Klippa hästen?

Just helklippa tidigt/första för att (ev) kunna delklippa senare tycker jag precis som du är en fördel. Ingen större negativ chock bli av med pälsen i sept - oktober och det hinner växa ut lite innan snorkallt. Jämfört med att halvklippa först och sen i jan/feb när det är som snorkallast dra av all päls.
Jag tänkte helklippa nu och delklippa senare, som du. Men nu sa en vän att pälsen som har klippts en gång blir av sämre kvalitet och att man ska undvika att göra så. Har du märkt något av det?
 
beror på vad du menar med kvalitet.

Blir den sämre på att skydda mot väta, ja det blir den. Blir den sämre på att skydda mot kyla, nej (jämfört med lika lång och tjock oklippt päls. naturligvis blir den sämre på att skydda mot kyla än en längre oklippt päls)
 
Jag tänkte helklippa nu och delklippa senare, som du. Men nu sa en vän att pälsen som har klippts en gång blir av sämre kvalitet och att man ska undvika att göra så. Har du märkt något av det?

Nej inte märkt. Det enda är att på vissa hästar om man klipper sent på säsongen så kan man få klipplinjer i sommarpälsen. De växer bort.

Däremot så en klippt päls har just avklippta ändar och inte "spetsiga" ändar. Så om man tex första gången klipper allt utom sadelläget och andra gången lämnar hela ryggen så ja man kan då ofta se att det första gången var lämnat i sadelläget. Men det är inte sämre kvalitet som gör det, utan avklippta hårstrån kontra aldrig avklippta.

Min helklippta har kort, mjuk, blank och gnistrande päls där hon är klippt. Dvs som sommarpälsen ungefär. Det kommer inte hända något med pälsen för den växer liksom ;)

Jämför när hästar klipps på klinik. Det växer ut.

Så kanske personen menade det med att avklippta hårstrån som växer ut ser lite annorlunda ut än aldrig klippta hårstrån som växer ut?
 
Min halvklipptes i förrgår. Jag vill absolut inte klippa rygg och kors. Där blir i allafall inte min svettig nånsin så jag vill ha kvar pälsen där.
 
Jag tänkte helklippa nu och delklippa senare, som du. Men nu sa en vän att pälsen som har klippts en gång blir av sämre kvalitet och att man ska undvika att göra så. Har du märkt något av det?

Det som avses är att pälsen som växer ut, isolerar sämre och skyddar mot väta sämre än om den inte blivit klippt från början - ja. Man har ju klippt av toppen av hårstrået, och ett hårstrå växer ju innifrån och ut, så den avhuggna toppen fortsätter vara avhuggen, tills dess att pälsen helt återhämtat sig så att säga. En päls som bytts ut sen, har givetvis ingen påverkan av en tidigare klippning, så jag är rätt säker på att det var det tidigare som din kompis menade.

En oklippt päls och hårstråets utformning och funktion är en mycket fiffig konstruktion just avsedd att via den skydda mot värme, kyla, väta osv. När hårstrået huggs av, förlorar man en stor del av den funktionen.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag har klippt min I september innan men han ska ställas ut i oktober och då vill jag inte ha honom klippt för jag kommer alltid åt manen och den är ju helig på shettisar xD så efter sista utställningen klipps han så snart tiden finns :) Jag har testat olika varianter av klippningar men eftersom ponnyn blir genomblöt av svett även vid helklippning så åker all päls utom det längst ner på benen och på huvudet. Han motioneras året runt och det är inte ovanligt att han är svettig från mule till bakhovar typ efter ett ordentligt arbetspass.
 
Jag har islandshästar (tjock päls), lösdrift och som tränas för tävling. Tränar man svettas man; men pälsen är fantastisk och efter 5-10min i stallet har pälsen längst in hunnit torka och man kan släppa ut. Är bara "försiktig" vid ihållande regn (får då täcke eller stå inne längre) eller -20 eller kallare. -12, vindstilla är perfekt, då trivs hästarna :)
Jag har klippt en häst på halsen då hon svettades dygnet runt, skulle ev behövt klippas mer... Min andra som egentligen tränas hårdare och med SM som mål är inte klippt. Hon svettas såklart när vi tränar men inte ute i hagen och då får hon sålänge behålla sin päls :)

Kan tillägga att jag ger extra salt när de svettas mycket
 
Min a-ponny helklipper jag, för den första vintern jag hade henne fick hon hemska eksem orsakade av för tjock/tät päls. Sen jag började klippa henne har hon varit i stort sett kli-fri och jag har en chans att se och behandla eksemen i tidigt skede. Är hon oklippt är det nästan omöjligt att se/känna de små krustor som föregår det frenetiska kliandet.

Min stora häst brukar jag halvklippa, pga lättare att hålla ren och svettas mindre. Tycker egentligen halvklippning är rätt fult men hon tränas inte så hårt att jag kan med att helklippa.
 
Mina har det varit lite olika på.
C min första häst klippte jag första 2 vintrarna för att alla andra gjorde det:o sedan inte för hon hade en päls på vintern som liknade en sommarpäls på naturraser.

S klipper jag filtklippning på, han blir loj och vresig med vinterpäls när han jobbas men vill inte klippa hela då jag inte har uppvärmd plats att göra iordning hästar på.

M jobbades inte hos mig och fick mammut päls på vintern, henne fick jag klippa på våren om värmen kom snabbt och hon inte hunnit med att släppa vinnerpälsen.

T vet jag inte än men tror inte hon behöver.
 
Jag helklipper (även hela ryggen efter rek av veterinär), eftersom min häst har väldigt mycket päls, svettas kopiöst och får problem med hårsäcksinflammationer när pälsen blir tät/varm. Förstår absolut att man pajar funktionen i pälsen när man klipper men det blir liksom ohållbart att träna i ridhus med en så tjock päls. Skulle absolut bara spårklippa eller halvklippa om det räckte med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 170
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 302
Senast: Habina
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 808
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp