Klinker i källare, eller vad annars?

Riru

Trådstartare
Vi ska snart flytta och jag vill renovera källaren i nya huset. Det kommer vara tvättstuga, förvaring och badrum(som det är redan). Jag funderar på och lägga klinker och har läst många åsikter om det. Vanligaste negativa är att det blir svinkallt. Men gör det något? De flesta källare jag varit i har man ändå gått med tofflor och det har legat mattor. Jag vill väl mest att det ska se lite mer inrett ut och inte bara ful, mörk betong som gör att man helst inte ens vill gå ner där :cautious: Och tydligen ska man undvika golvvärme i källare, samtidigt är klinker utan golvvärme big nono. Så ja...
Det är ju inte superhögt i tak heller, och vill att det ska gå så snabbt och enkelt som möjligt och inte behöva bila bort golvet och lägga nytt för att få plats med golvvärme.
Eller är det bättre att bara måla? Tror jag helst vill undvika trä därnere iaf.
Är ju lätt att tänka "Jamen jag kommer använda tofflor och mattor så det kommer inte bli några problem", men sen kanske man känner annorlunda när man väl är där.

Någon här som lagt klinker utan golvvärme i källare, har ni ångrat er/fått ändra tillslut?
Hade ju även tänkt att katternas dass kunde vara där men dom kanske vägrar gå ner om golvet blir för kallt :angel:
 
Plastmatta är väl det enklaste?

Det har jag aldrig sett i en källare så den tanken har jag inte haft. Kan vara värt att fundera på iaf! Är just nu klinker i badrummet men dom har lagt ut gummimattor, så jag tror inte det är så härligt att stå där barfota.
 
Balkongmatta (ej badrummet)?
Vi lade in sån i källaren och golvet kändes mycket varmare och trevligare att gå på :)

Var tvungen att googla och ja! :up: Det vore ju smidigt att lägga ut långa sådana att gå på. I badrummet är det som sagt klinker redan så vet inte hur jag ska göra där. Men funderar på om man kan ställa in en duschkabin istället så slipper man stå på golvet. Så kan man ha badrumsmattor utanför kanske.
 
Var tvungen att googla och ja! :up: Det vore ju smidigt att lägga ut långa sådana att gå på. I badrummet är det som sagt klinker redan så vet inte hur jag ska göra där. Men funderar på om man kan ställa in en duschkabin istället så slipper man stå på golvet. Så kan man ha badrumsmattor utanför kanske.
Någon mjuk vanlig badrumsmatta i badrummet? :)
Det gör väldigt mycket att slippa stå direkt på kall klinkers.
 
Någon mjuk vanlig badrumsmatta i badrummet? :)
Det gör väldigt mycket att slippa stå direkt på kall klinkers.

Ja det är väl tanken i så fall, men beror på om vi får plats med duschkabin. Taket är inte det högsta och jag har noll koll på hur höga duschkabiner är 😬 Måste ta reda på exakt takhöjd.
 
Mina föräldrar har klinkers i källaren. Nej, det är inte varmt och mysigt. Inte så stort problem dock, har oftast tofflor eller andra skor.
I duschen utanför bastun känns det kallt på golvet om inte elementet i rummet/bastun varit igång.
En badrumsmatta hjälper säkert tillräckligt bra :)
 
Klinkers och strategiska trasmattor tror jag på, enkelt och jämförelsevis billigt. Plastmatta, eller någon annan form av heltäckande beläggning som inte släpper igenom fukt, tror jag inte på.
Sen tror jag väldigt mycket på en liten avfuktare. Inte särskilt dyrt, vare sig i inköp eller drift, och kan lyfta miljön i en källare ordentligt.
 
Klinkers och strategiska trasmattor tror jag på, enkelt och jämförelsevis billigt. Plastmatta, eller någon annan form av heltäckande beläggning som inte släpper igenom fukt, tror jag inte på.
Sen tror jag väldigt mycket på en liten avfuktare. Inte särskilt dyrt, vare sig i inköp eller drift, och kan lyfta miljön i en källare ordentligt.

Såna där balkongmattor släpper väl igenom fukt? Har i så fall inte tänkt täcka hela golvet utan bara skära ut som gångmattor och ha dom just där man går regelbundet. I tvättstugan kanske man får ha någon annan matta dock om det ska täcka större del av rummet.
Det är en torr källare men jag funderar ändå på att köpa en avfuktare till badrummet, kan ju inte skada iaf.
 
Såna där balkongmattor släpper väl igenom fukt? Har i så fall inte tänkt täcka hela golvet utan bara skära ut som gångmattor och ha dom just där man går regelbundet. I tvättstugan kanske man får ha någon annan matta dock om det ska täcka större del av rummet.
Det är en torr källare men jag funderar ändå på att köpa en avfuktare till badrummet, kan ju inte skada iaf.
Balkongmattor vet jag inget om, jag tänkte på mer allmänt "plastmatta" som @Luff nämnde, och såg framför mig en traditionell heltäckande... ja, plastmatta.
:)
Avfuktare är guld i en källare där man kanske både duschar och hanterar fuktig tvätt imho, även om man inte har något problem med inträngande fukt utifrån.
 
Sån där som man häller ut och har smul i? Ingen aning om vad det heter men det associerar jag med källare.
 
Såna där balkongmattor släpper väl igenom fukt? Har i så fall inte tänkt täcka hela golvet utan bara skära ut som gångmattor och ha dom just där man går regelbundet. I tvättstugan kanske man får ha någon annan matta dock om det ska täcka större del av rummet.
Det är en torr källare men jag funderar ändå på att köpa en avfuktare till badrummet, kan ju inte skada iaf.
Balkongmattor brukar släppa igenom fukt, ja. Finns säkert någon variant som inte gör det så kolla vad du köper.
Vi köpte och lade i hela källaren, blev ett riktigt lyft.
 
Vi har lagt klinker i källaren, jättenöjd. Vi har lurviga gångmattor att gå på där man rör sig mest, så inga problem med kyla.
 
Det möglar mellan betongen och platsmattan. Betong är ju genomsläpplig och släpper således igenom fukt som vandrar upp till ytan men när det kommer till platsmattan blir det stopp så där stannar fukten och möglet kan tillväxa.

Vi har nämligen plastmatta i vår källare, som låg när vi flyttade in. Besiktningsmannen tyckte det var bästa lösningen så blev nyfiken på hur du menade. Men det du säger låter logiskt.
 
Vi ska snart flytta och jag vill renovera källaren i nya huset. Det kommer vara tvättstuga, förvaring och badrum(som det är redan). Jag funderar på och lägga klinker och har läst många åsikter om det. Vanligaste negativa är att det blir svinkallt. Men gör det något? De flesta källare jag varit i har man ändå gått med tofflor och det har legat mattor. Jag vill väl mest att det ska se lite mer inrett ut och inte bara ful, mörk betong som gör att man helst inte ens vill gå ner där :cautious: Och tydligen ska man undvika golvvärme i källare, samtidigt är klinker utan golvvärme big nono. Så ja...
Det är ju inte superhögt i tak heller, och vill att det ska gå så snabbt och enkelt som möjligt och inte behöva bila bort golvet och lägga nytt för att få plats med golvvärme.
Eller är det bättre att bara måla? Tror jag helst vill undvika trä därnere iaf.
Är ju lätt att tänka "Jamen jag kommer använda tofflor och mattor så det kommer inte bli några problem", men sen kanske man känner annorlunda när man väl är där.

Någon här som lagt klinker utan golvvärme i källare, har ni ångrat er/fått ändra tillslut?
Hade ju även tänkt att katternas dass kunde vara där men dom kanske vägrar gå ner om golvet blir för kallt :angel:
Jag har snarare fått till mig att det är väldigt bra med golvvärme i källaren eftersom det gör att det blir mindre fuktigt. Vad är det som talar emot?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 574
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 680
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp