Klippa året runt?

Lär hästen bli spolad istället om det bara är under sadeln som problemet är och resten av hästen faktiskt är torr efter att du ridit av den. Hade hela hästen varit svettig och det inte hjälpt att skritta av hästen, och att prestationen är dålig pga att hästen helt enkelt inte fixar träningen med den långa pälsen, då hade jag tyckt det funnits en anledning till att klippa.

Det är mycket hästarna måste lära sig att uppskatta och dom bör för deras egen skull lära sig att acceptera en kort dusch.

Du kan inte ha läst många ord i mitt inlägg? Tänker inte ens lägga tid på o svara dig.
 
Du kan inte ha läst många ord i mitt inlägg? Tänker inte ens lägga tid på o svara dig.
Jo jag läste, och på dom grunderna som du vill klippa på tycker inte jag är nödvändiga. Jag tycker det är snällare mot hästen att den får behålla pälsen och lära sig att bli spolad istället, jag tror hästen tjänar mycket mera på det.

Jag tycker inte man klipper sommarpälsen om hästen inte har sjukligt mycket päls eller är såpass rejält allmänpåverkad av värmen till den grad att den inte fungerar i träningen alls. Har har trots allt faktiskt nytta av sin sommarpäls, iallafall om den går ute.
 
Ok, jag förtydligar väl då @Grazing

1. Hästen går utmärkt att spola o svampa men tycker inte alls om det.
2. Under utrustningen är enda som INTE är problemet eftersom det inte torkat där, torkas ju av med ett svep.
3. Det som har torkat på resten av kroppen är problemet eftersom det sitter som berget i den långa pälsen, det är VERKLIGEN inte bara att spola av.
4. Det enda som är torrt efter ett normalt/hårt pass i typ 15-20 grader (vi ägnar oss inte åt 45 min rundor m 3 min galopp på normala pass) är över rumpan. Huvud, hals, bog, framben, under sadeln, sidor, mage, flank o bakben blir svettiga. När han fått varva ner tillräckligt (dvs när vi kommit hem) är de täcka av intorkad svett i rufsig päls som verkligen inte går bort genom att spola/dra över lite med svamp o vatten. Som jag skrev får man gnugga en hel del och blaska en massa, hästen blir sur, det tar en jäkla tid och behöver göras grundligt för att det inte ska vara rester kvar. Alla vet väl hur vinterpälsen blir o varför man klipper för att lättare hålla hästen ren?
5. I träning är han helt okej, det är snarare de övriga 22 h/dygn jag gärna hade underlättat för honom då han blir väldigt matt av värme o inte alls verkar uppskatta det.
6. Att hästen går ute vet jag inte riktigt hur mycket argument det är. Vårat väder varierar kraftig så det är inte ovanligt att man behöver lägga täcke på även sommartid, jag har hästen hemma så det är inget problem. Vi har som sagt inga insekter som biter "över hela kroppen" utan det är främst svidknott som på min häst sätter sig i öronen och lite vid skapet (där det inte är aktuellt att klippa) samt flugor i ögonen.

Det är liksom inte så att jag är rädd för svett, inte vågar spola min häst, tänker helklippa o sedan släppa ute dygnet runt i ett mygghål med blinningsvärmar dagtid. Jag vill 1. se om han kan må bättre sommartid, 2. (ja, det är faktiskt prio 2 även om det var det som öht uppmärksammade mig på att han har faktiskt lång päls o då kom på tanken att en del klipper året runt) se om pälsen blir mer lättskött så att han slipper så mycket svampande precis som jag låter bli att tjafsa med borstning eftersom han inte uppskattar det, behövs det så står han still men jag är inte mycket för att tjafsa i onödan.
 
2. Under utrustningen är enda som INTE är problemet eftersom det inte torkat där, torkas ju av med ett svep.
3. Det som har torkat på resten av kroppen är problemet eftersom det sitter som berget i den långa pälsen, det är VERKLIGEN inte bara att spola av.
Jag brukar aldrig spola av torkat svett, då har jag alltid utan större problem kört med en piggborste för att få bort det där. Brukar fungera bra.

Dessutom gick det mycket väl att tolka ditt första inlägg som att problemet är att allt är torrt utan under sadeln. Jag har iallafall aldrig haft problem med intorkat svett, inte ens vid vintertid då jag alltid ridit/skrittat hästen torr för att sedan borsta av det torra med en piggborste eller annan hårdare borste. Att spola av torkat svett känns väldigt främmande för mig. Då är ju hästen redan avkyld och har slutat svettas, möjligtvis under sommaren och då mest för att det är skönt för hästen med en dusch, om den uppskattar sådant.

Jag har faktiskt sällan hört att man klipper hästen på vintern pga att det är lättare att hålla pälsen ren, det är ett argument jag nästan aldrig hört faktiskt. Då är det främst pga att det ibland är omöjligt på vintern att få hästen torr. Eventuellt att det blir för jobbigt för hästen att arbeta.

Sen tror inte jag man ska underskatta solen på sommaren, den är stark och då ha en häst utan nåt skydd alls hade jag inte tyckt känts bra. Pälsen har trots allt en funktion mot allt. Det är inte bara mot regn och kyla som hästen behöver skyddet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 160
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 156
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 319
Senast: Ms_Antrop
·
G
Hästvård Vet ej om tråden hör hemma här, men jag chansar. Min shettis på 26 år har väääldigt tjock päls, man märker att hon under de senaste ca...
Svar
9
· Visningar
2 307
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp