Klimatstrejk

Tjänstledigt utan lön? Facket lär knappast uppmuntra till olaglig strejk.
Fick snabbt svar från ordföranden för min del av facket. HR-avdelningen hade sagt att man får ta semester men att man inte får strejka på arbetstid.
Jaja, jag räknade lite med det. Synd dock då jag har ingen semester kvar.

Edit: Som du säger så är tjänstledigt utan lön möjligt men jag får se.
 
Senast ändrad:
Facket Vision ang. 27 september: https://vision.se/nyheter/2019/augu...startskottet-for-att-vaxla-upp-klimatarbetet/
Ingen strejk.


Fast jag tycker att det låter lite konstigt när facken pratar om att strejk är deras starkaste vapen, det antyder ju nästan att klimatkrisen är inte något så viktigt så att man behöver använda ens starkaste vapen. Utan det ska gå till "viktigare" saker. Men utan planeten, vad är då jobb och facket? :confused: Är inte klimatkrisen samhällets och planetens viktigaste fråga som påverkar allt och alla, även facken och arbetsplatserna? O_o
 
Facket Vision ang. 27 september: https://vision.se/nyheter/2019/augu...startskottet-for-att-vaxla-upp-klimatarbetet/
Ingen strejk.


Fast jag tycker att det låter lite konstigt när facken pratar om att strejk är deras starkaste vapen, det antyder ju nästan att klimatkrisen är inte något så viktigt så att man behöver använda ens starkaste vapen. Utan det ska gå till "viktigare" saker. Men utan planeten, vad är då jobb och facket? :confused: Är inte klimatkrisen samhällets och planetens viktigaste fråga som påverkar allt och alla, även facken och arbetsplatserna? O_o
Jag svarade facket med ungefär samma text som ovan :angel:
 
Du får dra i gång det på din ände. :)

Man kan ju alltid önska men att köra det här första helgen av skolloven är nog omöjligt för de flesta här på ön. Gissningsvis 85% av alla företag (arbetsgivare) här på ön är direkt beroende av inkomsterna de närmsta 3 veckorna för att öht överleva.... :cool:
 
Fantastiskt!!
Men som jag skrev innan. Här uppe i norra qld är det tyst. Som artikel säger med så verkar det vara mer i de södra storstäderna (finns inga "storstäder" här i norr förutom kanske Cairns, som är 4h bilfärd från var jag är ... försöker googla 'klimatstrejk cairns')


Men i övrigt, awesome!
Kolla länken till en karta i mitt inlägg längre upp så ser du var det är strejker i Cairns-trakten.
 
Facket Vision ang. 27 september: https://vision.se/nyheter/2019/augu...startskottet-for-att-vaxla-upp-klimatarbetet/
Ingen strejk.


Fast jag tycker att det låter lite konstigt när facken pratar om att strejk är deras starkaste vapen, det antyder ju nästan att klimatkrisen är inte något så viktigt så att man behöver använda ens starkaste vapen. Utan det ska gå till "viktigare" saker. Men utan planeten, vad är då jobb och facket? :confused: Är inte klimatkrisen samhällets och planetens viktigaste fråga som påverkar allt och alla, även facken och arbetsplatserna? O_o
Fackets starkaste vapen gentemot arbetsgivarna är det.
 
Sitter och tittar nu på Greta Thunbergs fb-sida där det läggs upp bilder från skolstrejkar runtom i världen. Det är helt galet hur många som är/var ute. Jag är otroligt fascinerad av det hela och hoppas verkligen, verkligen att det leder till något bra.
 
Nej, jag varken vill eller kan eller FÅR strejka, och jag ser ingen som helst anledning till att ha en strejk för klimatet.
Det handlar ju formellt sett inte heller om strejk. Vad jag har sett. Alltså när vi pratar om arbetsplatser i Sverige.

Vid manifestationer sent fredag eftermiddag, är väl inte heller skolstrejk aktuellt, om vi vill vara petiga.

Själv ska jag "strejka". :)
 
Det handlar ju formellt sett inte heller om strejk. Vad jag har sett. Alltså när vi pratar om arbetsplatser i Sverige.

Vid manifestationer sent fredag eftermiddag, är väl inte heller skolstrejk aktuellt, om vi vill vara petiga.

Själv ska jag "strejka". :)
En strejk är per definition en arbetsvägran, en stridsåtgärd i en konfliktsituation (ffa på en arbetsplats). Varför man väljer att kalla detta spektakel för strejk har jag ingen aning om och manifestation är ju något som kan utföras som en markering för något teoretiskt eller abstrakt vilket heller inte ligger i mitt intresse att göra. Jag svarar på trådfrågan; nej jag deltar inte i detta, vad det nu än har för namn.

Gör nåt radikalt istället. Ställ bilen, avboka flyget, gör dig av med minst tre elberoende onödiga prylar, gå till returpunkten med dina plastprylar.
 
Senast ändrad:
Gillar verkligen och uppskattar, ska inte vara med. Hade jag en stor arbetsplats så skulle jag gärna.
Hur spelar arbetsplatsens storlek roll? Vad jobbar du med?
Varför rekommenderar de att ta semester ?

De har inte gått ut något på mitt företag än, men misstänker att det kan komma ut information om det.
Det har hänt förut vid en större skolstrejk, även om chefen var tydlig med att han inte får uppmana till strejk.
Unionen stöder inte strejk utan har tipsat om semester eller tjänstledighet. Först frågade jag chefen om jag kunde använda en av de två volontärdagar som vi årligen får använda för att göra något bra med bibehållen lön. Villkoren är tillräckligt luddigt formulerade för att det skulle vara värt att fråga. Det fick jag dock inte för HR. De gav som skäl att FFF har uppmuntrat till strejk. Så då blev det semester. Lyckligtvis fanns det aldrig på kartan att chefen skulle säga nej.
Jag skall inte vara med, det jag sett av den här typen av engagemang är det inte för med sig något positivt när det gäller miljöarbetet utan snarast är kontraproduktivt. Nu kan jag förstås ha fel, det kan endast tiden utvisa, vilket vore positivt men jag tror inte på det.
Hur menar du? Vad är det du tänker händer respektive inte händer efter engagemanget?
En strejk är per definition en arbetsvägran, en stridsåtgärd i en konfliktsituation (ffa på en arbetsplats). Varför man väljer att kalla detta spektakel för strejk har jag ingen aning om och manifestation är ju något som kan utföras som en markering för något teoretiskt eller abstrakt vilket heller inte ligger i mitt intresse att göra. Jag svarar på trådfrågan; nej jag deltar inte i detta, vad det nu än har för namn.

Gör nåt radikalt istället. Ställ bilen, avboka flyget, gör dig av med minst tre elberoende onödiga prylar, gå till returpunkten med dina plastprylar.
Jag har gjort det. Ingen bil, från flera flygresor om året till noll 2017, t-bana/cykel till jobbet, mycket mindre kött (och mindre portioner), mycket färre nya kläder, säljer/skänker vidare mina gamla, jobbar aktivt för att öka arbetsgivarens miljöengagemang. Men sen då?
 
Gör nåt radikalt istället. Ställ bilen, avboka flyget, gör dig av med minst tre elberoende onödiga prylar, gå till returpunkten med dina plastprylar.
Det ena utesluter ju inte det andra. Min gissning är att de som var ute igår, runt om i världen, åtminstone i högre grad än genomsnittet försöker genomföra sådant som du nämner. (Många av dem dock för unga för att ha makten över det hushåll de bor i.)
 
Det sätter ju press på arbetsgivarna att förbättra arbetet för klimatet på arbetsplatsen. Min arbetsgivare är dessutom kommunen, så de skulle kunna påverka mycket.

Ibland är det vansinnigt hur mycket papper, material och kartonger som går åt på min arbetsplats.
Jag sa till min chef senast igår måste vi använda så mycket papper det är makalösa mängder som går varje vecka och en hel del är faktiskt onödigt
 
jobbar aktivt för att öka arbetsgivarens miljöengagemang
Den citerade punkten tror jag är en väldigt bra grej, som det vore bra om många kunde och ville ta del av. Var och en på sin arbetsplats, så klart.

I mitt yrke flyger vi rätt mycket i tjänsten. Där samlas nu kollegor på olika håll i världen kring att arbeta fram möjligheter och policies för att minska flygandet, på olika sätt. Jag hoppas på, och argumenterar för, bättre villkor för oss att ta tåget när så alls är möjligt (tex inom Europa). Och då helst utan att tex behöva lägga våra egna semesterdagar på restiden, eller liknande. Det ska inte bygga på individuella offer, utan finnas strategier som har stöd i organisationerna.
 
Jag har gjort det. Ingen bil, från flera flygresor om året till noll 2017, t-bana/cykel till jobbet, mycket mindre kött (och mindre portioner), mycket färre nya kläder, säljer/skänker vidare mina gamla, jobbar aktivt för att öka arbetsgivarens miljöengagemang. Men sen då?
Det är väl bara att fortsätta på den banan, och att sträva efter hållbarhet. Byta ut allt plast i köket till metall och glas, alla teflongiftiga kastruller och bakformar till metalldito, rensa ut alla batterislukande pryttlar i hemmet osv osv. Det finns ständiga förbättringar man kan göra bara i sitt eget hem.
 
Det är väl bara att fortsätta på den banan, och att sträva efter hållbarhet. Byta ut allt plast i köket till metall och glas, alla teflongiftiga kastruller och bakformar till metalldito, rensa ut alla batterislukande pryttlar i hemmet osv osv. Det finns ständiga förbättringar man kan göra bara i sitt eget hem.

Hållbarhet är inte att slänga plast sålänge plastprodukter faktiskt inte är utnött. När produkten gjort sitt, kan man satsa på en ny (eller helst begagnad) produkt i hållbarare material.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 355
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 032
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp