Klimatutmaningar, stöd och råd

Det absolut viktigaste en kan göra är att sätta press på makthavarna. Demonstrera, rösta på partier som vill ta till snabba och stora åtgärder. Flytta din pension och dina försäkringar så att pengar inte går till miljöfarliga projekt.

Som individ är regel nr 1 att konsumera mindre. Särskilt elektronik, textil, och plast. Den absolut största klimatpåverkan vi i västvärlden har är alla saker vi köper, som tillverkas med kolkraft, olja, och andra miljövidriga metoder utomlands.
Det här håller jag med om! Det bästa och mest effektiva vi som individer kan göra är att sätta press och ställa krav på makthavarna.

Jag önskar också mer fokus på arbetsgivare och de stora företagen än fokus på individen. Visst kan jag sluta flyga, men de verkliga skillnaderna syns om bolagen gör andra val. Slutar skicka medarbetarna på möten i ett annat land istället för att välja digitala möten, välj klimatsmarta transporter och fraktbolag, skippa köttrika bjudluncher etc.
 
Kolla wwfs matguider (nu senast vegoguiden) för info om bra och dålig mat. Generellt är transporten en rätt liten del av klimat- och miljöpåverkan när det gäller livsmedel.

Hinner inte mer nu, återkommer! Ang resande så är ju all minskning (särskilt flyg och bil) såklart positivt. Men att nå 1.5-2 graders mål kräver en rätt stor ändring i hur vi lever, tyvärr.
Eller ja, skillnad i hur vi lever, konsumerar, prioriterar ekonomisk tillväxt...
 
Se till att inte glömma att demonstrera om vad som händer i asien och afrika då.
Genom att stötta internationella miljöorganisationer, forskning, och aktivister i andra länder tar jag mitt ansvar till global nivå i den mån jag kan. Likaså genom att stötta politik som tar ett internationellt ansvar. Demonstrationer i ett land kan också stötta demonstranter/utveckling i andra länder (särskilt de icke-demokratiska).
 
Jag tycker inte man ska ha dåligt klimatsamvete. Bättre att man gör så gott man kan ("good enough") eftersom man som individ trots allt har svårt att göra en avgörande insats (global skala förutsätter globala åtgärder). Sedan tycker jag många åtgärder/politik görs bara för symbolvärdet, inte för att de verkligen gör skillnad (debaclet med plastkassarna tex).

Som geolog vet jag att planeten dels inte är körd som sådan och dels har en fantastisk förmåga att läka. Om sedan Homo sapiens lyckas hålla sig kvar är en annan femma... :D För mig är det rätt tröstande, det ska mycket till innan planeten exploderar liksom. Plus att det är faktiskt sant att "Life will find a way".

Edit: Sedan tycker jag vi ska bygga ut kärnkraften om vi ska ha alla dessa elbilar... :angel: :D

Jag tycker du är orimligt optimistisk!

https://www.nyteknik.se/story/astrofysikern-i-alla-scenarier-tar-vart-universum-slut-7007934

Annars tänker jag att det åtminstone blev ett lite, lite bättre läge sedan ett av världens mäktigaste länder fick in en president som inte förnekar klimathotet och vägrar vetenskap.

Kärnkraften i nya former utgör en rejäl del av lösningen. Även om forskningsfronten rör sig långsamt händer mycket intressant.
 
Genom att stötta internationella miljöorganisationer, forskning, och aktivister i andra länder tar jag mitt ansvar till global nivå i den mån jag kan. Likaså genom att stötta politik som tar ett internationellt ansvar. Demonstrationer i ett land kan också stötta demonstranter/utveckling i andra länder (särskilt de icke-demokratiska).

Absolut, menar bara att jag nästan aldrig ser en demonstration i väst som direkt attackerar miljöproblemen och den horribla miljöförstöringen i Asien eller Afrika. Oftast ignoreras det helt. Om fler ställde sig mot det offentligt så skulle det ge en viss effekt. Men ingen verkar vilja kritisera just dem.
 
https://www.wwf.se/klimat/det-har-kan-du-gora/

Började Googla och hittade denna, se över mitt sparande är nåt jag tänkt på länge. Kanske dags att ta tag i det.

Kikade snabbt på den där, lyckas ändå pricka in några av de.
Jag äter vegetariskt, till 95 % minst. Slinker ner lite fisk ibland men då är jag petig och köper bara från saluhallen.

Kör/har förvisso en bensinbil men den är från 2019 så tänker att den är miljövänligare än en gammal, att det är en stor tung suv kan vi ignorera 🙈

Flyger extremt sällan, gjorde förut men har insett att jag gillar inte ens att resa? Kommer säkert resa i fortsättningen men mestadels inom Sverige (för Sverige är fantastiskt!) och kanske andra länder som man kan ta sig till med bil/tåg. Nån solsemester då och då kanske?

Sparande har jag aktivt valt sk oetiska sparval. Helt enkelt för att när det är kris och misär går de rätt bra.

Shoppandet har jag dragit ner på och köper hellre en väska för 20 lax än 10 för 500/st. Inbillar mig iaf att det är bättre för miljön.
 
Absolut, menar bara att jag nästan aldrig ser en demonstration i väst som direkt attackerar miljöproblemen och den horribla miljöförstöringen i Asien eller Afrika. Oftast ignoreras det helt. Om fler ställde sig mot det offentligt så skulle det ge en viss effekt. Men ingen verkar vilja kritisera just dem.
Jag ser massor med kritik mot den miljöförstöringen, både direkt i de informationskanaler och rörelser jag rör mig i, och indirekt genom kritiken mot vår konsumtion i väst. Det är ju till allra största del vår konsumtion som föder (möjligtvis fött) miljöförstöringen i Afrika och Asien. Har aldrig sett någon förneka eller förminska det. En kan kan kritisera Sverige och västvärlden samtidigt som en kritiserar övriga världen, och det görs också.
 
Jag ser massor med kritik mot den miljöförstöringen, både direkt i de informationskanaler och rörelser jag rör mig i, och indirekt genom kritiken mot vår konsumtion i väst. Det är ju till allra största del vår konsumtion som föder (möjligtvis fött) miljöförstöringen i Afrika och Asien. Har aldrig sett någon förneka eller förminska det. En kan kan kritisera Sverige och västvärlden samtidigt som en kritiserar övriga världen, och det görs också.

Det syns nästan aldrig i demonstrationer eller liknande, vilket var vad jag menade. Inte hur det pratas om i vissa informationskanaler.

Att inte förneka något är inte samma sak som att öppet peka ut det som de största problemen i världen. Detta är problemet med tex Greta-rörelsen, bland annat.

Man kan absolut kritisera bägge. Synd bara att man drar sig från att (kanske till och med prioritera att) kritisera det absolut värsta i världen.

Men jag är öppen för att ha missat saker. Har du exempel på några stora demonstrationer i väst som direkt prioriterat att kritisera Kina för deras miljöförstöring? Eller har du exempel på när Greta Thunberg hållt ett tal där hon specifikt kritiserar/attackerar Xi Jinping? Jag saknar såna saker, även om jag välkomnar miljöfrågan även här.

Sen har jag väl andra saker att säga om dagens "miljörörelse", men inte allt på en gång.
 
Det syns nästan aldrig i demonstrationer eller liknande, vilket var vad jag menade. Inte hur det pratas om i vissa informationskanaler.

Att inte förneka något är inte samma sak som att öppet peka ut det som de största problemen i världen. Detta är problemet med tex Greta-rörelsen, bland annat.

Man kan absolut kritisera bägge. Synd bara att man drar sig från att (kanske till och med prioritera att) kritisera det absolut värsta i världen.

Men jag är öppen för att ha missat saker. Har du exempel på några stora demonstrationer i väst som direkt prioriterat att kritisera Kina för deras miljöförstöring? Eller har du exempel på när Greta Thunberg hållt ett tal där hon specifikt kritiserar/attackerar Xi Jinping? Jag saknar såna saker, även om jag välkomnar miljöfrågan även här.

Sen har jag väl andra saker att säga om dagens "miljörörelse", men inte allt på en gång.
Jag skulle snarare vilja ställa motfrågan; hur stor effekt tror du en demonstration specifikt mot Kina skulle ha i till exempel Stockholm eller Berlin? Vad skulle vara poängen eller syftet med en sådan?

Som jag ser det är konsumtionskritik nyckeln. Jag önskar att det gjordes mycket mer av den, men det är fortfarande lite tabu. Greta har nämnt det några gånger ("all you can talk about is money, and fairy tales of eternal economic growth" i hennes tal till FN tolkar jag så, till exempel) men det är inte meningsfullt för mig att kolla på enstaka tal eller så. Det meningsfulla kommer i agerande, i ekonomiska sanktioner t.ex. Därav blir det viktigare i mina ögon att rikta vår kritik mot våra makthavare, där vi kan påverka mest, samtidigt som vi minskar/ställer om vår konsumtion.

De pengar jag sparar in på minskad konsumtion på en månad kan betala en aktivistlön+livvakt i Indonesien för en månad. Men visst hade det varit mer effektivt om Svenska staten gjorde sanktioner mot Indonesien istället, för deras ekocid och brott mot mänskliga rättigheter.

Nu vet jag ju att du och jag står långt ifrån varandra politiskt, så jag förväntar mig inte att vi skall hålla med varandra i dessa frågor. Däremot är jag nyfiken på hur du skulle lösa miljö- och klimatkrisen inom dina politisk-ideologiska ramar?
 
Jag skulle snarare vilja ställa motfrågan; hur stor effekt tror du en demonstration specifikt mot Kina skulle ha i till exempel Stockholm eller Berlin? Vad skulle vara poängen eller syftet med en sådan?

Som jag ser det är konsumtionskritik nyckeln. Jag önskar att det gjordes mycket mer av den, men det är fortfarande lite tabu. Greta har nämnt det några gånger ("all you can talk about is money, and fairy tales of eternal economic growth" i hennes tal till FN tolkar jag så, till exempel) men det är inte meningsfullt för mig att kolla på enstaka tal eller så. Det meningsfulla kommer i agerande, i ekonomiska sanktioner t.ex. Därav blir det viktigare i mina ögon att rikta vår kritik mot våra makthavare, där vi kan påverka mest, samtidigt som vi minskar/ställer om vår konsumtion.

De pengar jag sparar in på minskad konsumtion på en månad kan betala en aktivistlön+livvakt i Indonesien för en månad. Men visst hade det varit mer effektivt om Svenska staten gjorde sanktioner mot Indonesien istället, för deras ekocid och brott mot mänskliga rättigheter.

Nu vet jag ju att du och jag står långt ifrån varandra politiskt, så jag förväntar mig inte att vi skall hålla med varandra i dessa frågor. Däremot är jag nyfiken på hur du skulle lösa miljö- och klimatkrisen inom dina politisk-ideologiska ramar?
Varför en motfråga istället för att svara på frågan, när du svarar på mitt inlägg? Jag är öppen för andra frågor och svarar/pratar gärna om det. Men om du bara ska svara på mina frågor med andra frågor, då känner jag inte det så lönt att försöka.

Det sista du skriver är ett annat stort problem med dagens internet-miljörörelse. Den är direkt kopplad till politiska ideologier som verkligen ger avsmak för otroligt många (inklusive mig). Jag pratar gärna om miljöfrågor, men jag vill då prata om miljöfrågor. Inte på köpet behöva bli extremvänster. Men jag väntar först nu på om du vill svara på mina frågor alls, annars har jag bättre saker för mig idag.
 
Varför en motfråga istället för att svara på frågan, när du svarar på mitt inlägg? Jag är öppen för andra frågor och svarar/pratar gärna om det. Men om du bara ska svara på mina frågor med andra frågor, då känner jag inte det så lönt att försöka.

Det sista du skriver är ett annat stort problem med dagens internet-miljörörelse. Den är direkt kopplad till politiska ideologier som verkligen ger avsmak för otroligt många (inklusive mig). Jag pratar gärna om miljöfrågor, men jag vill då prata om miljöfrågor. Inte på köpet behöva bli extremvänster. Men jag väntar först nu på om du vill svara på mina frågor alls, annars har jag bättre saker för mig idag.
Mitt första och andra stycke var svar på din fråga. Kanske inte svaret du ville ha, men svaret som jag ser det.

Jag vet inte vad du syftar på med "internet-miljörörelse", men jag kan ju trösta dig med att i de organisationer jag jobbar med/stöttar så är långt ifrån alla vänster.

Jag frågade hur du tänker att miljöproblemen ska lösas enligt dig och du tolkar det som att jag vill att du ska bli extremvänster? Huh? (En kan ju nästan tro att du menar att endast extremvänstern kan lösa klimatkrisen, när du skriver så ;) )
 
Mitt första och andra stycke var svar på din fråga. Kanske inte svaret du ville ha, men svaret som jag ser det.

Jag vet inte vad du syftar på med "internet-miljörörelse", men jag kan ju trösta dig med att i de organisationer jag jobbar med/stöttar så är långt ifrån alla vänster.

Jag frågade hur du tänker att miljöproblemen ska lösas enligt dig och du tolkar det som att jag vill att du ska bli extremvänster? Huh? (En kan ju nästan tro att du menar att endast extremvänstern kan lösa klimatkrisen, när du skriver så ;) )
Fast det var ju fortfarande inget svar på min fråga. Du säger att den klimatrörelse du befinner dig inom kritiserar Kina. Jag frågar efter exempel på sådana demonstrationer eller direkt kritik mot Xi Jinping. Du nämner Greta. Hon har flitigt kritiserat världsledare, ofta direkt med namn. Men aldrig Kina eller Xi Jinping direkt. Eller har jag missat det, har du exempel på det?

Jag svarar gärna på frågor när du visat att du är villig att försöka svara på mina, annars verkar det som du bara vill ställa motfrågor utan att bidra med något själv?

Angående det sista. Om en nästan kan tro det, så misstolkar en ganska aktivt och medvetet. Det är ganska tvärtom, extremvänstern har inte visat lösningar på något alls numera, men vara högljudda och gå statens och korrupta storföretags ärenden, det är de ganska hjälpsamma med.

Du måste förresten inte börja med detta om att "trösta" hit eller dit, varför inte föra en trevligare ton än det? Men jag blir faktiskt nyfiken ändå. Vilka organisationer pratar du om och vilken grad av högerpolitik är med i dem?
 
Absolut, menar bara att jag nästan aldrig ser en demonstration i väst som direkt attackerar miljöproblemen och den horribla miljöförstöringen i Asien eller Afrika. Oftast ignoreras det helt. Om fler ställde sig mot det offentligt så skulle det ge en viss effekt. Men ingen verkar vilja kritisera just dem.

Du ser, då har du ju onekligen ett område att bli föregångare inom :) Men annars är det väl ofta så att man är närmast sig själv, och känner att det är enklare att påverka sin mer nära omgivning än andra kontinenter.
 
Man kan minska köttkonsumtionen ganska rejält utan att minska de positiva bitarna. Ska vi föda upp djur på gräs krävs en konsumtionsminskning.

(Generellt/på samhällsnivå då, vet inte hur du äter).
Köttkonsumtionen är en så stor diskussion att den i så fall kan få en egen tråd utan att ta fokus från den här..

Jag redovisar hur jag gör och den lilla mängd kött jag äter. Om man är noga med vilket kött man köper och från vilka djur så är mycket vunnet.
 
Du ser, då har du ju onekligen ett område att bli föregångare inom :) Men annars är det väl ofta så att man är närmast sig själv, och känner att det är enklare att påverka sin mer nära omgivning än andra kontinenter.

Är detta verkligen ett svar på det jag skriver? Jag svarade på @Nahar som skrev att man bör ut och demonstrera. Jag tycker "sure, gör det" men ifrågasätter varför de som tänker så aldrig vill demonstrera mot dem som orsakar överlägset mest skador på miljön.

Och det enda du tar ut av det hela är "men gör det själv då?" ? Du såg antagligen att jag inte var den som förespråkade att agera på detta vis?

Om det bara handlade om att vara närmast sig själv så skulle inte Greta prata för FN, och ingen av oss skulle bry sig om Trump vs Biden eller folkmordet i Jemen. Okej om du vill tänka så, men pratar vi global uppvärmning så är det inte ett avgränsat lokalt problem som bryr sig om nationers gränser. Jag bryr mig själv om människor även utanför Sveriges gränser, naturen inte bara i Sverige (inte för att det är en sån enkel fråga som att det skulle gå att avgränsa så). Och jag vet till 100% att om jag gnäller på Löfven så kommer inte Xi Jinping bry sig ett endaste dugg om detta.
 
Det här håller jag med om! Det bästa och mest effektiva vi som individer kan göra är att sätta press och ställa krav på makthavarna.

Jag önskar också mer fokus på arbetsgivare och de stora företagen än fokus på individen. Visst kan jag sluta flyga, men de verkliga skillnaderna syns om bolagen gör andra val. Slutar skicka medarbetarna på möten i ett annat land istället för att välja digitala möten, välj klimatsmarta transporter och fraktbolag, skippa köttrika bjudluncher etc.

Håller helt med. Det känns hemskt uppgivet att skippa mitt drömresemål när jag har en vän som flyger 10 ggr per år i sitt jobb. För att inte tala om alla som flyger inrikesflyg i Sverige för att det tar 2 h i stället för 5 h. Men jag som privatperson ska inte få se världen och andra kulturer för att säljar-Mats måste ha internationella möten varje månad. Suck..
 
Fast det var ju fortfarande inget svar på min fråga. Du säger att den klimatrörelse du befinner dig inom kritiserar Kina. Jag frågar efter exempel på sådana demonstrationer eller direkt kritik mot Xi Jinping. Du nämner Greta. Hon har flitigt kritiserat världsledare, ofta direkt med namn. Men aldrig Kina eller Xi Jinping direkt. Eller har jag missat det, har du exempel på det?

Jag svarar gärna på frågor när du visat att du är villig att försöka svara på mina, annars verkar det som du bara vill ställa motfrågor utan att bidra med något själv?

Angående det sista. Om en nästan kan tro det, så misstolkar en ganska aktivt och medvetet. Det är ganska tvärtom, extremvänstern har inte visat lösningar på något alls numera, men vara högljudda och gå statens och korrupta storföretags ärenden, det är de ganska hjälpsamma med.

Du måste förresten inte börja med detta om att "trösta" hit eller dit, varför inte föra en trevligare ton än det? Men jag blir faktiskt nyfiken ändå. Vilka organisationer pratar du om och vilken grad av högerpolitik är med i dem?
Jag svarade med att i mina ögon är konsumtionskritik också kritik mot till exempel Kina. Så tänker jag, och tycker inte att det behövs att nämna specifika ledare vid namn när det är systemförändringar som måste till. Jag är inte ute efter att försvara Greta eller någon annan, utan tog hennes citat med min tolkning som exempel på mina egna tankegångar. Som sagt, bara för att du inte får exakt det svar du vill ha betyder inte det att jag inte svarat.

Jag uppskattar om du kan avhålla dig från att kritisera min ton eller ordval. Det är inte ett generöst sätt att förhålla sig till diskussionen, och det tar bort ifrån kärnfrågorna. Om du står i valet mellan att tolka min ton som negativ eller positiv kan du med all sannolikhet tolka den positivt: Jag är inte ute efter att öva retorik, utan jag är ute efter att förstå.

Du ville inte diskutera politik, utan miljö. Ändå svarar du inte på min fråga om hur du anser att vi bör lösa klimat- och miljökrisen, utan du drar in politik istället. Varför säga en sak och göra en annan? Tråden handlar om vad en kan göra för klimatkrisen och miljön. Vilka är dina tips?
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 035
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 919
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp