Bukefalos 28 år!

Klippning av dvärgschnauzer

E

Enkel undran

Har fått en förfrågan om att klippa en dvärgschnauzer.
Har artigt men bestämt tackat nej....det hjälper inte. :)
Normalt sett så har jag bara s.k trimraser.
ENBART vardagstrimning och schnauzern är ju en trimras.
Fridens liljor kan man då tycka....men denna hundägare vill ha sin hund klippt.

Det hjälper inte vad jag än säger om smuts och vätskeavstötande päls.
*ger upp* :crazy:

Hur som helst.
Hur lång/kort bör man klippa pälsen????

Mycket tacksam för svar.
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Kanske pälsen är så mjuk så de inte vill trimma hunden? Vad är det för färg? För p&s blir ju ljusare med tiden när man klipper, så de även är medvetna om det.


Jag har 2 dvärg som kommer hit som klipps. En annan har sagt flera ggr att hon funderat och jag har bara sagt hur det kan bli osv, så ännu har hon avstått. Och sen har jag ett par andra som har så himla bra pälsar så de funderar inte ens på att klippa :D
En som jag klipper var redan klippt när den började komma till mig, så det var bara att fortsätta. En annan hade varit hos en trimmare som ryckt, men jag är säker på att den trimmaren klippt men inget sagt. Jag försökte några ggr att rycka, men var både jobbigt för hunden och mig, så nu klipps även han.

Jag har skär 10 (oster) när jag klipper och det tycker jag blir bra.
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Den här människan har två vovvar.
En svart och en peppar och salt.
Vilken som skulle klippas av dem har jag förträngt. :D

Det är inga utställningshundar och vad jag kunde förstå var den ena lite till åldern kommen och klipptes av den enkla anledningen att den trivdes bättre med det.

Skär 10 eller det skär som ger 10 mm??
Klippmaskinen finns på djuraffären och jag har inte full koll.
Använder ju vanligtvis mina finfina fingrar jag.
Klippte en blandis för ett tag sedan och använde då ett skär med beteckningen F4 och den skulle innebära 13 mm, men kan inte garantera att jag minns korrekt.
Vovven blev söt iaf.
Använder ju vanligtvis mina finfina fingrar jag.

Något annat jag skall tänka på???
Alla tips emottages tacksamt. :bow:

(ÅÅhh, känner mig inte tillfreds att klippa när jag egentligen inte vill....men det löser sig nog.)

Tusen tack för svar!!!!!!!
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

KL

Inte för att jag vet om det hjälper dig något, men här är en bild på våran när han precis är nyklippt:
GetAttachment.aspx


Vi har tyvärr alltid tvingats klippa honom för att det inte fanns någon i närheten av oss som trimmade när han var liten. Min pappa brydde sig inte heller så mycket (aldrig intresserad av utställning dessutom) att han ville åka i ca 1,5 timmar till uppfödaren för att låta honom bli trimmad så det blev klippning (jag var då 10 år så jag hade inte heller så mycket att säga till om). Nu har vi en uppfödare som bor 10 minuter ifrån oss som trimmar men efter 11 år är det ju för sent att trimma våran hund så hon klipper honom istället. Hans färg är peppar och salt men man ser ju att han är ljusare till färgen än de som trimmas.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Även de svarta får sämre päls när de klipps, de blir gråare.

Halvt OT men klipper man inte vissa delar av schnauzern även när de trimmas? Typ kinder, mage... Tänkte eftersom du inte verkar ha någon klippmaskin, eller är det jag som missuppfattat hur man gör?
Min är ännu aldrig trimmad så.
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Har artigt men bestämt tackat nej....det hjälper inte. :)

(ÅÅhh, känner mig inte tillfreds att klippa när jag egentligen inte vill....men det löser sig nog.)

Varför backa från ditt nej och ta på dig ett jobb du inte vill göra och som du inte verkar ha kunskap att utföra?

Vill ägaren ha hunden klippt, så hänvisa till en trimmare som klipper.

Annars är det som sagt 10:ans skär som gäller och linjerna desamma som vid vanlig ryckning av pälsen.
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Varför backa från ditt nej och ta på dig ett jobb du inte vill göra och som du inte verkar ha kunskap att utföra?

Vill ägaren ha hunden klippt, så hänvisa till en trimmare som klipper.

Ja du, alla är vi barn i början.
Hundens ägare var medveten om förutsättningarna och godtog dessa.
Jag tänkte bara att lite tips kunde vara bra att få.

Hunden blev för övrigt riktigt bra och ägaren väldigt nöjd.
Men det var väl bara nybörjartur antar jag.... :grin:

Gnist...
Kunde du allt perfekt redan från början så att du aldrig behövde fråga om råd eller tips???
Då är du bara att gratulera isf.
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Övning ger färdighet:D,när jag klippte mina första riesenschnauzer för en herrans massa år sen..så gick jag nästan ut med säck över dom..:eek:
Såg absolut inte ut som en riesen!

Fick aldrig till lika sidor på huvudet,konstiga och fula linjer osv..men jag klippte och klippte och övade och övade,och nu har jag och min nuvarande hund lyckats kamma hem en BIS-1 veteran..
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Gnist...
Kunde du allt perfekt redan från början så att du aldrig behövde fråga om råd eller tips???
Då är du bara att gratulera isf.

Ja, när jag började klippa/trimma som egen företagare visste jag det mesta och det jag inte ville göra, gjorde jag inte heller. Hängde mest upp mig på att du tog på dig ett jobb du först nekat och sedan accepterade och var mkt tveksam till att vilja göra, än att du ville veta med vilket skär hunden skulle klippas.

Kul att ägaren blev nöjd i alla fall.
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

klipper ni hela hunden med 10:ans skär? själv använder jag bara den till kinder, haka och analområde. till kroppen har jag 5:ans. Med reservation för att jag kommer ihåg numren rätt.... Har lånat ut maskinen nu när jag inte längre har nån scnauzer hemma.
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Ja du, alla är vi barn i början.
Hundens ägare var medveten om förutsättningarna och godtog dessa.
Jag tänkte bara att lite tips kunde vara bra att få.

Hunden blev för övrigt riktigt bra och ägaren väldigt nöjd.
Men det var väl bara nybörjartur antar jag.... :grin:

Gnist...
Kunde du allt perfekt redan från början så att du aldrig behövde fråga om råd eller tips???
Då är du bara att gratulera isf.

Det är nog inte nybörjartur. :idea: Om du är van att trimma så vet du ju hur proportionerna skall vara.

Jag tror dessutom att en som vill ha sin hund klippt nöjer sig med att hunden ser välvårdad och snygg ut.

Själv har jag bestämt mig för att inte ställa ut mer, så nu klipps min hund också. Han har sträv och fin päls, men den sitter hårt och han har en hel del underull. Varje trimning har varit ganska plågsam för honom, så det känns bättre att låta honom slippa.

Regnar det mycket så kan han få ett täcke på sig istället. :grin:

Visst önskar jag att alla schnauzrar trimmades då de är vackrast så, men ibland finns skäl som känns viktigare. Hundens välbefinnande till exempel.

Lycka till i fortsättningen. Du skall se att du snart får en lika snygg snits på klippningen som på trimningen också. :)
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

De schnauzrar som ska klippas av olika anledningar klipps med 10:ans skär, men de som plockas trimmas ju som vanligt givetvis.
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Ja, när jag började klippa/trimma som egen företagare visste jag det mesta och det jag inte ville göra, gjorde jag inte heller. Hängde mest upp mig på att du tog på dig ett jobb du först nekat och sedan accepterade och var mkt tveksam till att vilja göra, än att du ville veta med vilket skär hunden skulle klippas.

Kul att ägaren blev nöjd i alla fall.

Ibland är du bara too much... :crazy:

Inte ens den mest simpla fråga får ställas utan att personen som ställer frågan skall tjäras och fjädras till allmän beskådan.

En del kan säkert till och med dra sig för att fråga om råd här eftersom risken att bli knäppt på näsan är så stor.

Jag skulle vilja fråga av vilken anledning det är relevant om TS står för sitt trimningsideal eller ej? Dessutom kan man ändra sig om man får bollat sina tankar med andra som har andra erfarenheter än en själv.

Det är bra för dig att du är bestämd och kategorisk, men jag undrar då varför ett sådant här forum tilltalar dig? För mig handlar Buke om att man tillsammans med andra kan reflektera och diskutera olika hundområden.

Just frågor som TS tycker jag är mycket berikande eftersom allting inte är svart eller vitt.

Gråzonerna kan vara mycket mer intressanta än dogmatiska ställningstaganden!
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

De schnauzrar som ska klippas av olika anledningar klipps med 10:ans skär, men de som plockas trimmas ju som vanligt givetvis.

Vem bestämmer det?

Man kan väl göra som man vill? Jag vet schnauzrar som på huvud och bakspegel klipps med 10:ans skär men som på övriga kroppen antingen klipps för hand eller med andra skär.
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Ja, du själv upplevs säkert av alla som jättetrevlig och ödmjuk i alla dina inlägg?

Om forum bara bestod av människor som tycker, tänker och agerar exakt efter samma mall, vore de bra nog trista att vistas på misstänker jag.

Gillar du inte det jag skriver eller hur jag skriver? Fine sätt mig på iggen så slipper du se "eländet" ;)
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Ja, du själv upplevs säkert av alla som jättetrevlig och ödmjuk i alla dina inlägg?

Om forum bara bestod av människor som tycker, tänker och agerar exakt efter samma mall, vore de bra nog trista att vistas på misstänker jag.

Gillar du inte det jag skriver eller hur jag skriver? Fine sätt mig på iggen så slipper du se "eländet" ;)

Ja, men att vi skulle ha en mall - det har jag väl ändå inte skrivit? Visst är det så att jag också ibland upplevs som vass, men var snäll och påpeka det då.

Jag tror på kommunikation snarare än isolering så jag skulle aldrig sätta dig på ignoreralistan. Känns föga konstruktivt när jag vet att det går att uttrycka avvikande åsikter till dig. ;)
 
Sv: Klippning av dvärgschnauzer

Man kan tolka inlägg på så många vis! Jag uppfattade inte alls att Gnist knäppte ts på näsa, utan det var en enkel följdfråga som kanske kan hjälpa ts i framtiden att inte ta sig an hundar hon inte vill klippa, att bli peppad att stå för sitt nej som kan vara nog så svårt när man vill vara snäll och hjälpa:laugh:

Men nu gick ju allt bra:laugh: kanske fick ts blodad tand nu för klippa schnauzrar:D
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej, detta är första vintern som min ponny ska gå på lösdrift. Min fråga gäller klippning... Tidigare vintrar har vi inte klippt...
Svar
14
· Visningar
2 990
Senast: Jeeves
·
A
Hästvård Hej:) Jag äger en lite shettis pojke som jag har inhyrd i ett stall en bit ifrån där jag själv bor. Han har väldigt go och har tjock...
Svar
8
· Visningar
3 035
Senast: Royal_724
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 059
Senast: Lilahnee
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp