Klippning av häst!

Sv: Klippning av häst!

Jag kör på att helklippa när hästen precis börjat fälla lite, typ februari/mars övergången kanske? Funkar prima, min fäller inte heller "i tid" utan håller ju på att dö av värmeslag vårmånaderna. Alltså inte börjat fälla som i att det fastnar massa hår i borsten utan när de börjar komma lite strån sådär (min häst håller på så ett tag innan allt lossnar i ett svep - tror man bara det att det aldrig tar slut :D).

Vintertid har jag klippt likt Josefiines bild.

Ah det låter som det vore något för oss också, han fäller sent varje år vilket resulterar till en ännu segare häst pga värmen som blir. Han brukar va klar innan midsommar och då är det inte lite päls som åker av!!!!
 
Sv: Klippning av häst!

Det är ju precis det problemet jag har, runt midsommar är all päls av, och nu börjar hon sätta lite ny vinterpäls, känns inte riktigt okej. :S
 
Sv: Klippning av häst!

Det är ju precis det problemet jag har, runt midsommar är all päls av, och nu börjar hon sätta lite ny vinterpäls, känns inte riktigt okej. :S

Nej det är det inte:grin:. Än så länge har han fin päls ej tjock men han blir rejält svettig som solen är framme nu när man rider. Så om en månad så ska han va klippt hur mycket har jag ej bestämt mig än. Ni har gått på lösdrift förut så då behövde han alla päls men nu rider jag honom mer samt står på stall under natten, så då vore det skönt för honom att slippa all sin päls! Är den Shettis gammal för vet att äldre shettisar brukar behålla sin vinterpäls längre än yngre, iallfall dem jag har träffat:)
 
Sv: Klippning av häst!

Jag klippte min ponny idag. Var första gången jag klippte men jag tyckte det blev helt okej ändå. Kanten ska fixas till.

Efter_Blev_faktiskt_nojd_da_det_var_forsta_gangen_jag_klippte_en_hast_Kanten_far_jag_frisera_till.jpg


77509_1346615292.jpg

Snyggt:-) va det svårt och klippa? Har aldrig gjort det själv och min häst har aldrig gjort det heller. Har klippt hundar dock, men är väl en stor skillnad kan jag tänka mig!
 
Sv: Klippning av häst!

Det var inte så svårt som jag trodde att det skulle vara! Eller, ja att få raka kanter var uppenbarligen svårt..:D Man ska nog försöka ta så långa drag som möjligt för att få det snyggt. Pållen brydde sig inte, han tyckte att det var skönt:)
 
Sv: Klippning av häst!

Man lär sig ganska snabbt, tar några gånger bara. Försök att alltid ha vassa skär så går det lättare :)
 
Sv: Klippning av häst!

Man lär sig ganska snabbt, tar några gånger bara. Försök att alltid ha vassa skär så går det lättare :)

Av det låter bra, bara inköp av maskin som ska fixas. Men det blir jag ej klok på finns många olika?! Blir och läsa runt en massa för och se vilken som verkar bra.
 
Sv: Klippning av häst!

hela/halva huvud, ben och ryggplätt kvar
381251_10151009167451315_73533949_n.jpg

377259_10151009168116315_106888358_n.jpg


ryggplätt och halva huvudet kvar
561577_10151009167546315_1180355761_n.jpg

400948_10151009167581315_121595131_n.jpg

539150_10151009168306315_1635699406_n.jpg


ryggplätt, halva huvudet och halva benen kvar
540066_10151009167831315_1339912843_n.jpg
 
Sv: Klippning av häst!

rygg o rumpa kvar (halva eller hela huvudet kvar) och benen
395328_10151009167651315_1669280442_n.jpg

527042_10151009167671315_1971925527_n.jpg

644568_10151009167746315_1955848827_n.jpg

262895_10151009168226315_490341148_n.jpg


halva huvudet kvar
546067_10151009167946315_950037487_n.jpg


ben och halva huvudet
538766_10151009168051315_376119184_n.jpg


samma häst på alla bilder utom en (gissa vilken ;) )

jag klipper oftast bort rubbet (utom halva huvudet för jag tog hela en gång och fy faan va fult det blev :D )
 
Sv: Klippning av häst!

KL
Ni som klipper sadelläget blir inte risken för skav större? En klippning som Elishas skulle kunna passa en lösdriftshäst tänker jag men blir lite skavnojig :crazy: Men jag är en överlag nervös hästägare :angel:
 
Sv: Klippning av häst!


Hästen ser lätt skeptisk ut till nya frillan :cool::rofl::rofl:

Min ska klippas såhär i år, fast inte frambenen och inte fullt så långt bak. Hon klipps där hon främst svettas när hon rids, men just nu är det för att hon ska vänja sig till kommande vintrar. Klippmaskinen är lääääskig.

27211.jpg
 
Sv: Klippning av häst!

Ha ha, hon var nog lite putt på att först ha blivit skodd, typ tredje gången så det är lite jobbigt mentalt för henne. Sen slet jag fram klippmaskinen och gav mig på henne med den för första gången :p
 
Sv: Klippning av häst!

Sitter ute i stallet och funderar.
Lilla ponny är kolossalt varm, flåsar och svettas bara av att stå still. Säger sej självt att träning inte går så bra..

Så han ska klippas. Frågan är hur mycket? Just nu bara klippt lite på bogen.
lösdrift i vinter och vill helst inte ha täcke.

Är det helt galet att göra en helklippning och hoppas att det hinner växa ut?
 
Sv: Klippning av häst!

risken för skav är större ja. man får se till hästen och hur känslig den brukar vara
 
Sv: Klippning av häst!

Det beror ju lite på hur långt den har kommit med vinterpälsen, men om den är så varm som du säger verkar pälsen ha kommit en bit på väg. Jag tycker det är galet att helklippa om du ska ha hästen på lösdrift och inte tänkt/vill täcka den. Även om pälsen hinner växa ut ordentligt så huggs stråna av och fungerar inte på samma sätt som hos en oklippt häst, så risken är stor att du behöver täcka ändå.

Om du bara klippt lite på bogen nu finns ju massor av mellanvarianter att prova innan du tar till helklippning. Jag hade nog börjat med en spårklippning och om det inte räcker tagit mer på halsen, filtklippning eller någon variant på det. Men lämna pälsen på ryggen och rumpan!
 
Sv: Klippning av häst!

Han har rejält med päls och mår verkligen inte bra. Det är en fjord/islandkorsning, han ser ut ungefär som ett får.. Har nu gjort en liknande klippning som Gimlan, men det hjälpte bara lite grann.
Tidigare år har jag spårklippt i olika varianter, men samma sak där. Det hjälper lite grann. Blir det en "värmebölja" (dvs över femton grader...) kommer han inte kunna göra någonting utan att må pyton.

Anledningen till att jag inte vill täcka är att vi har en täckesätare i lösdriften. Och det är snorsvårt att hitta bra täcken som passar hästen utan att bli för varma (han har väldiga problem med överhettning, hade hypohidrosis under lång tid men det är under kontroll nu) :crazy:
Hans päls växer som ogräs, det är inte ovanligt att jag får klippa en gång i månaden under oktober-januari om jag vill hålla pälsen under centimeterlång.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 355
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp