Klimatstrejk

Är du så trött orkar du nog inte läsa artiklarna ändå. Jag har skrivit källor i båda, att hitta länkar till dem tar ett par sekunder vi google.

Det spelar ingen roll.
Det är kutym att presentera källor till sina påståenden. Inte bara "jag har läst att/jag har hört att". Din trovärdighet i diskussioner sänks skapligt när du om och om igen struntar i att ange källor.

Men som vanligt så är jag helt övertygad om att det förstås finns en tanke bakom det och att det också sker medvetet.
 
Sant. Tyvärr är Thunbergs tankesätt oerhört destruktivt för dagens unga. Hon överför och sprider sin egen ångest och oro till miljontals unga världen över. Vem betalar notan när alla dessa unga kommer ur studier och arbete och behöver psykiskt stöd.

Sol fåglar vatten kram.
 
Det spelar ingen roll.
Det är kutym att presentera källor till sina påståenden. Inte bara "jag har läst att/jag har hört att". Din trovärdighet i diskussioner sänks skapligt när du om och om igen struntar i att ange källor.

Inte om det är förstasidesstoff. Om man nu diskuterar nyheter är det rimligt att man läser nyheterna.
 
Det spelar ingen roll.
Det är kutym att presentera källor till sina påståenden. Inte bara "jag har läst att/jag har hört att". Din trovärdighet i diskussioner sänks skapligt när du om och om igen struntar i att ange källor.

Men som vanligt så är jag helt övertygad om att det förstås finns en tanke bakom det och att det också sker medvetet.
Läs mera ordentligt och tänk efter innan du skriver. Jag angav en tydlig källa i det första inlägget, Expressen, och i det andra skrev jag internationell press eftersom jag läste flera olika tidningars referat. Att verifiera det jag skrev är en fråga om sekunder för den som sitter vid en dator med internetuppkoppling.

Du skriver att det spelar ingen roll, jag antar att du menar om det du skriver är sant eller ej, det är däremot en väldigt dålig utgångspunkt om DU vill vara trovärdig. Lär dig att kontrollera källor istället för att tro och hitta på.
 
Senast ändrad:
Läs mera ordentligt och tänk efter innan du skriver. Jag angav en tydlig källa i det första inlägget, Expressen, och i det andra skrev jag internationell press eftersom jag läste flera olika tidningars referat. Att verifiera det jag skrev är en fråga om sekunder för den som sitter vid en dator med internetuppkoppling.

Du skriver att det spelar ingen roll, jag antar att du menar om det du skriver är sant eller ej, det är däremot en väldigt dålig utgångspunkt om DU vill vara trovärdig. Lär dig att kontrollera källor istället för att tro och hitta på.

Näe du, käre nån. Så pass bevandrad är jag inom akademin att jag är medveten om att bevisbördan också ligger på den som för fram påståendet.

Det är inte min trovärdighet som står på spel. Det kan vi lugnt konstatera.
 
Alltså. Greta underkände ju, på goda grunder om du frågar mig, det rådande ekonomiska systemets kapacitet att hantera klimatkrisen. Självklart reagerar en i många avseenden superliberal som Macron på det.
Så självklart är det inte om man läser vad han tidigare sagt om Greta. Däremot visar det på hur politiker som Macron fungerar.
 
Som gammal i gamet kan jag säga att vi inte haft panik sedan 1980-talet - och inte har det hänt tillräckligt sedan dess. Marcons lösning är alltså redan prövad. Så jag är faktiskt för att vi provar lite panik och "negativitet" a la Greta. Det är dags att ta av handskarna
 
Som gammal i gamet kan jag säga att vi inte haft panik sedan 1980-talet - och inte har det hänt tillräckligt sedan dess. Marcons lösning är alltså redan prövad. Så jag är faktiskt för att vi provar lite panik och "negativitet" a la Greta. Det är dags att ta av handskarna

Det har hänt mycket positivt på miljöområdet sedan 80-talet. Ångest och oro är aldrig bra. Vi behöver människor som arbetar. Inte lata människor som strejkar. Gå ut och städa istället, gör vad ni vill, gör någonting. Men att inte göra någonting (strejka) och sedan gnälla på de som arbetar är skrattretande.
 
Kan någon förklara för mig, som inte är så oerhört haj på att tolka andras intentioner, varför i hela helsefyr ni sitter och riktigt göttar er åt diverse saker ni kan hitta att kritisera kring Greta Thunberg? Själv har jag läst forskningsrapporterna och lever med en daglig ångest över vilken värld mina barn och barnbarn kommer behöva leva i och en ENORM vanmakt över att så många inte tycks fatta allvaret. I absolut bästa fall, om åtgärder tas nu, helst nyss, snackar vi en rejäl temperaturhöjning och någon meters höjda havsnivåer i Sverige och ett rejält sämre läge i många sydligare länder + en enorm mängd klimatflyktingar. Om vi fortsätter tjafsa om skitsaker, stoppar fingrarna i öronen och inte agerar så smälter varenda isfläck på polerna till slut bort och då snackar vi slutet för den mänskliga civilisationen. Är det en för stor och övermäktig tanke att ta in eller vad sjutton är problemet?

Jag fattar att det är sjukt mycket enklare att vända sig emot en enskild person och försöka göra ner denne istället för att fejsa en sådan enorm katastrof, men fakta kvarstår ju med eller utan Greta. Att hon ger människor ångest, ja vad bra! Då kanske de gör något istället för att bekvämt luta sig tillbaka i förnekelsebussen som är på väg rakt mot stupet
 
Kan någon förklara för mig, som inte är så oerhört haj på att tolka andras intentioner, varför i hela helsefyr ni sitter och riktigt göttar er åt diverse saker ni kan hitta att kritisera kring Greta Thunberg? Själv har jag läst forskningsrapporterna och lever med en daglig ångest över vilken värld mina barn och barnbarn kommer behöva leva i och en ENORM vanmakt över att så många inte tycks fatta allvaret. I absolut bästa fall, om åtgärder tas nu, helst nyss, snackar vi en rejäl temperaturhöjning och någon meters höjda havsnivåer i Sverige och ett rejält sämre läge i många sydligare länder + en enorm mängd klimatflyktingar. Om vi fortsätter tjafsa om skitsaker, stoppar fingrarna i öronen och inte agerar så smälter varenda isfläck på polerna till slut bort och då snackar vi slutet för den mänskliga civilisationen. Är det en för stor och övermäktig tanke att ta in eller vad sjutton är problemet?

Jag fattar att det är sjukt mycket enklare att vända sig emot en enskild person och försöka göra ner denne istället för att fejsa en sådan enorm katastrof, men fakta kvarstår ju med eller utan Greta. Att hon ger människor ångest, ja vad bra! Då kanske de gör något istället för att bekvämt luta sig tillbaka i förnekelsebussen som är på väg rakt mot stupet

Det är ju det de inte gör, eller snarare inte kan göra. Klimatrörelsen kommer inte att kunna stoppa den globala uppvärmningen. Det enda de gör är att skapa ångest för unga människor.

Man kan ju gråta blod över att solen kommer att slockna i framtiden. Men det förändrar ingenting utan gör bara livet sämre.

Bättre att vara glad, sprida positivism och agera på de områden där man faktiskt kan agera. Det får människor att må bättre och skapar bättre miljö.
 
Det är ju det de inte gör, eller snarare inte kan göra. Klimatrörelsen kommer inte att kunna stoppa den globala uppvärmningen. Det enda de gör är att skapa ångest för unga människor.

Man kan ju gråta blod över att solen kommer att slockna i framtiden. Men det förändrar ingenting utan gör bara livet sämre.

Bättre att vara glad, sprida positivism och agera på de områden där man faktiskt kan agera. Det får människor att må bättre och skapar bättre miljö.
Ja du är ju verkligen en glädjespridare själv.
 
Som gammal i gamet kan jag säga att vi inte haft panik sedan 1980-talet - och inte har det hänt tillräckligt sedan dess. Marcons lösning är alltså redan prövad. Så jag är faktiskt för att vi provar lite panik och "negativitet" a la Greta. Det är dags att ta av handskarna
Att sätta politiska mål och sen hoppas på det bästa, är väl en metod som kan anses färdigprövad. Att Macron först nu fattar att Greta och väldigt många andra tycker så, och att detta tyckande är för radikalt för hans smak, hade jag kunnat förklara för honom för länge sen om han bara hade frågat.

Det är ju lite rörande att han blir skakad av att en sextonåring ifrågasätter idén om evig tillväxt.

Jag skulle bli mer skakad av en sextonåring som inte gjorde det.
 
Det är ju det de inte gör, eller snarare inte kan göra. Klimatrörelsen kommer inte att kunna stoppa den globala uppvärmningen. Det enda de gör är att skapa ångest för unga människor.

Man kan ju gråta blod över att solen kommer att slockna i framtiden. Men det förändrar ingenting utan gör bara livet sämre.

Bättre att vara glad, sprida positivism och agera på de områden där man faktiskt kan agera. Det får människor att må bättre och skapar bättre miljö.

Okej, så du har helt enkelt gett upp, satt dig tillrätta i bussen och väljer att kalla engagerade strejkande människor för "lata". Du inser att om alla gör som du och bara gömmer huvudet i sanden och i te förändrar ett skit så pratar vi inte längre om enstaka meter högre havsnivåer utan tiotals meter om drygt hundra år när polarisen smält helt (40 meter var den senaste siffran jag läste)?Att solen kommer slockna om miljontals år är liksom inte jämförbart med att våra barnbarnsbarn inte kommer ha en beboelig planet pga något som KAN åtgärdas om man bara kan få stopp på vår kollektiva flathet i frågan och en handfull rika jävlar som säljer ut våra barns framtid.

(Det finns till och med forskning gjord på fenomenet att människor drabbas av den sortens apati inför klimatkrisen som du uppvisar. Ganska intressant, om än deppigt. Ska se om jag kan komma ihåg vad boken om det heter.)
 
Det är ju det de inte gör, eller snarare inte kan göra. Klimatrörelsen kommer inte att kunna stoppa den globala uppvärmningen. Det enda de gör är att skapa ångest för unga människor.

Man kan ju gråta blod över att solen kommer att slockna i framtiden. Men det förändrar ingenting utan gör bara livet sämre.

Bättre att vara glad, sprida positivism och agera på de områden där man faktiskt kan agera. Det får människor att må bättre och skapar bättre miljö.

Vän av ordning noterar att solen slocknar om femtusen miljoner år och att de dramatiska klimateffekterna handlar om ankomst om några decennier.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 350
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 030
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp