klippa morrhår

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare wtf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 6 177

wtf

Trådstartare
på lördag ska jag ställa ut Tore (springer spaniel) för första gången i både mitt och hans liv.
det är en liten inofficiell utställning, så jag har valt att trimma själv eftersom jag under alla år jag haft springer alltid gjort det själv.
ska dock till hans uppfödare för att få klippningen godkänd så att säga hehe.

pratade med henne på telefon idag och vi gick igenom lite snabbt vad jag har gjort, och så nämner jag att jag klippt morrhåren (gör det dock aldrig annars!). men då säger hon att man inte ska göra det längre? :crazy:
bra tycker jag, eftersom det är fånigt och fult :angel:
men kommer dom slå mig på fingrarna nu på utställningen för att jag har gjort det? :o

Sv: klippa morrhår

Aj, stackars hund :cry:

Ang om det kommer anmärkas har jag ingen aning, min ras trimmas inte alls.

Morrhår klipps bara på hundar som trimmas ofta. Och som inte fäller. Har en Rottweiler och en Golden och vi trimmar bara goldenen lite runt ben, mage, svans, bringa. Mest för att hon drar in massa skit:/

Och ja du kan få nedslag precis som jag får nedslag om jag klipper min shettis hovskägg.

Fast det gör väl inte ont på hunden att klippa morrhåren? I så fall skulle ju alla pudlar ha ont i ansiktet konstant..?

Jag har varit med om att djur visar obehag när morrhåren klipps. Dessutom finns de väl där av en anledning? Känns inte alls snällt att klippa bort känselspröten..

Tror absolut inte att du får nerslag på det ! dessutom så är det en inofficiel utställning,

Har sett många spaniel raser där man fortfarande klipper morrhåren på hundarna.

Tesora

Min uppfödare tar av morrhåren lite med trimmern när hon friserar hundarna, ffa på valpar där dom lätt tar över lite och stör ansiktsuttrycket...
Det är precis en smaksak och själv tycker jag det beror helt på hundens morrhår är de kraftiga och styva och hamnar i blickfånget när man ser hunden i ansiktet tycker jag man ska ta av dom iaf inför utställning. Är de små och diskreta så spelar det ingen roll.

Ngt avdrag ska det ej ge

Om inte jag klipper nosen på min pudel så skulle han ju växa igen fullständigt. Tänk dig hund med päls i precis hela ansiktet som är lika långt och längre än morrhåren. Han skulle vara praktiskt taget blind och svårt att äta. Tofsar skulle nog knappt hjälpa.

Hur gör man då tycker du?

Min uppfödare tar av morrhåren lite med trimmern när hon friserar hundarna, ffa på valpar där dom lätt tar över lite och stör ansiktsuttrycket...

Ush, ibland undrar jag över hur folk är funtade:crazy: Hundarna har nytta av sina morrhår och känselspröt! Hur kan man få för sig att klippa bort dem av estetiska skäl?

Familjens Tibetanska terrier klipps ner ett par gånger om året, då sorterar jag ut så mycket av morrhåren jag kan och klipper pälsen runt om. Hennes har gått från att vara meningslösa och sladdriga till att bli riktigt användbara!

Jag har pratat med en vet om detta och han sa att det inte alls gör ont att klippa morrhåren, man nopprar ju inte bort dom helt, bara kapar så att dom kan växa ut igen!

Frågade om detta då vi klippte bort dom på vår Boston när han skulle ställas ut, ser då mycket trevligare ut och eftersom att det inte gör ont så är det lungt. Han fick dock ha dom ifred mellan utställningarna så det var inget vi gjorde varje vecka eller så.

I SKK utställningsbestämmelser står följande: Utställningsbestämmelsernas punkt 14. Behandling av päls, nos eller hud, ”Hund vars päls, nos eller hud behandlats med ämne som förändrat dess färg eller struktur, får inte delta på utställning.”

Jag vet att SKK sedan i olika protokoll tagit upp frågan för tolkning men minns inte när. Den som är intresserad kan ju dock söka på SKK sida bland de olika protokollen.

det gick inte att söka igår när jag kollade, men ska göra det idag :)

men det ska ju inte vara tillåtet att klippa dom längre, så då kan det ju inte vara en fråga om smak?
jag tycker att min hund (som är mest svart med vita morrhår haha) är gullig som tusan med sina framträdande morrhår, han ser lite ut som en säl :love:

fast jag tror nog inte att nån kommer att säga nåt om att jag har klippt dom, många vet nog inte ens om att man inte får det längre.

Men att förändra hundens hud ,färg m,m är ju en sak !
Men att klippa morrhår kan inte ingå i detta, Tänker då först och främst på pudel klippningar, Hur ska man göra då ? Handklippa runt morrhåren :angel:

en intressant fråga egentligen ! jag ska se om jag kan hitta nått på SKK om det,

tesora

det gick inte att söka igår när jag kollade, men ska göra det idag :)

Svarar två på en gång:

Nej sökfunktionen har inte fungerat på jättelänge därav att jag skrev söka i protokollen dvs att man får LÄSA protokollen - vilket jag inte har tid med just nu.

Sedan - jag har också ett minne av att man inte får klippa morrhår och det är det jag vill minnas stod i något protokoll eller bland nyheter på skk hemsida - frågan är bara var!

Det var - tror jag - så att det från början kom upp i samband med rakning av CCC vilket inte är ok och att det sedan utvecklades till ett klargörande rent generellt.

KL

Jag skulle inte ens klippa min hund morrhår om det så var önskvärt för/innan utställning. Hur mycket kan det över huvud taget spela roll när man ställer ut att man tar bort morrhåren? TS, kan vi inte få se en bild på hur din ser ut nu utan? Har bara sett springrar med morrhår.

Jag har pratat med en vet om detta och han sa att det inte alls gör ont att klippa morrhåren, man nopprar ju inte bort dom helt, bara kapar så att dom kan växa ut igen!

.

Det är ju inte huruvida det gör ont när man klipper av dem som är den rykande frågan, utan om hunden får svårare att klara sig/gör illa sig utan dem när de väl är avkapade. De fungerar som våra ögonfransar delvis, de varnar djuret om det håller på att trycka ner huvudet för snabbt i matskålen eller är på väg att springa in i någon kant eller gren.

Det är ju inte huruvida det gör ont när man klipper av dem som är den rykande frågan, utan om hunden får svårare att klara sig/gör illa sig utan dem när de väl är avkapade. De fungerar som våra ögonfransar delvis, de varnar djuret om det håller på att trycka ner huvudet för snabbt i matskålen eller är på väg att springa in i någon kant eller gren.

Hur är det med hundar som har skägg? Känselhåren är väl hårdare och sitter på speciella ställen med förmodligen "känselsensorer" i huden, hur gör en hund med skägg, är den lika känslig och känner av med skäggen? Jag såg ut typ såhär :confused: när jag en vacker dag hittade ett känselhår på min skäggiga typ för första gången efter att jag har ägt henne över året :rofl:

Morrhåren verkar inte hjälpa Tore att hålla sig undan från att dunka in huvudet i diverse möbler eller träd :p
Han är en riktig klumpeduns haha.

Möjligtvis kommer de att hjälpa honom när han blir äldre och inte springer samtidigt som han kollar åt ett annat håll haha :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 136
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 457
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 567
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Smitare - hur gör ni?