Klippa hästen?

Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar.

Min pålle går mot sin fjärde vinter i min ägo nu. Jag har aldrig klippt honom. Han får tjock päls för sin typ (Trakehner, 25% fullblod) och svettas en hel del vid ridning året om.

I ovan nämnda tråd skrev flera "svettas vid ridning och klipps därför". Jag förstår inte, jag svettas också vid träning, min pålle får torka inne i stallet eller får svettäcke på sig så är han nöjd, men oftast är han torr förutom under sadeln efter avskrittning.

I förra stallet fanns en ponny som efter en natt med svettäcke fortfarande inte var torr och då förstår jag att klippning är motiverat, samma om hästen har lätt för att få svamp men det verkar som om många klipper sina hästar på ren rutin.

Vad är era tankar?
Min vuxna klipps i slutet av augusti. Ibland klipps hon sommartid också. Hon får riktigt tjock och fet päls, den kliar, torkar otroligt sakta och får mjäll. Uträknad foderstaten och allt sånt där så det lättaste är att klippa faktiskt.
 
Jag klipper av bekvämlighetsskäl för min egen del :cool:
Hästen svettas inte jättemycket, men det är enklare att få den att torka sena kvällar efter träning tex, och framför allt är det enklare att sanera den, då den rullar sig något kopiöst, och ju lerigare pölar den kan hitta i hagen desto bättre enligt den.
Just nu är han så lurvig att han svettas massor då vädret är så ovanligt mycket varmare än normalt i september, det var samma sak förra året, så klipper nu i slutet av månaden och sen får jag klippa en gång till någongång i november när han satt klart pälsen. Sen behöver jag inte klippa mer på hela vintern, han sätter inte ny päls som märks/syns typ.
Jag halvklipper, dvs lämnar en remsa oklippt över rygg, länd och kors.
 
När Tant reds klippte jag någonstans i slutet av oktober/början av november. Tant är SWB med mycket fullblod men har typ shettispäls så när hon blir svettig av att skritta fram blev det lämpligt att klippa. Brukade bli någon variant mellan en halvklippning, en spårklippning och en täckesklippning. Dvs, mycket päls bort på hals-bog-mage, mycket päls kvar på rygg-länd.

Fröken har jag inte haft så länge, så jag vet inte hur det blir där. Hon kom i början av feb, helkippt (inklusive mule och öron). Hon verkar vara en fryslort med klenare päls, men hur det egentligen är vet jag inte. Blir antagligen någon form av täckesklippning, då vi ändå tränar ganska hårt och hon står i kallstall (torka efter arbete kan bli ett problem).
 
Jag klipper mina när de är i arbete.
Nu har jag en skadad häst och då kommer klippning inte bli aktuellt eftersom hon mest går i hagen.
Brukar klippa i oktober/november någon gång, blir två, kanske tre klippningar under vintern beroende på hur snabbt det vuxit ut.
 
Hade oklippt förra året då jag hade isolerat ridhus, relativt varmt stall, korta utetider så hästen kunde torka inne i "värmen". I år har jag oisolerat ridhus, kallstall och 14 h utetid per dygn. Det finns inte så mycket tid att vänta på torkning och täckesbyten sena kvällar. Hästen tränar hårt för att vara en hobbyhäst. Kommer vänta med klippning tills när det känns för kallt för att spola efter tuffare pass.
 
Jag ska klippa min pensionär om det inte blir kallare snart. Hon svettas av att stå i hagen. Men klipper bara så mkt att hon slutar svettas (dvs lite i taget).
 
Vi helklipper för bekvämligheten skull, och för att hästen (trots kort vinterpäls) svettas ordentligt. Han behöver dessutom ändå rejält med täcke för att trivas (vi insåg detta i vintras) så då kan han lika gärna vara helklippt.
 
Mina islandshästar är spårklippta sen 3 respektive 1 vecka. Unghästen har kraftig päls redan nu och båda blir svetta av att bara stå och sova i hagen och blir påverkade vid träning. Att de skulle torka under avskrittning finns inte på kartan, de behöver mer hjälp och de går på lösdrift.
 
Har islandshästar som båda hålls i tävlingskondition större delen av året och går på lösdrift året runt. Klipper båda i varianter av halv-/spårklippning, oftast med klippt hals, bringa, bog och en bit under magen. Valacken är klippt två gånger redan, det vanligaste är att han behöver klippas första gången i mitten/slutet av augusti. Stoet har vi klippt en gång, hennes päls växer inte riktigt lika fort och tidigt...

De svettas ju såklart även som klippta, men jag upplever att det gör ganska mycket att "öppna upp" pälsen lite framtill, så har aldrig sett behov av att klippa mer. Vill också kunna hålla dem ute utan täcke i normalfallet, så det sätter ju också en gräns för hur mycket vi kan klippa. Skulle aldrig ta bort pälsen över rygg, länd och kors...

Att en islandshäst med någon form av vinterpäls skulle bli helt torr av att skrittas av finns ju inte... Efter ridning brukar de få stå på box en stund och äta hö samt eventuellt kraftfoder, och släpps ut igen när de slutat ånga och är torra inne mot huden.

Har ibland, liksom TS, funderat över varför ni med lite mer "lättpälsade" raser klipper? Ett fullblod har ju lika mycket päls på vintern som en islandshäst har på sommaren, liksom... :p (för att generalisera lite)
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Har ibland, liksom TS, funderat över varför ni med lite mer "lättpälsade" raser klipper? Ett fullblod har ju lika mycket päls på vintern som en islandshäst har på sommaren, liksom... :p (för att generalisera lite)
För att de är vana vid att ha lite päls sommartid och blir påverkade när man tränar av att få förhållandevis mycket päls vintertid.
 
Har islandshästar som båda hålls i tävlingskondition större delen av året och går på lösdrift året runt. Klipper båda i varianter av halv-/spårklippning, oftast med klippt hals, bringa, bog och en bit under magen. Valacken är klippt två gånger redan, det vanligaste är att han behöver klippas första gången i mitten/slutet av augusti. Stoet har vi klippt en gång, hennes päls växer inte riktigt lika fort och tidigt...

De svettas ju såklart även som klippta, men jag upplever att det gör ganska mycket att "öppna upp" pälsen lite framtill, så har aldrig sett behov av att klippa mer. Vill också kunna hålla dem ute utan täcke i normalfallet, så det sätter ju också en gräns för hur mycket vi kan klippa. Skulle aldrig ta bort pälsen över rygg, länd och kors...

Att en islandshäst med någon form av vinterpäls skulle bli helt torr av att skrittas av finns ju inte... Efter ridning brukar de få stå på box en stund och äta hö samt eventuellt kraftfoder, och släpps ut igen när de slutat ånga och är torra inne mot huden.

Har ibland, liksom TS, funderat över varför ni med lite mer "lättpälsade" raser klipper? Ett fullblod har ju lika mycket päls på vintern som en islandshäst har på sommaren, liksom... :p (för att generalisera lite)

Det finns fullblod med lika mkt lurv som en ponny. Och ponnyer som vintertid ser ut som de har sommarpäls.

Men tex mitt ena Fbl. Hon satte lite vinterpäls. Kort och fin. Och tät utav bara helvete. Hästen varm i sig själv och lättsvettad. Behövde klippas.

Min arab satte päls värdig en islänning. Lurv och fluff. Men mer "gles". Så han behövde lika mkt täcke som klippt. Men fick typ fukteksem oklippt och täckad.

Mina två nu så den av halvblodstyp har i den vinterpäls hon hunnit sätta mycket mindre päls än lurvponnyn. Hon svettas som en liten gris oklippt. Ponnyn svettas inte oklippt. (Än).
 
Jag klipper av olika anledningar. Han blir trött med päls, svettig och eftersom jag rider morgon eller mitt på dagen så är det inget alternativ att låta honom stå in tills han blir torr.
Halvklipper eftersom han är känslig över rygg och länd.
 
Har islandshästar som båda hålls i tävlingskondition större delen av året och går på lösdrift året runt. Klipper båda i varianter av halv-/spårklippning, oftast med klippt hals, bringa, bog och en bit under magen. Valacken är klippt två gånger redan, det vanligaste är att han behöver klippas första gången i mitten/slutet av augusti. Stoet har vi klippt en gång, hennes päls växer inte riktigt lika fort och tidigt...

De svettas ju såklart även som klippta, men jag upplever att det gör ganska mycket att "öppna upp" pälsen lite framtill, så har aldrig sett behov av att klippa mer. Vill också kunna hålla dem ute utan täcke i normalfallet, så det sätter ju också en gräns för hur mycket vi kan klippa. Skulle aldrig ta bort pälsen över rygg, länd och kors...

Att en islandshäst med någon form av vinterpäls skulle bli helt torr av att skrittas av finns ju inte... Efter ridning brukar de få stå på box en stund och äta hö samt eventuellt kraftfoder, och släpps ut igen när de slutat ånga och är torra inne mot huden.

Har ibland, liksom TS, funderat över varför ni med lite mer "lättpälsade" raser klipper? Ett fullblod har ju lika mycket päls på vintern som en islandshäst har på sommaren, liksom... :p (för att generalisera lite)
Min gammeltant (eng.fbl) hade lika mkt päls som en shettis.
Men jag klippte inte. För då var det inte lika poppis att klippa och svårt att få tag på klippmaskin
 
Min gammelman (kblstravare, gick bort 2012), hade mammutpäls, året runt. Men så hade han också PPID, troligen de sista 6 åren (blev 31, blev sent diagnositerad). Så han klipptes året runt.
Helklippning sommar. Halvklippning höst-vinter-vår.
Fällde de sista vinterpälsen runt midsommar. Började pälsa på sig i juli...:eek:
 
Jag en halvblodsvalack på 6 år som klipptes första gången förra vintern. Klippte första och enda gången i december. Han var inte igång ordentligt förrän då och det var först när jag såg hur mycket han svettades som jag klippte. Jag valde att enbart klippa hals, bröst och bog då hästen är en fryslort som fryser lätt om ryggen. Det räckte för oss förra året och jag tror jag kör på samma i år. Hästen går på lösdrift och om det snöar eller regnar på tvären så slänger jag på ett halstäcke förutom dom vanliga täckena.
 
Just helklippa tidigt/första för att (ev) kunna delklippa senare tycker jag precis som du är en fördel. Ingen större negativ chock bli av med pälsen i sept - oktober och det hinner växa ut lite innan snorkallt. Jämfört med att halvklippa först och sen i jan/feb när det är som snorkallast dra av all päls.
Jag brukar halvklippa när det finns behov i september för att slippa täcka så länge som möjligt. Efter hand helklipper jag när det behövs, brukar bli när jag ändå behöver börja täcka i november.
Om behovet finns så helklipper jag en gång till i januari.
Hästen står i varmstall, täckas väl ute och har fri tillgång på grovfoder. Vi brukar ha nåra dagar då och då med extremt vinterväder runt -20. Annars har temperaturen (förra vintern) legat runt -12 och min häst är inte påverkad alls av det med täcken på, nyklippt.
 
Brukar klippa mina rätt sent, oktober/november. I år verkar det dock vara extremt för funderar på att klippa den som rids lite mer redan nu. Kör helklippning men det brukar räcka med en gång per år, jag vägrar klippa efter nyår. Tar hellre lite lurv framåt senvintern för att slippa rubba pälssättningen.

Den som klipps står på stall och täckas normalt. Hon är inte speciellt frusen av sig och det är sällan temperaturen här kryper under nollan.
 
Jag brukar halvklippa när det finns behov i september för att slippa täcka så länge som möjligt. Efter hand helklipper jag när det behövs, brukar bli när jag ändå behöver börja täcka i november.
Om behovet finns så helklipper jag en gång till i januari.
Hästen står i varmstall, täckas väl ute och har fri tillgång på grovfoder. Vi brukar ha nåra dagar då och då med extremt vinterväder runt -20. Annars har temperaturen (förra vintern) legat runt -12 och min häst är inte påverkad alls av det med täcken på, nyklippt.

Här kan det ligga på -20 till -30 veckor i sträck i jan/feb. De fryser ju inte med täcke och mat men lite besvärligt när man ska rida om de är nyklippta då
 
Helklipper sommartid pga mycket päls o halvklippt vintertid pga mycket päls. Behöver det vara svårare än så? :p

För mig är det dock självklart att man anpassar efter hästen o reflekterar över vad man gör. Vi har tex inga flugor sommartid o vintertid har min häst MASSOR med täcke oavsett hur han är klippt eftersom han vill ha det så. Jag vill ha en torr häst som är lätt att göra ren och det går att kombinera med ovan.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 170
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 302
Senast: Habina
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 808
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp