Generellt gör jag inte det men klimatet är enormt svårt att påverka och inget en individ klarar av.

Folk har dessutom en tendens att kraftigt överdriva sin betydelse i denna fråga.

Fast så kan du ju resonera i alla frågor som historiskt rört (och idag rör) kollektiva rättigheter och politiska förändringsprocesser... Väldigt improduktivt och passiviserande.

Sedan att varje enskild individ ensam inte gör så stor skillnad. Nä. Det tror jag de flesta förstår. Poängen är att många individer gör det. Många börjar med En.

Kan jag dra ned på köttet, slentriankonsumera färre kläder, välja tåg istället för flyg, välja att ta med egen vattenflaska istället för att köpa Ramlösa hela tiden, etc så innefattar det givetvis idén om att Vi Gemensamt gör en insats för att få en bättre miljö. En liten insats från mig där jag förutsätter att fler personer (tack vare Greta kanske) börjar tänka i liknande banor, och börjar se sig själva som agenter i sina liv istället för hjälplösa konsumenter.
 
Fast så kan du ju resonera i alla frågor som historiskt rört (och idag rör) kollektiva rättigheter och politiska förändringsprocesser... Väldigt improduktivt och passiviserande.

Sedan att varje enskild individ ensam inte gör så stor skillnad. Nä. Det tror jag de flesta förstår. Poängen är att många individer gör det. Många börjar med En.

Kan jag dra ned på köttet, slentriankonsumera färre kläder, välja tåg istället för flyg, välja att ta med egen vattenflaska istället för att köpa Ramlösa hela tiden, etc så innefattar det givetvis idén om att Vi Gemensamt gör en insats för att få en bättre miljö. En liten insats från mig där jag förutsätter att fler personer (tack vare Greta kanske) börjar tänka i liknande banor, och börjar se sig själva som agenter i sina liv istället för hjälplösa konsumenter.
Och om vi börjar där och om vi låter sådana som Greta bli "kändisar", då ser politikerna att detta är något som vi deras väljare vill. Det ökar chansen att det händer något på nästa nivå också
 
Många skriver om resor och även mat tas upp, tydligen är kläder ett större problem och släpper ut mer växthusgaser än resor.
 
.
Många skriver om resor och även mat tas upp, tydligen är kläder ett större problem och släpper ut mer växthusgaser än resor.
Fast det är ju inte i sig ett argument mot att diskutera klimateffekterna av flyg och mat. Jag tänker att det finns en poäng i att inte ställa olika utsläppskällor mot varandra. Det riskerar att ge grönt ljus åt vissa företag att fortsätta som vanligt.
 
.
Fast det är ju inte i sig ett argument mot att diskutera klimateffekterna av flyg och mat. Jag tänker att det finns en poäng i att inte ställa olika utsläppskällor mot varandra. Det riskerar att ge grönt ljus åt vissa företag att fortsätta som vanligt.

Jag har också reflekterat över att det är en konstig vinkling, att det minsann är viktigt att bara göra något åt det som är allra värst. Det är väl bra att kunskapen ökar om att det finns fler områden än just mat och persontransporter där vi måste och kan göra stora förbättringar.

Det är inte heller säkert att det värsta är lätt att göra något åt, så effekten av att bara ha en tanke samtidigt kan bli riktigt kontraproduktiv,
 
.
Fast det är ju inte i sig ett argument mot att diskutera klimateffekterna av flyg och mat. Jag tänker att det finns en poäng i att inte ställa olika utsläppskällor mot varandra. Det riskerar att ge grönt ljus åt vissa företag att fortsätta som vanligt.
Däremot behöver man ju inte BARA diskutera flyg och mat. Då förleds man att tro att bara man låter bli att flyga och käkar veganskt så räcker det och man är i position att klaga på andras vanor.
 
.
Fast det är ju inte i sig ett argument mot att diskutera klimateffekterna av flyg och mat. Jag tänker att det finns en poäng i att inte ställa olika utsläppskällor mot varandra. Det riskerar att ge grönt ljus åt vissa företag att fortsätta som vanligt.
Har aldrig skrivit det, där emot tycker jag att kläder kommer i skymundan av just resor och mat när det pratas om klimat och miljö.
 
Däremot behöver man ju inte BARA diskutera flyg och mat. Då förleds man att tro att bara man låter bli att flyga och käkar veganskt så räcker det och man är i position att klaga på andras vanor.
Det är så klart sant.

Å andra sidan pekar du ju också där på det som jag är övertygad om verkligen är det större problemet. Nämligen miljö- och klimatarbete som en fråga om individuella livsstilar snarare än politik.

Klagandet på andras vanor är så tröttsamt, så det blundar jag för efter bästa förmåga.
 
Det är så klart sant.

Å andra sidan pekar du ju också där på det som jag är övertygad om verkligen är det större problemet. Nämligen miljö- och klimatarbete som en fråga om individuella livsstilar snarare än politik.

Klagandet på andras vanor är så tröttsamt, så det blundar jag för efter bästa förmåga.
Jamen det håller jag med om. Alltså att det borde handla om politik om vi ska komma någonstans.
 
Jamen det håller jag med om. Alltså att det borde handla om politik om vi ska komma någonstans.
Det känns som att i stort sett alla, på alla nivåer, gör allt den kan för att förhindra att det verkligen blir politik av miljö- och klimatfrågan.

Jag vill ha en politik som gör det mycket mindre lätt för mig att flyga! Och motsvarande med andra saker. Att det även blir bättre för jordbrukare i Bangladesh med många andra, är bara en av de viktiga fördelarna med det.
 
Usch, jag har sån klimatångest för tillfället. Har (delvis därför) inte heller läst hela tråden.
Åker för tillfället för mycket bil för att få ihop det med jobb, pendling och barn. Men snart flyttar vi så jag kan åtminstone dra ner på det! I grunden åker jag gärna kommunalt.

I övrigt är det väl okej iaf. Är inte nån storkonsument av onödiga prylar eller fan av shopping "bara för att". Men visst finns det saker jag skulle kunna dra ner på.
Köper mycket second hand, säljer gärna vidare saker istället för att slänga, bara svenskt kött, äter en hel del vegetariskt också, miljövänlig el, undviker palmolja så mycket jag kan, försöker ta diskussioner i den mån jag orkar.
 
Politik är ju definitivt jätteviktigt för att få till förändringar. Men även politiken syftar ju i slutändan till att påverka varje enskild människas leverne och påverkan, så självklart är det viktigt vad vi som individer gör! Oavsett hur stort land vi lever i osv.

Och politikernas möjligheter påverkas av hur vi prioriterar klimatfrågan.
 
Politik är ju definitivt jätteviktigt för att få till förändringar. Men även politiken syftar ju i slutändan till att påverka varje enskild människas leverne och påverkan, så självklart är det viktigt vad vi som individer gör! Oavsett hur stort land vi lever i osv.

Och politikernas möjligheter påverkas av hur vi prioriterar klimatfrågan.
Politikek kan påverka företagen på ett sätt som går långt utöver vad individuella uppoffringar kan leda till. Politik kan skapa incitament för företagen att bete sig på vissa sätt snarare än andra.

Det kan så klart leda till att individer också gör på andra sätt än nu. Men då som ett svar på hur marknaden ser ut, utan att behöva vara klimathelgon.
 
Jag vill inte vara sådan men jag tror inte att det finns så mycket som vi kan göra för att stoppa klimathotet. Klimatet har börjat förändras och kommer fortsätta förändras vare sig vi vill eller inte. Däremot är jag mer rädd för miljöhoten. Förgiftade vatten och utdöende havsliv. Plaspartiklar som hittar in i allt vi äter osv. Det köps för mycket och slängs ännu mer.

Jag har funderat på att någon vecka eller månad cykla till jobbet och se om det skulle funka för resten av tiden tills snön kommer. Det skulle bli 6 mil om dagen. Tyvärr skulle jag få offra sambo, djur, mat och sömn då restiden på cykel skulle bli ca 3 timmar enkel väg och jag har väldigt långa arbetsdagar med obekväma tider. Men jag vet inte hur jag annars ska få tyst på allt skuldbeläggande(oftast från internet) för att jag tar bilen på jobbet. 3 mil enkel väg är egentligen ingen lång sträcka. Men jag skulle nog aldrig kunna offra mina djur (kanske hunden då), min sambo, min fritid eller tid och möjlighet till att äta för klimatet så det får vara en fantasi. Kanske jag ska offra jobbet och bli självförsörjande på gården i stället? Lite lockande tanke.

Jag skulle kunna offra köttet då jag konstaterade igår att kött är egentligen ganska äckligt. Det måste vara varmt och välkryddat för att det ska gå att äta.

Tycker sådana här frågor är ganska svåra då jag inte har så mycket som jag kan bara släppa så där. Jag kan inte sluta köpa kläder för det gör jag redan så sällan att kläderna hinner falla sönder i sömmarna innan jag ens tänker på att de behövs nytt.

Kan jag offra vedeldningen och låta huset värmas upp av el? Skulle i så fall ha 12 grader varmt på vintern och få duscha i kallt vatten och ha dyra elräkningar. Kanske. Att inte frysa är inget rättighet vad jag vet.
Jag har aldrig flugit i mitt liv så det kan jag offra lätt. Jag kan offra möjligheten till barn för jag vill inte ha några.
Jag skulle lätt kunna offra samtliga resor till staden. Vad ska man dit å göra?
Men om jag skulle genomföra allt detta och hålla det, skulle det bli en skillnad på klimatet eller skulle jag bara bli en martyr som arbetar ihjäl sig i onödan med svält och kall kropp? Skulle jag rädda världen då? Skulle inte tro det. Hittade ett ganska intressant Youtubeklipp om grön omställning:
Sen på bollen kanske men allt vi gör är av vikt. Klimatförändringarna är redan ett faktum, ja, men vi har fortfarande möjlighet att påverka hur stora de blir. Strävan är ju att hålla det till 1,5 grads ökning (globalt). Över det riskeras kaskadeffekter där uppvärmningen i sig leder till ytterligare påverkan osv (genom smältande isar, tinad permafrost mm).
 
Politikek kan påverka företagen på ett sätt som går långt utöver vad individuella uppoffringar kan leda till. Politik kan skapa incitament för företagen att bete sig på vissa sätt snarare än andra.

Det kan så klart leda till att individer också gör på andra sätt än nu. Men då som ett svar på hur marknaden ser ut, utan att behöva vara klimathelgon.
Ja, fast det är i slutändan vår efterfrågan som styr företagen.
Faktiskt tycker jag äntligen att debatten börjar ändras lite och bli mer vardaglig. Det är "modernt" att vara klimat- och miljömedveten och då tar ju företagen upp det som säljargument och marknadsför sig med ekologiska råvaror, klimatkompensation, mer vegetariskt osv. Däremot blir det ju förvisso lite kontraproduktivt eftersom överkonsumtion är en av de största bovarna.

Jag argumenterar absolut inte för att det inte ska till förändringar politiskt! Däremot tycker jag det är ett värdelöst argument för att inte göra nåt själv.
 
Ja, fast det är i slutändan vår efterfrågan som styr företagen.
Faktiskt tycker jag äntligen att debatten börjar ändras lite och bli mer vardaglig. Det är "modernt" att vara klimat- och miljömedveten och då tar ju företagen upp det som säljargument och marknadsför sig med ekologiska råvaror, klimatkompensation, mer vegetariskt osv. Däremot blir det ju förvisso lite kontraproduktivt eftersom överkonsumtion är en av de största bovarna.

Jag argumenterar absolut inte för att det inte ska till förändringar politiskt! Däremot tycker jag det är ett värdelöst argument för att inte göra nåt själv.
Nej. Det är utbudet (tillgången) som styr vad vi efterfrågar i betydligt högre grad.

Det är väl bara en person i tråden som har försökt argumentera för att man själv inte ska ändra på något.
 
En sak som jag gärna skulle se skarpa hjärnor diskutera är global resursbudget på lämplig nivå (individ? familj? ort? region? land?). Det vore förstås en Revolution med stort R och jag kan på rak arm komma på åtminstone ett antal risker och problem förknippade med idén, men kanske skulle en sådan diskussion kunna föda idéer som faktiskt är mer realistiskt genomförbara?
Ja. Gärna individ/familjenivå. Har funderat på det ett tag.

Gällande biltrafik är en stor del att förenkla kollektivtrafiken. Här börjas det gärna lite i "fel" ände. Göra det svårare/dyrare osv att ta bilen är ett sätt men minst lika mycket bör läggas på att göra det lätt/billigt/genomförbart att resa kollektivt (och cykla).
 
Det är väl bara en person i tråden som har försökt argumentera för att man själv inte ska ändra på något.

Desto fler IRL (och då räknar jag ändå med att min umgängeskrets är rätt snedfördelad med övervägande klimatmedvetna människor).
"Det påverkar inte vad vi gör för vi bor i ett så litet land" tex :yuck:
(Ja, nu var ju inte riktigt det riktat mot dig dock).
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 553
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 053
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 679
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
3 173
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp