Klimatstrejk

När jag såg/hörde Gretas eh...tal så började min hjärna pinga efter ett väldigt liknande tal och idag hittade jag det. Från nittonhundranittiotvå. Alltså 27 år sedan. FN konferens, aka Rio summit. Jag hade en god vän som var på plats så jag tittade på detta då rapport sände det. Och det fanns faktiskt på youtube. Fantastiskt. Undrar jag om Gretas folk sett detta 🤔:angel:

Det togs upp från scenen under manifestationen i Kungsan, så ja de är medvetna om det.
 
Läste precis att Frankrikes president, Macron, som för bara någon vecka sedan hyllade Greta och öste superlativer över henne nu anklagar henne för att ha "mycket radikala åsikter ... som motverkar vårt samhälle" [Expressen]. Så fort kan det vända när budskapet inte längre passar.
 
Läste precis att Frankrikes president, Macron, som för bara någon vecka sedan hyllade Greta och öste superlativer över henne nu anklagar henne för att ha "mycket radikala åsikter ... som motverkar vårt samhälle" [Expressen]. Så fort kan det vända när budskapet inte längre passar.
Så fort att du inte han länka?
 
Läste precis att Frankrikes president, Macron, som för bara någon vecka sedan hyllade Greta och öste superlativer över henne nu anklagar henne för att ha "mycket radikala åsikter ... som motverkar vårt samhälle" [Expressen]. Så fort kan det vända när budskapet inte längre passar.
Håller med @vallhund om det hade varit väldigt bra med en länk, så att även fortsättningen kommit med: ”Detta efter att hon anmält Frankrike och fyra andra länder till FN:s barnrättskommitté.”
 
Det tas även upp i internationell press. Macron utbildningsminister skall t.ex. ha sagt ang. Greta: “You mustn’t create a generation of depressed people over this issue.” och “You cannot mobilise with despair, almost hatred.”.

Löfven är en av dem som passat på att försöka utnyttja fenomenet Greta, undrar vad han skulle säga om hon i sakfrågor börjar kritisera socialdemokraternas (m.fl.) miljönegativa politik som när de nu planerar för en kraftig ökning av flyget med bl.a. utbyggnad av Arlanda. Det hade jag velat se.
 
Det tas även upp i internationell press. Macron utbildningsminister skall t.ex. ha sagt ang. Greta: “You mustn’t create a generation of depressed people over this issue.” och “You cannot mobilise with despair, almost hatred.”.

Löfven är en av dem som passat på att försöka utnyttja fenomenet Greta, undrar vad han skulle säga om hon i sakfrågor börjar kritisera socialdemokraternas (m.fl.) miljönegativa politik som när de nu planerar för en kraftig ökning av flyget med bl.a. utbyggnad av Arlanda. Det hade jag velat se.

Snälla. Källor källor källor. Jättetröttsamt att se påstående efter påstående utan länkar.
 
Håller med @vallhund om det hade varit väldigt bra med en länk, så att även fortsättningen kommit med: ”Detta efter att hon anmält Frankrike och fyra andra länder till FN:s barnrättskommitté.”
Nu tog jag upp att orsaken var att Gretas budskap inte längre passade vilket är precis det som skett. Ditt citat är dock inte, som du påstår, från fortsättningen på det jag citerade utan en bit av inledningsrubriken till artikeln.

Men det väsentliga är att du håller alltså med Macron?
 
Nu tog jag upp att orsaken var att Gretas budskap inte längre passade vilket är precis det som skett. Ditt citat är dock inte, som du påstår, från fortsättningen på det jag citerade utan en bit av inledningsrubriken till artikeln.

Men det väsentliga är att du håller alltså med Macron?
Mitt citat är från ingressen.

”Emmanuel Macron har attackerat Greta Thunberg och anklagar henne för att ”motverka vårt samhälle”.
Detta efter att hon anmält Frankrike och fyra andra länder till FN:s barnrättskommitté.
Frankrikes president säger att Greta borde rikta sin ilska mot länder ”som försöker stå i vägen”.

Oklart hur du läser, jag vet inte varifrån du får att jag säger bu eller bä om Macron.
 
Sant. Tyvärr är Thunbergs tankesätt oerhört destruktivt för dagens unga. Hon överför och sprider sin egen ångest och oro till miljontals unga världen över. Vem betalar notan när alla dessa unga kommer ur studier och arbete och behöver psykiskt stöd.
Vad bygger du det på?

Ser vi till den forskning som finns (som ju då inte rör barnen i Fridays for future, för de har ju inte hunnit beforskas ännu), så tyder det mesta på motsatsen. Dvs de som på något vis agerar mår bättre än de som inte gör det.
 
Läste precis att Frankrikes president, Macron, som för bara någon vecka sedan hyllade Greta och öste superlativer över henne nu anklagar henne för att ha "mycket radikala åsikter ... som motverkar vårt samhälle" [Expressen]. Så fort kan det vända när budskapet inte längre passar.

Man ska initialt vara positiv till unga som anstränger sig för något gott. Sedan får man analysera situationen och se vad det leder till och agera efter det. Macron har tänkt. Det är inte konstigare än så.
 
Intressant att Macrons hyckleri och angrepp mot Greta inte kommenteras alls trots att han går på långt hårdare än Trump gjorde i sin tweet.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 355
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 032
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp