Klimke-Miller dressyrsadel

S

Sidney

Någon här som har erfarenhet av denna sadel? Jag har en kompis som provat massor med sadlar (både billiga och dyra), men som till sist köpte en Klimke-Miller dressyrsadel och trivs utmärkt med den.

Funderar på att köpa en själv, men undrar vad ni tycker? Någon som har något att säga om denna sadel?? Fördelar? Nackdelar?
 
Jag har en sådan till min travare som är utlånad på foder. Trivdes bra med den och fodervärden älskar den! Kanonskön sadel. Ngt för korta kåpor till mina långa ben bara.
 
Har hört att den ska vara superskön att rida i, men inte provat själv.
 
Min kompis (rider dressyr på ganska hög nivå) säger att lädret inte är det bästa i sadeln, men att den är helt underbar att sitta i och att den ligger perfekt på hästen. Hon har testat många av de dyrare sadlarna (15.000:-till 25.000:-).

Har fått möjlighet att köpa en ny till ett bra pris så jag ska iallafall ta hem och prova den! :)
 
Ursäkta en okunnig... men vad menar du med för bred i midjan?
 
Har bara provsuttit den men den känns bra att sitta i. Skön o så. Lädret är väl knappast jättedåligt (beror ju på vad du jämför med!) men det finns ju bättre läder oxå. En mellanklass-sadel kan man väl säga.
 
Förr älskade jag den sadlen, red en annans häst med den, sen red jag min egen utan att rida den andra hästen och när jag satte mig i den så kändes inte som att jag hade någon häst under för det är så mycket sadel. Bred midja gör ju liksom att man inte kommer så nära hästen!
 
Har själv en sån sadel och älsar den! Precis som andra skriver så är det ju ingen av de bästa kvalitésadlarna men jag har haft min i mer än 3 år och den är i jättefint skick. Ser i stort sätt ny ut - men sen är jag ganska så noga med grejorna oxå..

Jag rekommenderar som sagt sadlen starkt om den ligger bra på hästen vill säga - för den är helt underbar att rida i.

Däremot så är ju inte så bra andrahands värde på detta märket av sadel.. Så man bör nog ha för avvikt att ha den ett tag när man köper den..
 
Tror jag förstår... har ridit i en sadel som var för bred och som liksom sköt fram mina höfter onormalt mycket... kanske så?
 
Nej, jag förstår att andrahandsvärdet är lågt, men samtidigt får jag sadeln till ett bra pris (ny från Börjes 5.500:-)och ska ha den på min unghäst. Får då tid på mig att spara till en bättre sadel om jag skulle vilja ha det såsmåningom.

Hoppas nu bara sadeln passar oss!!
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: Bonita4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp