Klimatstrejk

Det är ju det de inte gör, eller snarare inte kan göra. Klimatrörelsen kommer inte att kunna stoppa den globala uppvärmningen. Det enda de gör är att skapa ångest för unga människor.

Man kan ju gråta blod över att solen kommer att slockna i framtiden. Men det förändrar ingenting utan gör bara livet sämre.

Bättre att vara glad, sprida positivism och agera på de områden där man faktiskt kan agera. Det får människor att må bättre och skapar bättre miljö.
Det pratas inte om att stoppa helt och genast men om att mildra uppvärmningen så att den inte blir lika stor som om vi skulle fortsätta som tidigare, att minska den så mycket det bara går.

Antingen tar vi itu med problemen som mänskligheten skapat eller så struntar vi i alltihop vilket betyder att vi medvetet skapar stora humanitära kriser och förstör ekosystem. Vilket av alternativen är det du förespråkar?

Det finns vetenskap som vi måste agera efter för att inte förvärra situationen i världen, då räcker det inte att "vara glad". Klimatångest måste lösas mer konstruktivt än genom att kollektivt ignorera allvarliga problem. Du har säkert ett rikt känsloliv men låt inte dina känslor gå ut över en klimatrörelse som har större frågor att fokusera på.
 
Klimatångest är vanligt men jag tycker inte det är ett argument mot klimatrörelsens arbete för att lösa problemen, människor kommer knappast bli gladare om krisen förvärras.
 
(Det finns till och med forskning gjord på fenomenet att människor drabbas av den sortens apati inför klimatkrisen som du uppvisar. Ganska intressant, om än deppigt. Ska se om jag kan komma ihåg vad boken om det heter.)
Har också hört om liknande på en föreläsning om vad som hindrade människor ta till sig klimatfrågan. Distans var en av de stora anledningarna, tillsammans med identitet och andra saker. Det verkar bland annat vara distansen som är problemet här med tanke på "solen som slocknar i framtiden", att man tror att det är långt borta i tid och rum och tar det som motivering att inte bry sig. Människor har svårare att greppa problem och agera om det inte är tydligt "här och nu". Den upplevda distansen blir ett hinder trots att vi redan är mitt i klimatförändringarna.
 
Okej, så du har helt enkelt gett upp, satt dig tillrätta i bussen och väljer att kalla engagerade strejkande människor för "lata". Du inser att om alla gör som du och bara gömmer huvudet i sanden och i te förändrar ett skit så pratar vi inte längre om enstaka meter högre havsnivåer utan tiotals meter om drygt hundra år när polarisen smält helt (40 meter var den senaste siffran jag läste)?Att solen kommer slockna om miljontals år är liksom inte jämförbart med att våra barnbarnsbarn inte kommer ha en beboelig planet pga något som KAN åtgärdas om man bara kan få stopp på vår kollektiva flathet i frågan och en handfull rika jävlar som säljer ut våra barns framtid.

(Det finns till och med forskning gjord på fenomenet att människor drabbas av den sortens apati inför klimatkrisen som du uppvisar. Ganska intressant, om än deppigt. Ska se om jag kan komma ihåg vad boken om det heter.)


Jag var på GU i veckan på en föreläsning av Kristoffer Ekberg som är forskare i miljöhistoria och klimatförnekelse på Chalmers. Det var väldigt intressant om just hur klimatförnekelsen utvecklats i vår moderna historia. Han gjorde exempelvis väldigt många kopplingar till tobak, och hur tobaksindustrin systematiskt motarbetade de läkare som varnade för cigaretter. Jag plockar in några anteckningar från föreläsningen nedan. Ni får ursäkta att jag inte har hans egna slides, det hade såklart varit bättre.


En del av det han sade var att lyfta förnekelsens olika former:
  • Organiserad förnekelse via kol- olja- och gasbolag, samt tankesmedjor såsom ExxonMobile, Klimatsans, Heartland institute.
  • Partipolitisk via SD i Sverige, Trump i USA, och högernationalistiska partier i Tyskland och övriga Europa såsom UKIP.
  • Politisk respons såsom investeringar i infrastruktor som inte är klimatsmart, fossilgasterminaler, etc.
  • Vardagsförnekelse såsom att äta kött, flyga på semestern, köpa ny mobiltelefon varje år…
Den organiserade förnekelsen
Två grupper arbetar emot klimatåtgärder – fossilindustrin/bolag, samt högernationalistiska grupper/partier. 201 miljoner dollar används årligen av fossilbolag och industrin för att slå tvivel angående forskning om klimatet och aktivt hindra politiska åtgärder. (jag skrev inte upp hans källa på siffran tyvärr)

Den organiserade förnekelsen i Sverige är kopplat exempelvis till Klimatsans och Stockholmsinitiativet. Består av äldre män med höga positioner, företagsledare och några pensionerade forskare. Det finns ett utbyte mellan de svenska nätverken och de som finns i USA.

Partipolitisk förnekelse-forskning i USA visar en polarisering, där förnekelsen kopplas ihop med konservativa värderingar. I Sverige sker det främst via Sverigedemokraterna från ledningshåll, som även var det enda partiet som röstade nej till Parisavtalet och till den nya klimatlagen som gick igenom 2018.

Inom klimatförnekelsegrupperna återkommer antietablissemangsretorik – klimatfrågan kopplas till ett globalt etablissemang / elitprojekt som går emot den nationella suveräniteten. Vem som styr elitprojektet (kallas ibland globalisterna) är oklart / varierar. Även individuell identitet är kopplad till köttätande, bilåkande, etc, och att utmana detta blir i förlängningen att utmana självbilden.

Responsförnekelse – kunskapen om klimatet har funnits länge, men politiker har agerat i konflikt med den vetenskapliga forskningen som funnits. Vi har kunskap men agerar inte.

Vardagsförnekelse – nån annan drabbas, det sker i framtiden, det är för stort, jag kan inte påverka ändå… etc. Vi har ett samhälle som är organiserat utifrån vår klimatförnekelse, det är krävande att gå emot den samhällsstruktur där du lever.

Utmaningar för demokratin – länga processer men korta mandatperioder, politiker är delvis styrda av opinionen för att bli omvalda och få stöd för förändringarna. Tydligare polarisering mellan politiska grupper försvårar samarbete. Dessutom det aktiva motståndet med starka ekonomiska intressen för att förhindra miljölagstiftning och förhindra tvingande avtal.
 
Jag skrev att det inom klimatforskningen är vissa saker enkla, d.v.s. man är säker, och en sådan sak är att jordens medeltemperatur ökar på grund av våra utsläpp av bl.a. koldioxid. Och du svarar: "-Nej det finns ju ingen osäkerhet i att vi påverkar jordens medeltemperatur."

Jag förstår inte riktigt ditt svar, menar du att du håller med i det jag skrev eller?
Eller att jag missuppfattade det du skrev.
 
Har också hört om liknande på en föreläsning om vad som hindrade människor ta till sig klimatfrågan. Distans var en av de stora anledningarna, tillsammans med identitet och andra saker. Det verkar bland annat vara distansen som är problemet här med tanke på "solen som slocknar i framtiden", att man tror att det är långt borta i tid och rum och tar det som motivering att inte bry sig. Människor har svårare att greppa problem och agera om det inte är tydligt "här och nu". Den upplevda distansen blir ett hinder trots att vi redan är mitt i klimatförändringarna.
Kan det vara härifrån det kommer? (Sevärd hur som helst.)

https://www.ted.com/talks/per_espen...calypse_fatigue_into_action_on_global_warming
 
Vän av ordning noterar att solen slocknar om femtusen miljoner år och att de dramatiska klimateffekterna handlar om ankomst om några decennier.

Fortfarande destruktivt att gräva ner sig för saker man inte kan göra något åt. Det är som att bli deprimerad för att man kommer dö.
 
Fortfarande destruktivt att gräva ner sig för saker man inte kan göra något åt. Det är som att bli deprimerad för att man kommer dö.

Ok, du har missat vetenskapens resultat de senaste 40 åren. Det är svårt att debattera med någon som suttit isolerad på kammaren fått för sig att den mänskliga påverkan på klimatet här på jorden är lika stor som den mänskliga påverkan på tiden till solens slocknande. Tämligen meningslöst till och med.

Sen är det inte heller riktigt någon som pratar om depression, utan om aktion.
 
Fortfarande destruktivt att gräva ner sig för saker man inte kan göra något åt. Det är som att bli deprimerad för att man kommer dö.
Det är ju detta som är din tankevurpa. Vi kan visst göra någonting åt klimatförändringarna! Anledningen till att det har gått så långt som till en kris är för att vi suttit still i båten tills idag. Agerar vi nu har vi stora möjligheter att bromsa förändringarna.

Kvinnor för 100 år sedan fick inte rösträtt genom att luta sig tillbaka och vara glada heller.
 
Det är ju detta som är din tankevurpa. Vi kan visst göra någonting åt klimatförändringarna! Anledningen till att det har gått så långt som till en kris är för att vi suttit still i båten tills idag. Agerar vi nu har vi stora möjligheter att bromsa förändringarna.

Kvinnor för 100 år sedan fick inte rösträtt genom att luta sig tillbaka och vara glada heller.

Självklart går det att göra någonting, det går att göra massor. Både på individuell basis, på nationell, och på global.

Sverige skulle exempelvis kunna förbättra och förstärka miljöskyddet legislativt, införa åtgärder som att stödja forskning för rena energikällor, eller helt enkelt att bara sluta att aktivt stödja klimatskadliga bränslen:
https://www.nyteknik.se/miljo/ny-rapport-fossila-branslen-subventioneras-med-miljarder-6904137

Kanske ska subventionerna / skattelättnader gå till andra grupper eller annan industri?

1569916036939.png

Källa: https://www.naturskyddsforeningen.s...edia/avskaffa_klimatskadliga_subventioner.pdf


Det är alltid bekvämt att rikta sin klimatförnekelse emot aktivismen i sig och säga att aktivisterna är dumma/meningslösa av olika orsaker, just för att förminska aktivismen som sådan. Samt såklart att förminska symbolen för aktivismen, såsom exempelvis Greta Thunberg. Det är ett sätt att komma undan att behöva diskutera ex FNs IPCC-rapport, eller den mängd tidigare forskning som finns. Greta säger ju "lyssna på forskningen". Hon säger inte "lyssna på mig". Att ge sig på henne som person är en irrelevant halmdocka.

Mycket hellre att folk engagerar sig, och kanske av bara farten tänker på sin källsortering, sina inköp, sin kost - etc och kanske kliver utanför sin bekvämlighetszon en del. Samt kanske röstar med miljötanken i bakhuvudet nästa gång dessutom. Hellre det än att bara sitta passivt och låta allting ha sin gilla gång.

Det är ju en helt massa fantastiskt som händer om i världen dessutom, hela tiden. Rekord i trädplantering läste jag om bara idag på morgonen. Att säga att miljöaktivismen får folk passiva är lögn.
 
Självklart går det att göra någonting, det går att göra massor. Både på individuell basis, på nationell, och på global.

Sverige skulle exempelvis kunna förbättra och förstärka miljöskyddet legislativt, införa åtgärder som att stödja forskning för rena energikällor, eller helt enkelt att bara sluta att aktivt stödja klimatskadliga bränslen:
https://www.nyteknik.se/miljo/ny-rapport-fossila-branslen-subventioneras-med-miljarder-6904137

Kanske ska subventionerna / skattelättnader gå till andra grupper eller annan industri?

Visa bifogad fil 37450
Källa: https://www.naturskyddsforeningen.s...edia/avskaffa_klimatskadliga_subventioner.pdf


Det är alltid bekvämt att rikta sin klimatförnekelse emot aktivismen i sig och säga att aktivisterna är dumma/meningslösa av olika orsaker, just för att förminska aktivismen som sådan. Samt såklart att förminska symbolen för aktivismen, såsom exempelvis Greta Thunberg. Det är ett sätt att komma undan att behöva diskutera ex FNs IPCC-rapport, eller den mängd tidigare forskning som finns. Greta säger ju "lyssna på forskningen". Hon säger inte "lyssna på mig". Att ge sig på henne som person är en irrelevant halmdocka.

Mycket hellre att folk engagerar sig, och kanske av bara farten tänker på sin källsortering, sina inköp, sin kost - etc och kanske kliver utanför sin bekvämlighetszon en del. Samt kanske röstar med miljötanken i bakhuvudet nästa gång dessutom. Hellre det än att bara sitta passivt och låta allting ha sin gilla gång.

Det är ju en helt massa fantastiskt som händer om i världen dessutom, hela tiden. Rekord i trädplantering läste jag om bara idag på morgonen. Att säga att miljöaktivismen får folk passiva är lögn.

Vi skulle också behöva sluta med att beskriva det svart och vitt, varje tiondels grad vi lyckas hålla ner, kommer hjälpa miljontals medmänniskor. Vi behöver åtgärder och varje positiv åtgärd räknas.

På nära håll tycker jag miljöaktivismen och debatten genererar aktivitet i mycket högre grad än den passiviserar.

Klimatförnekandet däremot passiviserar enormt.
 
Självklart går det att göra någonting, det går att göra massor. Både på individuell basis, på nationell, och på global.

Sverige skulle exempelvis kunna förbättra och förstärka miljöskyddet legislativt, införa åtgärder som att stödja forskning för rena energikällor, eller helt enkelt att bara sluta att aktivt stödja klimatskadliga bränslen:
https://www.nyteknik.se/miljo/ny-rapport-fossila-branslen-subventioneras-med-miljarder-6904137

Kanske ska subventionerna / skattelättnader gå till andra grupper eller annan industri?

Visa bifogad fil 37450
Källa: https://www.naturskyddsforeningen.s...edia/avskaffa_klimatskadliga_subventioner.pdf


Det är alltid bekvämt att rikta sin klimatförnekelse emot aktivismen i sig och säga att aktivisterna är dumma/meningslösa av olika orsaker, just för att förminska aktivismen som sådan. Samt såklart att förminska symbolen för aktivismen, såsom exempelvis Greta Thunberg. Det är ett sätt att komma undan att behöva diskutera ex FNs IPCC-rapport, eller den mängd tidigare forskning som finns. Greta säger ju "lyssna på forskningen". Hon säger inte "lyssna på mig". Att ge sig på henne som person är en irrelevant halmdocka.

Mycket hellre att folk engagerar sig, och kanske av bara farten tänker på sin källsortering, sina inköp, sin kost - etc och kanske kliver utanför sin bekvämlighetszon en del. Samt kanske röstar med miljötanken i bakhuvudet nästa gång dessutom. Hellre det än att bara sitta passivt och låta allting ha sin gilla gång.

Det är ju en helt massa fantastiskt som händer om i världen dessutom, hela tiden. Rekord i trädplantering läste jag om bara idag på morgonen. Att säga att miljöaktivismen får folk passiva är lögn.
Jag vet inte om du citerade mitt inlägg bara för att spinna vidare, men vill ändå poängtera att vi har samma åsikter, om det inte framgick av mitt tidigare inlägg :)
 
Ett steg i rätt riktning! Regeringen föreslår klimatdeklaration på resor.

https://omni.se/regeringen-foreslar-en-klimatdeklaration-pa-resor/a/EWEQRG
Och tio steg i fel riktning. Det som genomförs är symbolåtgärder utan effekt men som används för att maskera en politik som går i helt motsatt riktning som ex.v. när de nu planerar för en omfattande utbyggnad av Arlanda för att på sikt kunna dubbla flyget.

Ingen som inte redan vet hur olika färdsätt påverkar klimatutsläppen kommer bry sig om en märkning.
 
Det ska bli intressesant att se om julhandel slår nya rekord i år? :cautious:

Äsch, tomtens renar flyger väl ändå miljövänligt?

Personligen jobbas fortfarande på minskande av konsumtion i samband med jul, även om det ligger på kanske bara 20% av de stolligheter som var realitet för 20 år sedan.
 
En av de ledande inom "klimarförnekar"-gruppen, kanske dess främsta företrädare i Sverige, är Lennart Bengtsson, professor i dynamisk meteorologi. Han har nyligen gett ut en bok som heter "Vad händer med klimatet?. Aftonbladet har recenserat den och ger omdömet: "Meteorologen Lennart Bengtssons Vad händer med klimatet? är en riktig klokbok."

Aftonbladet är ju inte en svensk motsvarighet till Breitbart precis om man säger som så. Kanske är det ett tecken på att en "klimattrötthet" börjar breda ut sig och fler och fler inte längre bryr sig? Det är den utveckling jag förutspått och som jag tycker är ytterst beklaglig.
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 290
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 003
Senast: Maltise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp