Klippa hästen?

Ace

Trådstartare
Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar.

Min pålle går mot sin fjärde vinter i min ägo nu. Jag har aldrig klippt honom. Han får tjock päls för sin typ (Trakehner, 25% fullblod) och svettas en hel del vid ridning året om.

I ovan nämnda tråd skrev flera "svettas vid ridning och klipps därför". Jag förstår inte, jag svettas också vid träning, min pålle får torka inne i stallet eller får svettäcke på sig så är han nöjd, men oftast är han torr förutom under sadeln efter avskrittning.

I förra stallet fanns en ponny som efter en natt med svettäcke fortfarande inte var torr och då förstår jag att klippning är motiverat, samma om hästen har lätt för att få svamp men det verkar som om många klipper sina hästar på ren rutin.

Vad är era tankar?
 
Jag klipper och gjorde det redan första gången för tre veckor sen. Har en connemara som blir som en brunbjörn om vintern. Vill inte att hon ska vara svettblöt när jag släpper ut i hagen, hon går på lösdrift och jag vill inte att hon ska behöva stå inne för att torka. Mina yngre hästar jag haft under de senaste vintrarna har jag inte klippt eftersom de inte jobbats svettiga på samma sätt.
 
Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar.

Min pålle går mot sin fjärde vinter i min ägo nu. Jag har aldrig klippt honom. Han får tjock päls för sin typ (Trakehner, 25% fullblod) och svettas en hel del vid ridning året om.

I ovan nämnda tråd skrev flera "svettas vid ridning och klipps därför". Jag förstår inte, jag svettas också vid träning, min pålle får torka inne i stallet eller får svettäcke på sig så är han nöjd, men oftast är han torr förutom under sadeln efter avskrittning.

I förra stallet fanns en ponny som efter en natt med svettäcke fortfarande inte var torr och då förstår jag att klippning är motiverat, samma om hästen har lätt för att få svamp men det verkar som om många klipper sina hästar på ren rutin.

Vad är era tankar?

Alla rider inte på kvällen och jag vill inte låta mina hästar varken stå inne i "flera timmar" för att torka eller gå ut blöta. Mina tankar är att man kan väl skita i hur mkt eller lite folk klipper sina hästar. :p
 
Jag är en av dom som skrev i tråden och som har helklippt häst. Nu skrev jag inte med hela min hästs historia eftersom det inte var frågan där och då kan det förstås vara svårt att förstå.

Min häst har PPID och hon har problem med värmeregleringen, vilket är ganska vanligt när det gäller PPID-hästar. Hon sätter väldigt tjock och tät päls året om och hon blir så varm så hon orkar helt enkelt inte arbeta. Eftersom motionen är viktig för henne så klipper jag helt enkelt året runt. :)
 
Min ponny sätter rejäl päls redan i augusti vilket betyder att han blir slö i träningen och svettas bara av att stå i hagen. Vi går inte direkt runt med dunjacka i augusti eller är ute och än mindre ut och joggar/tränar.
Halvklipper därför min ponny i slutet av augusti/början av september. Han klarar utmärkt att gå utan täcke hela vintern sen eftersom att mycket av pälsen (men inte all) växer ut igen tills det blir kallare.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Var på en föreläsning för ett tag sedan, där den som föreläste sa att det oftast räcker med att klippa lite under halsen och lite på bogen.
Min häst får behålla sin vinterpäls, blev klippt sent förra året och snyggt vart det inte och det kändes som hästen frös mer än vad den gjorde med päls.
Klipper jag något denna säsongen blir det så lite som möjligt.
 
Köpte ny häst förra året i november. Hon hade så tjock vinterpäls, tänk mammut, att efter 15 min skritt var hon svettig, genomvåt. Inte snällt mot henne att behålla pälsen, var så tjock att min trimmer dog efter 10 min klippande.

Kommer troligen att klippa om några veckor
 
Mina tankar är att man kan väl skita i hur mkt eller lite folk klipper sina hästar. :p

Med den inställningen behöver vi knappast ha något diskussionsforum va? Jag är helt enkelt intresserad för att kunna reflektera över mina egna val och vill inte besserwizzra mig.

var så tjock att min trimmer dog efter 10 min klippande.

Ojoj, det finns grader i helvetet. Min har en hel del päls men ingen match för någon trimmer skulle jag tro ;)
 
Var på en föreläsning för ett tag sedan, där den som föreläste sa att det oftast räcker med att klippa lite under halsen och lite på bogen.
Min häst får behålla sin vinterpäls, blev klippt sent förra året och snyggt vart det inte och det kändes som hästen frös mer än vad den gjorde med päls.
Klipper jag något denna säsongen blir det så lite som möjligt.
Intressant, vem var det som föreläste?
 
Med den inställningen behöver vi knappast ha något diskussionsforum va? Jag är helt enkelt intresserad för att kunna reflektera över mina egna val och vill inte besserwizzra mig.



Ojoj, det finns grader i helvetet. Min har en hel del päls men ingen match för någon trimmer skulle jag tro ;)

Gått utan täcke 20'timmar/dygn typ (och ingen monsterklipper på de)
 
Det är dags att klippa mina snart... Jag brukar vänta till mkt senare (för det är så jäkla tråkigt att klippa) men denna gång tänker jag vara ute i tid så man slipper tugga sig igenom mammutpälsen... Så mkt enklare och fortare att klippa nu! Nackdelen är att man får klippa oftare om man klipper nu!
 
Jag har klippt den som rids. Hon svettades floder bara av att skritta, tappade ork och tog evigheter att torka. Skulle vara djurplågeri att begära att hon ska prestera oklippt. Hon svettas lätt och mkt även i sommarpäls (och även nu klippt) och sätter extrem päls. Hon kom helklippt när jag köpte i feb och jag kände att helklippt var väl att ta i. Jag har kallstall.

När jag klippte för knappt två v sen helklippte jag. Jag har insett anledningen att hon kom helklippt.

Brukar du gymma i dunjacka? Om inte - så det är det du måste jämföra med.
 
Klippte min ena ponny redan i början på september, han trivs inte alls i sin päls en såhär varm höst, går inte rida för ha tycker "allt kliar" mest hela tiden och blir jätteirriterad så därav klippt redan :) halva halsen, bogen och magen så han kan gå utan täcke och värmen har någonstans att ta sig ut
 
Hej!

Min arab är klippt redan, hon halvklipps för att få bort pälsen där hon svettas mest. Jag klipper redan nu för hon svettas som en galning. Det gör hon förvisso även utan pälsen, men nu torkar hon fortare och verkar generellt mer till freds. Hon har också lätt att få skav i lång blöt päls.

Min tjej bor i utebox, utan täcke så länge det går, vilket förra vintern var hela vintern.

/Lavinia
 
Klipper min dels för att jag tycker att det är snyggare än vinterpäls. Dels för att det är mer lättskött och för att min häst svettas väldigt mycket. Hoppas på att kunna hålla mig tills i slutet på oktober-början på november så att jag slipper klippa många ggr.
 
Jag klipper inte än. Brukar bli november. Helklipper och då har han lagom mycket päls tills det blir riktigt kallt. Klipper sällan mer än én gång om det inte är en ovanligt mild vinter.

Halvklippning behöver i regel göras ofta för att undvika blöt häst om inte hästen är väldigt tunnpälsad eller endast rids mycket lätt.
Förstår mig inte på folk som halvklipper ofta istället för att helklippa innan det blir kallt och sen låta hästen få ha lite mer päls när det är som kallast. Väldigt ologiskt och onödigt att ha magen och halsen helt naken i -20 när det är de områdena som oftast inte har täcke. Om halvklippningen måste upprepas så ofta är det ett tecken på att hästen egentligen behöver helklippas. :)

Vissa verkar även klippa hästen från mule till hov flera ggr i månaden bara för att det är snyggt. Det innebär risk för köldskador på ben och öron.
 
Jag klipper inte än. Brukar bli november. Helklipper och då har han lagom mycket päls tills det blir riktigt kallt. Klipper sällan mer än én gång om det inte är en ovanligt mild vinter.

Halvklippning behöver i regel göras ofta för att undvika blöt häst om inte hästen är väldigt tunnpälsad eller endast rids mycket lätt.
Förstår mig inte på folk som halvklipper ofta istället för att helklippa innan det blir kallt och sen låta hästen få ha lite mer päls när det är som kallast. Väldigt ologiskt och onödigt att ha magen och halsen helt naken i -20 när det är de områdena som oftast inte har täcke. Om halvklippningen måste upprepas så ofta är det ett tecken på att hästen egentligen behöver helklippas. :)

Vissa verkar även klippa hästen från mule till hov flera ggr i månaden bara för att det är snyggt. Det innebär risk för köldskador på ben och öron.

Just helklippa tidigt/första för att (ev) kunna delklippa senare tycker jag precis som du är en fördel. Ingen större negativ chock bli av med pälsen i sept - oktober och det hinner växa ut lite innan snorkallt. Jämfört med att halvklippa först och sen i jan/feb när det är som snorkallast dra av all päls.
 
Kan tillägga att jag numera inte klipper magen alls. Vet inga magtäcken som sitter bra och det är ett stort område som läcker värme men där de inte svettas direkt. Så jag låter magen hålla sig fluffig även om det ser lite kul ut :p.

Har även som regel att inte klippa efter mitten av januari (efter nyår när jag bodde söderut) för att inte förstöra sommarpälsprocessen. Ser många här uppe i synnerhet som klipper i mars när hästarna börjar fälla, då syns redan ben begynnande sommarpälsen på min. När hon är färdig med sommarpälsen och är korthårig och blank ser många andra fula och klippta ut.
 
Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar.

Min pålle går mot sin fjärde vinter i min ägo nu. Jag har aldrig klippt honom. Han får tjock päls för sin typ (Trakehner, 25% fullblod) och svettas en hel del vid ridning året om.

I ovan nämnda tråd skrev flera "svettas vid ridning och klipps därför". Jag förstår inte, jag svettas också vid träning, min pålle får torka inne i stallet eller får svettäcke på sig så är han nöjd, men oftast är han torr förutom under sadeln efter avskrittning.

I förra stallet fanns en ponny som efter en natt med svettäcke fortfarande inte var torr och då förstår jag att klippning är motiverat, samma om hästen har lätt för att få svamp men det verkar som om många klipper sina hästar på ren rutin.

Vad är era tankar?
Jag tänker som du :)
När de bara blir vanligt svettiga på hals, bringa, under sadeln etc ser jag personligen ingen anledning att klippa, sånt är ju normalt.
Andra hästar blir sjöblöta eller mer påverkade och behöver klippas på något sätt.
Och att det i regel är skillnad på tävlingshästar som tränar mycket och hobbyhästar som tränar bara ibland.
Dvs väldigt individuellt.

Min är pensionär nu, han sätter ordentlig päls och blir svettig efter ett pass i skogen. Skrittar av ordentligt, beroende på väder släpps han ut med eller utan täcke resten av den dagen. Fortfarande lite blöt/fuktig men hsn torkar betydligt fortare utan täcke än med.
Går otäckad vanligtvis.
När han tränades och tävlades klipptes han halv- eller helklippning. Han blev ju betydligtmer svett då än nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
1 170
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 299
Senast: Habina
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 808
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp