Klimatutmaningar, stöd och råd

Men bara för att du tycker att du gör fantastiska uppoffringar behöver de inte vara tillräckliga. Även om du har bra källor till kött, så kanske du ur ett klimatperspektiv kan/bör minska på mängderna. Diesel är ett fossilt bränsle - och även om man behöver värme så kostar det klimat. Att elda med ved är inte automatiskt bra även om man jobbar som ett djur för att få hem den (kolet i träet frigörs, förbränningen är oftast ofullständig - det minsta som krävs är att träden återplanteras). Att köra 2 mil till jobbet per dag ger samma klimatkostnad som en Thailandsresa - så har du kanske reser motsvarande både en jul- och en sommarsemester. Det ändras inte av att det är det enda sättet att komma till jobbet.

Det som krävs är siffror på olika aktiviteter så att man kan göra medvetna val. Men då kan man inte blunda för klimatkostnader, oavsett om man anser att det man gör borde vara OK. Sedan kan man argumentera med vad som finns på plussidan i kalkylen (kanske är det mer värt att någon kommer till jobbet än att någon åker till Thailand, kanske är dieselaggregat och vedeldning de enda alternativen på vissa platser...)

Att bara tycka att man lever klimatsnålt och därför är alla andras uträkningar fel duger inte. De argument som biter handlar om att kunna presentera siffror.

Jag skrev aldrig att jag tycker att jag gör fantastiska uppoffringar. Livet blev bara som det blev med slitna kläder och gammalt hus. Det är för jobbigt att åka 5-6 mil för att köpa kläder, kökstillbehör, möbler eller åka 3 mil för att hämta ut paket. Jag är för lat. Dvs inga miljömedvetna val. Hade det funnits ett ledigt jobb inom 3 mil så hade jag gärna tagit det. Men inte på grund av klimatet utan på grund av bekvämlighet. Jag avundas de som kan ta en sovmorgon och promenera till jobbet men jag vill inte uppoffra livskvalitén på landsbygden för att kunna ha det så. Kanske ska jag bojkotta mc i sommar och cykla till jobbet? 3 mil har jag ju avverkat förut mellan byarna men det var 10 år sedan och tog 2h 45 minuter med rast. Kommer det att rädda klimatet trots alla andra som prompt ska till Thailand eller ska ut på lyxiga kryssningar? Den dagen man kan stoppa i laddaren till en elbil i ett träd i skogen kommer elbil och elskogsmaskin vara alternativ för oss.

Vad är bättre? Närproducerat eller något som fraktats runt halva jorden? Därför äter jag norrländskt kött(ännu hellre viltkött), dricker mjölk från norrländska gårdar, svenska äpplen när det går, svenska råvaror till brödet, norrländska tomater, hemmapotatis, hemgjord sylt med bär från skogen etc.

Hur stor belastning gamle Viktor och gamle Fiat skogstraktor är mot klimatet är vet jag inte då de startas ett par gånger om året och tankas lika sällan. Inte heller ser jag att två motorsågar som tas i bruk 4 dagar om året ska utgöra en klimatkatastrof på grund av utsläppen.
Jag har föreslagit jordvärme men sambon verkar inte nappa. Fortfarande inte på grund av klimatet utan på grund av bekvämlighet. Det bästa jag kan göra av situationen utan att behöva flytta är att lära mig att elda på rätt sätt i pannan. Milda dagar räcker det varannan dag. Dessutom är det en trygghet att veta att vi kommer kunna äta varm mat och slippa frysa då strömmen försvinner och det är -30 ute då vi kan använda vedspisen vid behov.

Tyvärr planterar vi inga träd i gallringen i bondskogen då det motverkar syftet med en gallring. Lövträd verkar växa upp ändå, men det ska planteras 25000 plantor på en annan plätt här framöver. Det var en skogsplätt på 3ha som började få röta och bli sjuk. Träden var över 100 år och hade avstannat i växten, dvs de band inte kol något längre i samma utsträckning som växande träd. Hade det inte varit för rötan hade det gärna fått stå kvar ett tag till. Veden vi använder nu är från döda träd som bävrarna varit så gulliga att dränka. De hade dött och de som levde var vattensjuka.

Men jag är fortfarande miljöbov och ärligt talat så bryr jag mig inte. Det räckte med att bli född för att bli ett problem. Inte så mycket att göra åt den saken mer än att ge sjutton i att skaffa barn själv och se till att inte bli lika långlivad som tidigare generationer. Dvs om man ska vara krass.

Anledningen till att jag inte tar dessa tester så seriöst är på grund av att de oftast är från väldigt urbana perspektiv och tar inte hänsyn till att livet på glesbygd kan se väldigt annorlunda ut. Enligt dessa tester är oftast bönder och de andra gröna näringarna riktiga ärkebovar. Å tvi vale de som inte bor i en liten lägenhet i stora staden. Jag vägrar att må dåligt på grund av att jag råkade födas och växa upp i glesbygd och jag vägrar må dåligt över att jag stannar kvar i glesbygd. Jag vägrar må dåligt över att jag är från en skogsbrukarfamilj och jag vägrar må dåligt över att jag tänker fortsätta den traditionen.
Kan man göra det man kan utefter sina förutsättningar så ska det få vara bra nog än om det är att man avstår från att köpa nytt eller åka utomlands.
 
Lite OT, men ungefär som när man berättar att man stöttar någon organisation som hjälper djur och får skit för att man hjälper djur när det finns så många människor som lider... suck. Som om det är bättre att inte göra något alls än att göra något annat än det just den personen tycker är viktigast. Gör det själv, liksom!

Ja, herregud vad jag fått höra just det där när jag jobbat med gatuhundar.. Brukar svara att jag gillar hundar mer än människor, sorry not sorry 🤷‍♀️
 
Även när man uppmuntar något som anses klimatsmart så ser man ofta in baksidan.

https://www.theguardian.com/world/2...ace-for-renewables-is-burning-europes-forests

Att kunna gå ut och hugga egen ved och därigenom leva mer klimatsmart är jättebra, men om en majoritet av Sveriges befolkning började göra det så skulle nackdelarna med stor marginal överstiga fördelarna.

Att det är västvärlden som är mest bekymrad över klimatförändringar (och även arbetar mest intensivt på att lösa den) är inte konstigt eftersom det är västvärldens medborgare som har mest att förlora och som har lyxen att kunna välja mer miljösmart eftersom vi har ett val. Är du småbonde i Indonesien har du inte mycket val till att vara klimatsmart eller ej.

Sverige börjar leva över jordens tillgångar den 6 april, resten av året lever vi på att andra länder påverkar miljön mindre. Det är därför till en större del av vårt ansvar att börja leva mer miljösmart än Ecuador eller Indonesien. Intressant är att Kina som alla kritiserar, med rätt, för att vara en miljöbov faktiskt är bättre än Sverige. Särskilt som vi, som importerar varor producerade i Kina, bidrar till deras miljöförstöring.

Döm inte, så blir ni inte dömda. 2 Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er. 3 Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? 4 Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? 5 Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga. /Matt 7:1



1611528765065.png
 
Så är vi där igen, oenighet. Jag har full förståelse för att vi blir oeniga gällande detta och diskussionen blir på mer detaljerad nivå. Men min poäng med tråden är att det kan skapa mer ångest gällande den här frågan, och mindre handlingskraft. Därav efterfrågan på tydliga check-listor och tips från trovärdiga aktörer i frågan. Sen om individer följer dem fullt ut eller inte, vad som eventuellt är bättre än vad kan man diskutera i oändlighet. Om jag äter veganskt men flyger, någon annan äter kött men äger ingen bil, en tredje köper sjukt mycket schampo.. jag vet inte. Det var inte trådens syfte i alla fall.
 
Håller helt med. Det känns hemskt uppgivet att skippa mitt drömresemål när jag har en vän som flyger 10 ggr per år i sitt jobb. För att inte tala om alla som flyger inrikesflyg i Sverige för att det tar 2 h i stället för 5 h. Men jag som privatperson ska inte få se världen och andra kulturer för att säljar-Mats måste ha internationella möten varje månad. Suck..
Loosely related, men: Jag är ganska irriterad på att nöjesresande får bära det allra största hundhuvudet och att det är det man skammas absolut mest för i relation till miljö. Jag hade en bekant som gärna, ofta och frikostigt flygskammade när man berättade att man hade bokat in en weekend eller långresa. (Jag är inte helt säker på att hennes semesterval att istället tillbringa en hel vecka på en svensk spaanläggning var så extremt mycket bättre). Hon utgav sig för att vara miljöaktivist, men drömde också om en stor familj med många barn. Det är ingen hemlighet att vill man göra alla rätt kring miljön så ska man inte skaffa barn, det är den absolut största miljöboven och motsvarar ganska många transatlantiska flygningar varje år.

Nu vet jag ju att du vill ha barn, och jag har totalt förståelse för att det inte är någonting man ger upp, men jag som totalt barnfri önskar att jag fick ha min nöjesresor ifred för kritiska ögon, eftersom det är det som ger mig glädje, meningsfullhet och berikning här i livet, så som jag antar att barn gör för andra.
Och ja, jag förstår att man måste vara beredd att "offra allt" om planeten ska kunna överleva, men jag kommer inte offra mina flygresor innan det finns en normaliserad diskurs om att "offra barnaskaffandet".

Och ja, Mats måste fan sluta flygpendla, det är ju helt jäkla bisarrt. När jag jobbade på rikstäckande myndighet och reste en del i jobbet hade jag kollegor som flög mellan de tre största städerna regelbundet medan jag tog tåget, vi brukade starta samtidigt hemifrån och ibland checkade vi in på hotellet precis samtidigt. Jag älskar att åka tåg, jag förstår inte varför obekväma flygningar har någon form av glittrande statusaura runt sig?
 
Jag tycker du är orimligt optimistisk!

https://www.nyteknik.se/story/astrofysikern-i-alla-scenarier-tar-vart-universum-slut-7007934

Annars tänker jag att det åtminstone blev ett lite, lite bättre läge sedan ett av världens mäktigaste länder fick in en president som inte förnekar klimathotet och vägrar vetenskap.

Kärnkraften i nya former utgör en rejäl del av lösningen. Även om forskningsfronten rör sig långsamt händer mycket intressant.

Ok då... vi kommer inte få planeten att explodera i förtid ;) :D

Jag tycker det är sorgligt att Sverige som en gång var ett av de ledande länderna inom kärnkraftsforskning nu knappt är med i loppet.

Ska vi använda så mycket el vi gör idag (och potentiellt ännu mer med tanke på elbilarna) måste vi få fram mer el. Mycket mer. Norrlands älvar och vindparker kan inte ge tillräckligt.
 
Så är vi där igen, oenighet. Jag har full förståelse för att vi blir oeniga gällande detta och diskussionen blir på mer detaljerad nivå. Men min poäng med tråden är att det kan skapa mer ångest gällande den här frågan, och mindre handlingskraft. Därav efterfrågan på tydliga check-listor och tips från trovärdiga aktörer i frågan. Sen om individer följer dem fullt ut eller inte, vad som eventuellt är bättre än vad kan man diskutera i oändlighet. Om jag äter veganskt men flyger, någon annan äter kött men äger ingen bil, en tredje köper sjukt mycket schampo.. jag vet inte. Det var inte trådens syfte i alla fall.
Jag tänker att den ständigt återkommande oenigheten är en ganska tydlig indikation på att det saknas riktlinjer från trovärdiga aktörer, åtminstone som faktiskt är lättillgängliga och når ut.
 
Ok då... vi kommer inte få planeten att explodera i förtid ;):D

Jag tycker det är sorgligt att Sverige som en gång var ett av de ledande länderna inom kärnkraftsforskning nu knappt är med i loppet.

Ska vi använda så mycket el vi gör idag (och potentiellt ännu mer med tanke på elbilarna) måste vi få fram mer el. Mycket mer. Norrlands älvar och vindparker kan inte ge tillräckligt.

Vi är med i loppet indirekt i alla fall genom EU. Jag jobbar med att leverera mycket utrustning till kärnkraftsforskning i Europa (och globalt)
 
En väldigt enkel sak som alla vi som läser den här tråden kan göra för klimatet är att sluta streama på Internet, och då framför allt rörliga bilder.

Lockdownen världen över i våras stoppade massvis med transporter världen över, men allt filmstreamande av tvångslediga människor åt i princip upp all den co2-vinst transportminskningen skapade.
 
Loosely related, men: Jag är ganska irriterad på att nöjesresande får bära det allra största hundhuvudet och att det är det man skammas absolut mest för i relation till miljö. Jag hade en bekant som gärna, ofta och frikostigt flygskammade när man berättade att man hade bokat in en weekend eller långresa. (Jag är inte helt säker på att hennes semesterval att istället tillbringa en hel vecka på en svensk spaanläggning var så extremt mycket bättre). Hon utgav sig för att vara miljöaktivist, men drömde också om en stor familj med många barn. Det är ingen hemlighet att vill man göra alla rätt kring miljön så ska man inte skaffa barn, det är den absolut största miljöboven och motsvarar ganska många transatlantiska flygningar varje år.

Nu vet jag ju att du vill ha barn, och jag har totalt förståelse för att det inte är någonting man ger upp, men jag som totalt barnfri önskar att jag fick ha min nöjesresor ifred för kritiska ögon, eftersom det är det som ger mig glädje, meningsfullhet och berikning här i livet, så som jag antar att barn gör för andra.
Och ja, jag förstår att man måste vara beredd att "offra allt" om planeten ska kunna överleva, men jag kommer inte offra mina flygresor innan det finns en normaliserad diskurs om att "offra barnaskaffandet".

Och ja, Mats måste fan sluta flygpendla, det är ju helt jäkla bisarrt. När jag jobbade på rikstäckande myndighet och reste en del i jobbet hade jag kollegor som flög mellan de tre största städerna regelbundet medan jag tog tåget, vi brukade starta samtidigt hemifrån och ibland checkade vi in på hotellet precis samtidigt. Jag älskar att åka tåg, jag förstår inte varför obekväma flygningar har någon form av glittrande statusaura runt sig?

Håller med. Jag tycker att skammandet överlag måste upphöra, dels för att man inte har en aning om vilka uppoffringar en eventuellt gör eller inte gör för klimatet men också för att det både är otrevligt och sannolikt ganska kontraproduktivt. Det är omöjligt att veta om en persons klimatavtryck baserat på enstaka resor, barn eller köttätande. Utöver det så får man också komma ihåg att även om miljö är en brinnande fråga så finns det fler viktiga frågor i livet. En person kanske arbetar inom vården just nu och har absolut noll energi kvar att tänka på att äta klimatsmart på sina 10-minuters luncher. En annan kanske reser p.g.a. utvecklingsarbete i U-länder osv. Jag ser vårt klimatarbete som en normförskjutning som sker successivt. Våra farföräldrar slängde soppåsar i havet när de var ute och seglade, det gör inte vi. Vi flög mycket, men våra barns liv kommer se annorlunda ut. Jag vill hellre påverka människor genom att försöka vara en förebild. Min mamma, som rest mycket i sitt liv, sa för ett par år sedan att "Nej det blir ingen resa i sommar, jag vill inte flyga så mycket längre. Det känns helt enkelt inte bra" och det påverkade mig mycket mer än skammare. Hittills äter vi nästan inte kött alls på vardagar men det har blivit standard att vi lagar någon fin bit när vi har gäster över. Här ser jag också att det vore roligare att börja laga mer vegetariskt även då och kunna säga att vi försöker laga mestadels vegetariskt, det känns bättre just nu. Kanske sår det ett frö hos någon.
 
Ju mer jag läser denna tråd desto mer blir jag övertygad om att vi måste lära oss att leva enklare och uppskatta de små sakerna i livet. Att det kanske räcker med att ligga på en solvarm brygga och njuta av tystnad och fågelkvitter. Att det kanske räcker med att njuta av en middag som man har lagt ner mycket kärlek i. Jag tror att jag ska försöka jobba mer i den riktningen. Att nöja mig liksom :)
 
Jag har dragit ner på köttet och när jag äter köper jag lokalproducerat.
Borde bli bättre på att inte konsumera plast.. tar inte plastpåsar till grönsaker längre och har med egen tygpåse!
Jag reser aldrig med flyg men det är även lätt för mig att välja bort 🙈
Sen sa jag upp spotify och började skänka månadsvis till WWF och röda korset.
Jag stänger alltid av alla apparater hemma när jag inte är där, inga stand by utan drar ut kontakten. Har bara på lyset i det rummet jag är i mm
Använder aldrig torktumlaren utan hänger alltid tvätten.
Sen bor jag i ett hus med radiatorer för uppvärminga av vatten och solpaneler på taken för elen.

Tycker det är bra att vara medveten och tipsa varandra! Sen vill jag varken ha ryggdunk eller pekpinnar men detta är saker jag gör nu :)
 
Jag har brutit ut två diskussioner och tänker att vi kanske kan försöka hålla oss till just "tips och råd" i denna tråd och ta mer ingående diskussioner om exakt vad som är bäst exakt hur i egna trådar?

Diskussionen om olika sorters skogsbruk finns nu här: https://www.bukefalos.se/threads/sk...-fran-klimatutmaningar-stoed-och-rad.1497725/

Diskussionen om köttätande vs veganism finns nu här: https://www.bukefalos.se/threads/ae...-fran-klimatutmaningar-stoed-och-rad.1497726/

/Mod
 
Jag håller med. Man ska göra så gott man kan och vara nöjd med det. Jag tror att vår upplevelse med pandemin har medfört att vi mer ser möjligheterna att minska vårt resande, även om det inte märks så där rakt av. Och kan vi det så blir det väl jättebra. Vi ser det som vår rättighet att "unna oss" vår utlandsresa med flyg eller den importerade oxfilén eftersom det är det som anses vara vår belöning efter en tuff arbetsvecka eller vad det nu kan vara. om vi skulle se andra saker som våra belöningar kanske det skulle se annorlunda ut även klimatmässigt.
Jag tycker snarare att det är nästan oroande att personer som Dan Eliasson är så totalt reseberoende att han inte klarar av att låta bli att flyga på semester ens som chef för MSB, inte ens under en pandemi, inte ens när han är en av de ansvariga för åtgärder mot pandemin och överger sitt arbete utan att ens ta ut semester. Inte ens när han flög en månad tidigare. Inte ens när vi har en klimatkris.

Hur ska det ens vara möjligt för honom att låta bli att flyga när det bara är klimatkrisen och han har varken arbete eller ansvar, eller pandemi att oroa sig för. Han kommer ju att typ veckopendla till dotra.

Det verkar finnas väldigt många personer som är som han.

Samtidigt som det är sjukt irriterande är det iofs kanske också lugnande att veta att de 10% rikaste (eller vilken siffra det nu var) använder oerhörda mängder av Sveriges koldioxidutsläpp. Det betyder att det finns en del lågt hängande frukt. Men man blir också väldigt ledsen. (kan det inte ge stipendier, bygga tegelhus eller sitta på pengarna som Smaug istället?)
 
Ju mer jag läser denna tråd desto mer blir jag övertygad om att vi måste lära oss att leva enklare och uppskatta de små sakerna i livet. Att det kanske räcker med att ligga på en solvarm brygga och njuta av tystnad och fågelkvitter. Att det kanske räcker med att njuta av en middag som man har lagt ner mycket kärlek i. Jag tror att jag ska försöka jobba mer i den riktningen. Att nöja mig liksom :)

Lite så både jag och sambon känner. Varför inte bara nöja sig med det vi har här och nu och må bra.
 
Lite så både jag och sambon känner. Varför inte bara nöja sig med det vi har här och nu och må bra.
Jag tror att detta är jätteviktigt. En stor del av mitt miljöarbete går ut på meditation, och inte någon slags new age-jippo utan bara att gå i skogen och andas, sitta på verandan och njuta av naturen precis utanför huset.

Många säger att vetenskap är nyckeln till att rädda världen, men jag tror inte det. Jag tror att vetenskapen är låset, men kärleken till naturen och livet är nyckeln. Med kärlek till vad som redan finns runt om oss kan vi sträva efter att bevara det, istället för att sträva efter "framsteg" oavsett kostnad.
 
Jag tror att detta är jätteviktigt. En stor del av mitt miljöarbete går ut på meditation, och inte någon slags new age-jippo utan bara att gå i skogen och andas, sitta på verandan och njuta av naturen precis utanför huset.

Många säger att vetenskap är nyckeln till att rädda världen, men jag tror inte det. Jag tror att vetenskapen är låset, men kärleken till naturen och livet är nyckeln. Med kärlek till vad som redan finns runt om oss kan vi sträva efter att bevara det, istället för att sträva efter "framsteg" oavsett kostnad.

Jag tror istället att det är enormt viktigt att fortsätta skapa mer kunskap kring hur världen fungerar om den ska kunna "räddas". Sen hur bra det går beror på hur kunskapen används - men kunskapen i sig är essentiell.
 
Jag tror istället att det är enormt viktigt att fortsätta skapa mer kunskap kring hur världen fungerar om den ska kunna "räddas". Sen hur bra det går beror på hur kunskapen används - men kunskapen i sig är essentiell.
Istället? Såg du inte i min metafor hur vetenskapen var låset? Både och behövs. Men vetenskapen är inte motivationen, det finns ju massor med människor som har bra koll (*host* oljebolag *host*) men ändå skiter i det. Vetenskapen är hur mer än varför.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 083
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 985
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp