Klippa manen?

S

Sirisiri

Jag har försökt rycka manen på min häst, men gav upp efter ett tag. Jag förstår varför den var klippt innan... Hur gör man för att få den snyggast? Han har ganska tjock man och jag skulle vilja ha den tunnare. Han går inte med trimkniv heller. Det är säkert bara dumheter, för jag får kamma och dra hur mycket som helst med vanlig mankam eller piggborste utan att det bekommer honom.

Blir det bra om jag först klipper och sedan tunnar ut med en urtunningssax??
 
Den här tråden ligger lite fel va? :cool:

Min häst är håröm och det får jag acceptera. Jag klipper hennes man om jag gör något med den. Dock får hon ha sin lång och jag toppar den bara när topparna blivit slitna.. :smirk:
 
har du tänkt fläta så GLÖM urtunningssaxen, det blir spretigt när man flätar iom att hårstråna blir olika korta.

Och ta tråden på Hästvård får du nog mer svar =)
 
Oj då... Ja, helt åt helvete fel........... Hur flyttar jag den?
 
min ponny gör också så. får pilla i manen hur mkt ja vill på henne men när ja tar fram en sax bara skakar hon, omöjligt att klippa. nu får ja rycka manen på henne...som tur är.. det är jobbigt när det blir så :(
 
Hej!

har samma problem...försökte mig på att rycka mannen för några veckor sedan, men fick ge upp efter ett tag...
eftersom att det inte är så snyggt med hälften ryckt å hälften klippt så kom ja å tänka på den där kammen som man kan köpa på hööks :idea: men en sån hade ja inte så jag provade med en helt vanlig tät kamm och det fungerade precis LIKA bra :) man kammar upp manen precis som när man ska rycka och sen klipper man av de längsta håren :) ser likadant ut :)
 
Jag får som sagt slita och dra i den när jag kammar den hur mycket jag vill utan att det bekommer honom. Men så fort jag drar loss manstån blir han sur. Eller sur blir han inte. Han skakar på huvudet, står absolut inte stilla och blir allmänt jobbig.

Visst skulle det säkert gå om man gav sig den på det och någon höll i honom. Men jag gillar inte att bråka med honom. Han är 100 % snäll vid alla andra tillfällen, så han är säkert lite håröm på riktigt.

Jag klippte, men det blev inte riktigt snyggt när eden torkade eftersom den är så tjock. Måste klippa efter. Men nu ser han ialla fall lite mer välvårdad ut än innan...
 
:idea:Hur långt upp klippte du hårstrået då efter att du hade borstat upp de andra stråna? Klippte du ända uppe vid roten eller klíppte du typ halvägs? Mitt sto går inte heller att rycka. Hon HATAR det...! Problemet är dessutom att hon har så himla tjock man så det blir skitfult när man klipper. Ser ut som en dalahäst...!!! :rofl:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 946
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp