Klippmaskin - Fårsax?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linabergmer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 6 441
L

linabergmer

Hejsan! Har fått en gammal får klippmaskin, jag undrar nu om man kan använda den på hästar eller om det är något speciellt just med får klippmaskiner eftersom dom har tjock päls?

Bilfogar bilder!

DSC00007.jpg

DSC00008.jpg

Sv: Klippmaskin - Fårsax?

Kan tillägga att den är av märke/modell:
AESCULAP-ECONOM-S- fårklippmaskin GV 94 från 75 men den fungerar!!

Men tror jag måste byta plattorna som skär va?

Kruxet med en fårklippmaskin är att man måste byta hela klipphuvudet (den "stora grå metalldelen") om man vill ha hästskär. Koklippmaskiner är lättare för de har samma klipphuvud, där räcker det att byta skär. Att byta hela klipphuvudet är dyrt, så dyrt att det nästan inte är lönt. Det går att klippa med fårskär men det ser über-jävligt ut...

Senast ändrad:

Vår fårklippmaskin, som är såld nu, behöde man bara byta själva skäret på.

linabergmer skrev:
Kan tillägga att den är av märke/modell:
AESCULAP-ECONOM-S- fårklippmaskin GV 94 från 75 men den fungerar!!

Men tror jag måste byta plattorna som skär va?

Vi har en liknande i stallet, vi kan byta bara skären när den ska användas till häst. Provade klippa med fårskären men det såg hemskt ut...nu är det inhandlat till häst, men det tog 4 veckor att hitta skär. Men jag upplever att den blir varm väldigt fort och det gillar ju såklart inte min häst. Hon är just nu snyggt klippt på ena sidan över magen...sen ville hon inte vara med mer...och jag ska tävla på lördag...kommer skämmas ihjäl! :rofl:

Vi hade en fårklippmaskin förut, som man bara behövde byta skär på. Dom funkar alldeles utmärkt på hästar, men med får skären kan jag garantera att du får en randig häst! Men jag antar att du byter ?!! :D :p

owesmatte skrev:
Vi hade en fårklippmaskin förut, som man bara behövde byta skär på. Dom funkar alldeles utmärkt på hästar, men med får skären kan jag garantera att du får en randig häst! Men jag antar att du byter ?!! :D :p

Självklart byter jag! :rofl:
Provade en gång bara med fårskären för att se skillnaden...under magen för att vara säker...såg som väntat hemskt ut och randigt! :crazy:

HAHAH seriöst jag har klippt min ena pålle med sånna skär:eek: :D
haha han hade så tjock päls så pälsen bara förstörde vanliga skär:crazy: dom bara tuggade:crazy: hhaha så vi provade sånna skär och det fungerade super bra fast han blev randig för sånna skär tar inte lika långt in ;)
haha fast vi tog en liten trådlös maskin vid ansiktet och typ sådana ställen :smirk:

Warhammer skrev:
HAHAH seriöst jag har klippt min ena pålle med sånna skär:eek: :D
haha han hade så tjock päls så pälsen bara förstörde vanliga skär:crazy: dom bara tuggade:crazy: hhaha så vi provade sånna skär och det fungerade super bra fast han blev randig för sånna skär tar inte lika långt in ;)
haha fast vi tog en liten trådlös maskin vid ansiktet och typ sådana ställen :smirk:
Snart i var mans hand!
Ny trend: Randiga hästar. Tips: Klipp Zebra-ränder.:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 192
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
458
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31