Klimatstrejk

Det har jag, därför jag tycker det blir fel begrepp när det inte är någon strejk det handlar om. Strejk och demonstration är inte samma sak så varför inte kalla det för det det är. Snarare tycker jag att det verkar vara många som inte vet vad strejk innebär.
Tänk så här då. Barnen/ ungdomar strejkar från skolan och vi med jobb tar ledigt för att gå med och visa sympati för dom som strejkar.

Tycker det blir en form av sympatistrejk.
 
Tänk så här då. Barnen/ ungdomar strejkar från skolan och vi med jobb tar ledigt för att gå med och visa sympati för dom som strejkar.

Tycker det blir en form av sympatistrejk.
Lägger till att barn och ungdomar har troligen inte fått lagligt ledigt från skolan utan är en strejk men utan något fack bakom då elever inte har fack att gå till på skolan.
 
Al Gore förutspådde apokalypsen redan 2005 eller 2006 att "inom tio år är växthusgaserna på en sådan nivå att det inte finns någon återvändo"
Idag är det 2019 och de där tio åren är passerade och vi är fortfarande här, mer medvetna än någonsin tidigare i historien om att vårt sätt att leva inte är bra och Greta är on tour för att få andra barn att skolstrejka och - att engagera folk och poitiker att lyssna på vetenskapsmännen. Bra jobbat. Eller?

 
Det jag saknar hos de som strejkar för klimatet ( gäller i högsta grad Greta) vad som de tycker ska göras, vad är de villiga att dra in på?
Det kan kanske finnas en anledning till detta eller flera, att om andra förstår vad som krävs så anses det ogenomförbart ( vilket det självklart är) och då får de inte med sig så många.

Jag är rätt säker på att huvuddelen av de som står med plakat för miljön även skulle stå/ kommer stå med plakat om de blir drabbade av räddajordeninskränkningar.
Det räcker liksom inte att sopsortera, ha kvar sin gamla mobil ett år till, bara flyga 2 ggr om året o byta ut nötkött mot tofu några dagar i veckan.
För att nämna några exempel vad en del av de strejkande ungdomarna i intervjuer tror räcker.
 
@honung exakt samma sak har jag funderat på. Jag blev kallad dåligt påläst (vad vet jag liksom, sju års biologistudier varav fem miljövetenskap) och mer eller mindre elak.
Har ofta tänkt på den här gröna omställningen. Jag är för, helt klart, men man måste se konsekvenserna för all nytillverkning som krävs.
 
Det jag saknar hos de som strejkar för klimatet ( gäller i högsta grad Greta) vad som de tycker ska göras, vad är de villiga att dra in på?
Det kan kanske finnas en anledning till detta eller flera, att om andra förstår vad som krävs så anses det ogenomförbart ( vilket det självklart är) och då får de inte med sig så många.

Jag är rätt säker på att huvuddelen av de som står med plakat för miljön även skulle stå/ kommer stå med plakat om de blir drabbade av räddajordeninskränkningar.
Det räcker liksom inte att sopsortera, ha kvar sin gamla mobil ett år till, bara flyga 2 ggr om året o byta ut nötkött mot tofu några dagar i veckan.
För att nämna några exempel vad en del av de strejkande ungdomarna i intervjuer tror räcker.
Greta är 16 år, det kan inte vara hennes uppgift att leverera de tekniska och politiska lösningarna.

Därutöver kan vi ju fundera lite på det du skriver. En av sakerna med den här klimatrörelsen är ju att den pekar på behovet av seriös klimatpolitik. Klimatrörelsen säger.att individuella uppoffringar inte löser klimatproblemet, utan att vettig politik måste till.

Mot det, blir din fråga rätt platt. Men jag förstår inte var du läser in att de unga i Fridays for future inte skulle acceptera en seriös klimatpolitik som också tvingar fram kollektiva livsstilsförändringar?

Kollektiva livsstilsförändringar, som utgår från uoplyst klimatpolitik, är ju något helt annat än att individuellt försöka leva klimatsmart. Men vi ser ju mycket mer av just det, än av vettig klimatpolitik. Det är ju det som är problemet, och exakt vad nu ÄNTLIGEN miljontals människor världen över pekar på.
 
Jag är rätt säker på att huvuddelen av de som står med plakat för miljön även skulle stå/ kommer stå med plakat om de blir drabbade av räddajordeninskränkningar.
Det räcker liksom inte att sopsortera, ha kvar sin gamla mobil ett år till, bara flyga 2 ggr om året o byta ut nötkött mot tofu några dagar i veckan.
För att nämna några exempel vad en del av de strejkande ungdomarna i intervjuer tror räcker.
De som står med protestplakat om de blir personligt ”drabbade” är företrädesvis vuxna människor, i synnerhet män. Inte ungdomar eller unga vuxna. Om det finns något som drar ut gubbar till torgen så är det höjda bensinpriser ...
 
Al Gore förutspådde apokalypsen redan 2005 eller 2006 att "inom tio år är växthusgaserna på en sådan nivå att det inte finns någon återvändo"
Idag är det 2019 och de där tio åren är passerade och vi är fortfarande här, mer medvetna än någonsin tidigare i historien om att vårt sätt att leva inte är bra och Greta är on tour för att få andra barn att skolstrejka och - att engagera folk och poitiker att lyssna på vetenskapsmännen. Bra jobbat. Eller?

Han missade att för att kunna segla den här båten med Greta Thunberg krävdes en besättning på fem person som flögs fram och tillbaka över Atlanten eftersom de skiftades inför hemfärden. Dessutom är båten i sig så extrem att mycket av materialet måste bytas ut med korta intervall och det krävde vad jag läste en hel container med serviceprylar som flögs från Europa till USA för att kunna segla hem igen. Hennes resa gav enbart baserat på detta i storleksordningen tio gånger större utsläpp än om hon tagit ett reguljärflyg (som i sig är en miljömarodör av stora mått).

Ett illustrativt exempel på dagens "miljöarbete".
 
Han missade att för att kunna segla den här båten med Greta Thunberg krävdes en besättning på fem person som flögs fram och tillbaka över Atlanten eftersom de skiftades inför hemfärden. Dessutom är båten i sig så extrem att mycket av materialet måste bytas ut med korta intervall och det krävde vad jag läste en hel container med serviceprylar som flögs från Europa till USA för att kunna segla hem igen. Hennes resa gav enbart baserat på detta i storleksordningen tio gånger större utsläpp än om hon tagit ett reguljärflyg (som i sig är en miljömarodör av stora mått).

Ett illustrativt exempel på dagens "miljöarbete".
Han nämner det lite kortfattat alldeles i början av videon. Men du gav mer detaljer vilket verifieras på nätet av även vetenskapsmän som räknat på det.

Men greta på äventyr är ju en välfungerande pr-kupp som köps bara för den goda sakens skull. Någon tidigare i tråden sa nåt om att överse med den RIKTIGA innebörden av ordet strejk bara för att det handlar om BAARN och det sammanfattar väl Greta AB ganska bra.
 
Han nämner det lite kortfattat alldeles i början av videon. Men du gav mer detaljer vilket verifieras på nätet av även vetenskapsmän som räknat på det.

Men greta på äventyr är ju en välfungerande pr-kupp som köps bara för den goda sakens skull. Någon tidigare i tråden sa nåt om att överse med den RIKTIGA innebörden av ordet strejk bara för att det handlar om BAARN och det sammanfattar väl Greta AB ganska bra.
Visst är det så, alla möjliga sorts PR-människor hakar på, människor med andra drivkrafter än miljöarbete. Få genuint kunniga och intresserade deltar utan det är andra kategorier av människor som gör det för att de ser en chans till egen vinning.
 
Suck blir så trött det finns ingen klimatkris.
Nu kommer ni kalla mig klimat förnekare.
Men det finns mycket forskning som visar motsatsen. Problemet är inte co2.
Ett stort problem är dumpning av sopor i haven. Med föroreningar till följd. Överkonsumtion.

Men en klimatkris på co2 finns inte.
Det är något som några tjänar stora summor på. Skrämsel propaganda.

https://klimatsans.com/2015/05/11/rena-observerade-klimatfakta/

https://klimatsans.com/2019/09/05/den-mest-galna-nyheten/


Tänk om folk kunde se saker från olika vinklar?
 
Jag tycker ju sånt där kan bli lite komiskt nästan. Det är klart det finns produkter som inte är bra och som kan innehålla hormonstörande ämnen osv. Men när vissa samtidigt väljer att bo inne Stockholms innerstad med luftföroreningar eller glatt betalar x miljoner för att bo där det tidigare varit industri, då ser man inte hela bilden.
Men jag är nog lite skadad från att jobba med förorenade områden.

Alltså, jag är en större miljöbov på landet än i stan på väldigt många vis. Vi har ett story hus att värma och använder bilen dagligen. Åker till allt istället för att gå eller cykla.
 
Du har väl sett bilder från demonstrationerna i Australien?

Absolut! I morse nådde nyheterna mig från aus media (obviously sett det här innan).
Även på fastlandet närmsta från min lilla ö har det strejkats.

Jag är dock "tve-hjärtad" i frågan. Samtidigt som jag tycker dessa protester är jättbra och viktiga så är jag inne på samma spår som @ginnies och undrar om denna unga generation (mig själv och min generation inräknd)är beredda själva att göra något istället för att be andra att göra de åt en? Tex är var och en beredd att lägganer sin mobil 4h per eftermiddag? Stänga av datorer och tv samtidigt? Läs en bok.
Byta ut kött mot sallad ett par dagar i veckan?
Här i Aus: sluta använda AC?
 
Suck blir så trött det finns ingen klimatkris.
Nu kommer ni kalla mig klimat förnekare.
Men det finns mycket forskning som visar motsatsen. Problemet är inte co2.
Ett stort problem är dumpning av sopor i haven. Med föroreningar till följd. Överkonsumtion.

Men en klimatkris på co2 finns inte.
Det är något som några tjänar stora summor på. Skrämsel propaganda.

https://klimatsans.com/2015/05/11/rena-observerade-klimatfakta/

https://klimatsans.com/2019/09/05/den-mest-galna-nyheten/


Tänk om folk kunde se saker från olika vinklar?
Ok, då vet vi.
 
Suck blir så trött det finns ingen klimatkris.
Nu kommer ni kalla mig klimat förnekare.
Men det finns mycket forskning som visar motsatsen. Problemet är inte co2.
Ett stort problem är dumpning av sopor i haven. Med föroreningar till följd. Överkonsumtion.

Men en klimatkris på co2 finns inte.
Det är något som några tjänar stora summor på. Skrämsel propaganda.

https://klimatsans.com/2015/05/11/rena-observerade-klimatfakta/

https://klimatsans.com/2019/09/05/den-mest-galna-nyheten/


Tänk om folk kunde se saker från olika vinklar?
Välmenat råd (källkritik någon?), googla Lars Bern.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 419
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 104
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp