Bukefalos 28 år!

Klippa klor på arg katt

tack för era svar!
Hade absolut kört en positiv metod, om katten åt godis... :cautious:
Men det blir nog till att åka till vetten med henne, vi har fått börja röra tassarna under kel, men bara enstaka gånger.
Vill inte förstöra det framsteget.

Mjölklinser, laxpasta, leverpasta, VitaBe, tonfisk? Någon av dem brukar funka på även de kräsnaste katter. Jag har en godisvägrare men hon gör vad som helst för lite laxpasta.
 
Man får pröva sig fram, jag har erbjudit Nikita allt godis jag kunde tänka mig och hittade till slut en torkad kycklingfile hon älskar, liksom Cosmas freeze dried chicken. Ja just det, grillad entrecote, köpt grillad kyckling och yakiniku går också ner ;) Något finns som din älskling blir helt till sig av!
 
Jag har också fått testa en del till mina katter, och har nu kommit fram till att krispigt godis (och gärna med något innehåll) är att föredra. Whiskas Temptation är en hit. För ena katten också torkad fisk. Allt annat har ratats än så länge. Så testa på och se vad just din katt kan tänkas gilla.
 
Jag vet att många som har problem med just klippning börjar med att ge godis och klappa försiktigt på tassen, eskalera med att lätt trycka på tass för att se klon, mera godis ;) och så småningom klipp en klo i taget, och ja, mer godis! :p Pavlovs katt.
ungefär så här gjorde jag med bägge mina katter, men istället för godis gjorde jag "tass-tryckandet" till en del i vår kelstund. Vi kelade, jag smekte tassen, kelande lite till, klämde på tassen, kelande, tryckte ut klon, kelade och sedan började vi om. Detta gjorde jag till en daglig del i vardagen, sedan kunde jag klippa en klo, kela lite, kanske ta en klo till och kela lite osv. Det var inget måste att jag skulle klippa alla klor vid samma tillfälle utan jag kunde klippa en klo och låta det gå en dag el två innan jag tog nästa det blev till slut ingen stor grej av det och det gick hur bra som helst även om fjant kunde åla sig lite men höll man bara lite löst i honom så var det inga problem.
 
Jo,klipp en tass i taget,om inte klotång fungerar,ta en vanlig nagelklippare som oftast fungerar bättre:).Gärna helt
i en vardagssituation,som inget nytt på gång :).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 477
Senast: Dino
·
Hundhälsa När Bruce var liten valp började vi ha klosaxen närvarande ofta. Vi klippte någon klo om dagen. Det gick utmärkt till en början men när...
2
Svar
23
· Visningar
4 266
Senast: paradiset
·
Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
7 855
Senast: Atalantha
·
Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att...
2
Svar
25
· Visningar
9 305
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp