är något jag skrivit.
Har jag tolkat dig fel menar du?
Du vill inte vänta på SKK?
Du vill ta ansvar över rasen nu?
Berätta isf!

Nej, inte i närheten. Jag upplever dig så på riktigt. Typ att det inte skulle gå att utvärdera hundarna eller någonting utan de verktyg som finns inom dessa organisationer.
 
Har jag tolkat dig fel menar du?
Du vill inte vänta på SKK?
Du vill ta ansvar över rasen nu?
Berätta isf!

Jag vill absolut inte att aveln ska hållas inom SKK till varje tänkbart pris, vilket var vad du påstod.

Nu ändrar du det till något helt annat. Jag vill inte någonsin ta ansvar för en ras, jag är inte uppfödare.

Nej, inte i närheten. Jag upplever dig så på riktigt. Typ att det inte skulle gå att utvärdera hundarna eller någonting utan de verktyg som finns inom dessa organisationer.

Det har jag aldrig, aldrig påstått.
 
Nej, inte i närheten. Jag upplever dig så på riktigt. Typ att det inte skulle gå att utvärdera hundarna eller någonting utan de verktyg som finns inom dessa organisationer.
Nja, problemet är ju att de som avlar utanför inte gör några oberoende utvärderingar av sina hundar när det gäller mentalitet och dyl. Rent tekniskt går det ju, men ingen verkar ju intresserad av att faktiskt göra det.
 
Nja, problemet är ju att de som avlar utanför inte gör några oberoende utvärderingar av sina hundar när det gäller mentalitet och dyl. Rent tekniskt går det ju, men ingen verkar ju intresserad av att faktiskt göra det.

Tyvärr så, det är oerhört viktigt med en oberoende part som utvärderar. Jag tror ingen här skulle ha något emot om vi hade en ordentlig rival till SKK/FCI, t.ex i USA har man ju UKC. Men som det är just nu så finns inget på samma nivå med utvärderingar eller databaser med hälsoinformation.

Ett bra exempel på vad som gör Hunddata så ovärderligt: när jag letade runt på ras och kullar så var en kull född av en tik som var disk på utställning en gång eller mer (kommer inte ihåg) och hade ett tidigt avbrutet BPH. Utan Hunddata så skulle jag inte veta detta utan man skulle helt enkelt gått efter på vad uppfödaren endast säger och tycker.
 
Ja, det hade väl varit alldeles utmärkt att köra någon typ av inkorsningsprojekt för mops, om man vill ha kvar rasen eller iaf typen av hund! Personligen tror jag inte att rasen är möjlig att rädda utan inkorsning, det är för mycket BOAS och för mycket fjärilskotor.... Frågan är vad som vore lämpligt att korsa in?

Det som är lämpligt att korsa in är såklart en INDIVID som:
* Har en mer balanserad kroppstyp (inklusive normal längd på nos)
* Är i samma storlek eller något större
* Mentalt/temperamentmässigt har de egenskaperna man vill premiera hos rasen och ev komplettera med i den aktuella linjen.
* Har vippöron eller ståndöron (många mopsar har trånga örongångar och då vill man INTE ha tunga lågt ansatta öron
*korthårig eller semilånghårig (då blir avkomman korthårig, sen får man kolla med embark om man vill para ättlingar med semikånghår)

Man skulle leta upp några sådana individer, utvärdera dem och om man blir tillräckigt nöjd använda dem på mopsar som har lite bättre förutsättningar men är rastypiska i övrigt.
 
Nja, problemet är ju att de som avlar utanför inte gör några oberoende utvärderingar av sina hundar när det gäller mentalitet och dyl. Rent tekniskt går det ju, men ingen verkar ju intresserad av att faktiskt göra det.
Utvärderingar gör man i första hand för att bedöma sin avel och få mer info om hur man ska gå vidare.
Det är i första hand för uppfödarens skull, tänker jag.

De oberoende tester som finns är långt ifrån tillräckliga som jag ser det.
Jag behöver mycket fler nyanser av saker och ting.

Det finns hundar av ex mina som gjort MH, BHP, som är tjänstehundar, som avger prov, som tävlar...
Men när det kommer till avel så behöver jag ju ha ett verktyg som
1, Går att göra (lika) på alla individer
2 Tar upp tillräckligt mycket av de nyanser jag behöver undersöka
3. Visar sig att, i tillräckligt hög grad, vara behjälpligt vad gäller att nå avelsmålen

Om jag skulle jobba för att alla mina hundar _(och alla jag utvärderar, för av de jag utvärderar är ju fler sådana jag ej själv fött upp) så skulle det vara för syns skull i första hand.
Jag vill lägga energin där det gör skillnad, där det blir tillräckligt effektivt.

"Mentalitet och dylikt.."
Vad menar du med dylikt?
 
Här har ni ett praktexempel på hur många av forumanvändarna bara sitter och väntar på att få komma med pekpinnar , har och fördomar om någon avlar över rasgränser:
https://www.bukefalos.se/threads/merlefaergad.1503963/page-3

Personen i fråga ville bara veta detta med Merle. Alltså hen hade föfrmodligen hört att man ej kan (bör) para merle med annan Merle.
Det hade räckt med att någon som då var aktiv på forumet hade skrivit "para ej med röd hund för röda hundar kan ha Merle doltm i annat fall syns det och på röda syns det oftast när de är unga..."
Men nej, sida upp och sida ner med extrema fördomar och även missvisande fakta.

Det var liksom sällskpshundar. Vovvor är så små att de knappt kan föda sina barn själva, det är väl superbra om man parar med papillon istället då tänker jag..
Man kan stötta, man behöver inte hata och döma. När man kommer med fakta/påståenden är det en bra grdej att först veta att man vet vad man talar om.

Kan du ge exempel på vad du menar med "hat"? Var i tråden menar du att rent hat förekommer? Och med exempel menar jag alltså inlägg eller meningar som du menar är hatfulla. Jag tänker att om "hat" verkligen förekommer så bör ju moderatorerna rensa bort det omedelbart.
 
Jag vill absolut inte att aveln ska hållas inom SKK till varje tänkbart pris, vilket var vad du påstod.
Ok!
Berätta vad du vill ska ske.
Vad skulle du göra idag med din favvoras om du, av någon anledning, ville/kunde vara uppfödare?
Hur viktigt är det för dig?
Skulle du kunna tänka dig att faktiskt ta ansvar och börja föda upp de hundarna du vill ha kvar på ett sätt som gör att generna behålls för framtiden?
 
Ok!
Berätta vad du vill ska ske.
Vad skulle du göra idag med din favvoras om du, av någon anledning, ville/kunde vara uppfödare?
Hur viktigt är det för dig?
Skulle du kunna tänka dig att faktiskt ta ansvar och börja föda upp de hundarna du vill ha kvar på ett sätt som gör att generna behålls för framtiden?

Vi kan fortsätta diskussionen när du bett om ursäkt för dina fula anklagelser.
Vad jag vill ska ske kan du f ö redan hitta svar på i tidigare trådar.
 
Vi kan fortsätta diskussionen när du bett om ursäkt för dina fula anklagelser.
Vad jag vill ska ske kan du f ö redan hitta svar på i tidigare trådar.
Jag ber om ursäkt för om jag har missförstått dig.
Har förklarat förut men förklarar nu igen att jag upplever att det är du som förvränger vad jag skriver (även om du inte är den som gör det lika grovt).
Så DEN saken delar vi, dvs vår upplevelse av hur den andra tolkar in andra saker.
Men det har vi ju redan pratat om och även om det är märkligt hur man kan uppleva något så fundamentalt olika så är det inte allt för ovanligt att människor gör så.
Jag är ledsen för att det är så vilket jag försökt uttrycka förut också.

Jag vill stryka under att du KAN nonchalera mig. Om du inte VILL diskutera med mig så gör inte det.
Jag kommer förmodligen citera dig såsom du gör med mig, men du måste absolut inte svara om du tycker jag är jobbig och/eller tror att jag missförstår dig med flit.
 
Senast ändrad:
Diskuterar du behovet av inkorsning i collie skulle det väl låta i princip likadant här? Pröva att se hur en sådan diskussion i en rasgrupp skulle se ut. Det är många i Sverige som inte ens gillar att man parar lång- och korthår...
Nä, det tror jag inte att det hade gjort i Bruks-/TJh-gruppen.
Mer i rasgrupper, men det blir inte som här, absolut inte.

Har du tagit upp Collie-kirsningsfrågan i Bruks/Tjh-gruppen någon gång?
Jag tycker du ska prova, men om du ej vill så kommer någon annan göra det framöver och du ska få se att flertalet människor som vill använda sina hundar tycker att det är befriande att någon annan öppnar den asken.
Finns flera även inom uppfödning av Collie som planerar rätt radikala saker. Men då inofficiellt och inom SKK.
Skulle vara bättre om saker skedde öppet.
 
Jag ber om ursäkt för om jag har missförstått dig.
Har förklarat förut men förklarar nu igen att jag upplever att det är du som förvränger vad jag skriver (även om du inte är den som gör det lika grovt).
Så DEN saken delar vi, dvs vår upplevelse av hur den andra tolkar in andra saker.
Men det har vi ju redan pratat om och även om det är märkligt hur man kan uppleva något så fundamentalt olika så är det inte allt för ovanligt att människor gör så.
Jag är ledsen för att det är så vilket jag försökt uttrycka förut också.

Jag vill stryka under att du KAN nonchalera mig. Om du inte VILL diskutera med mig så gör inte det.
Jag kommer förmodligen citera dig såsom du gör med mig, men du måste absolut inte svara om du tycker jag är jobbig och/eller tror att jag missförstår dig med flit.

Du kunde alltså inte bara rakt av be om ursäkt för det du skrev i ett inlägg.

Jag citerar inte dig annat än om det faktiskt är dig jag diskuterar med. Det är rätt svårt att ignorera någon som citerar ens inägg(utöver att man faktiskt får en notis om det). Dessutom är jag intresserad av de ämnen du tar upp och jag håller med dig om mycket du skriver. Just därför är det extremt störande att man verkar klassas som ett stort fan av allt SKK gör bara för att man inte håller med dig om allt eller ifrågasätter något du skriver.
 
Jag menar att när man helt ignorerar TS fråga och om och om igen börjar diskutera blandrasavel och om och om igen bara tar upp det negativa samt lägger till negativa saker ....då är det hat! Det är förtryck och hat. Läs tråden så får du se.
Hur kul var detta för TS, tror du?
Så oförskämt och fult...och fel.

Och om det då är oförskämt, hatiskt och fult, så antar jag att du anmält till moderator?

Jag tror vi tolkar termen "hat" olika. Väldigt olika.
 
Nä, det tror jag inte att det hade gjort i Bruks-/TJh-gruppen.
Mer i rasgrupper, men det blir inte som här, absolut inte.

Har du tagit upp Collie-kirsningsfrågan i Bruks/Tjh-gruppen någon gång?
Jag tycker du ska prova, men om du ej vill så kommer någon annan göra det framöver och du ska få se att flertalet människor som vill använda sina hundar tycker att det är befriande att någon annan öppnar den asken.
Finns flera även inom uppfödning av Collie som planerar rätt radikala saker.

Jag syftar inte på Bruks/Tjänstehundsgruppen, där finns bara vettigt folk. Och de uppfödare du pratar om känner jag hyfsat bra. Jag tror inte att någon skulle reagera negativt där, det jag ifrågasätter är att INGEN grupp skulle vara så otrevlig som denna.

Jag pratar alltså om att ta upp frågan i en rasgrupp för collie. Några skulle tycka att det var en bra idé, men garanterat färre än här, där många är för inkorsning. Hur otrevliga många andra kan vara vet jag väldigt väl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 537
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
494
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
984
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp