Klippning av häst!

Sarscha

Trådstartare
Har bestämt mig för för att klippa min häst för första gången men har svårt och bestämma mig hur jag vill att han ska bli klippt. Så har ni bilder på era hästar kanske man kan få lite idéer! Är en tinker med fett päls därav behov av klippning, tork tiden tar lång tid samt blir genomsvettig direkt:grin:!!
 
Sv: Klippning av häst!

Såhär klippte jag min senast jag klippte (ca 3 veckor sen) pga att hon hade jättelång och tät sommarpäls..

Dålig bild tyvärr men hon är klippt hals, bog och halva rygg/mage. Kommer helklippas nästa gång det blir aktuellt (eller ja, allt utom huvud)

felicia_augusti_12_062_502def0be087c36f48000041.jpg
 
Sv: Klippning av häst!

Det hjälper kanske inte så mycket att titta på vad andra har gjort eftersom hästar är olika. Titta istället på hur din häst svettas och klipp sedan det som behövs om du nu har tänkt dig en halvklippning. Om man klipper så ska det ju vara för hästens skull och där den har behov. :)
 
Sv: Klippning av häst!

Du har så rätt:) ska prata med min tränare på söndag då jag behöver klippa rumpan på honom pga det är där hans päls är som mest fett! Sen halsen, kan bli en rolig klippning!!! När är det en bra tid och klippa första gången? Ej tjock päls än!!!
 
Sv: Klippning av häst!

Rumpan är ju inget primärt svettområde i sig . Vet du inte hur hästen är att klippa och hur den reagerar som klippt ( hur pigg den blir , hur mkt mindre svett den blir , och hur den behåller värme eller fingerar klippt med täckning etc så grundregler är att man börjar light och klipper lite - en filt eller halvklippning typ .
 
Sv: Klippning av häst!

Lösdriftshästar är det dock bra att spara magen på, annars vill inte en del ligga med magen neråt. :)
 
Sv: Klippning av häst!

Vi kör på denna frisyr:
filtklippning.jpg


Hästen i fråga är en riktig svett-pelle, så denna frisyr funkar fint för oss :) Han är heller inte speciellt frusen av sig så förra vintern behövde han bara ha täcke ett fåtal gånger (fast det var ju en ganska varm vinter iofs).
 
Sv: Klippning av häst!

Om jag förstår dig rätt så här på lördagsmorgonen och pälsen som du vill klippa verkligen är fet, dvs inte tjock, så bör du vara medveten om att det är en dålig idé att klippa fet päls, då måste du duscha hästen först. Klippmaskinen har svårt att ta sig igenom fet päls och skären blir slöa pga den smuts som finns i fettet, maskinen kan gå varm och i värsta fall börja tugga i pälsen och lugga hästen, och så måste man slipa skären oftare än nödvändigt.
 
Sv: Klippning av häst!

Den blir fett när den blir svettig. Nu kan jag spola av honom det men i vinter blir det svårt pga kall vatten i stallet. Så därför funderar jag på att klippa honom för att han ska slippa få den feta pälsen och den tjocka vinterpälsen Det mesta är på rumpan men han är väldigt fet hela han i pälsen har varit det sen dag ett, kan skura honom med diskmedel varje dag och då blir det lite bättre men inget jag vill göra i vinter:grin:! Har en som ska hjälpa mig första gången då jag bara klippt hundar så då får vi se hur vi klipper, samt ska kolla med min tränare va hon tror. I våras svettades han som bara den under sin vinterpäls och då va den ej så tjock som dem senaste 5 åren pga lösdrift. Nu står han på box!!
 
Sv: Klippning av häst!

Då har jag en fråga,
Jag har en shettis som jag hade tänk klippa i år pga att hon har sånna problem med att fälla sin päls, det är så mycket hår som ska av och det medför att hon har vinterpäls ända in i juli typ.

Kan jag låta henne gå med sin päls hela vintern och sen klippa henne i slutet för att hjälpa henne av med pälsen? När kan man klippa som senast för att inte skada somarpälsen?

Känns ju smidigast att kunna använda hennes päls i vinter för att slippa täcke osv, hade tänkt att ev. bara klippa en rand under halsen pga att hon tränas under vintern också, behöver man täcke då?
Eller ska jag köra en halv/helklippning och täcka henne hela vintern?

hon tränas ca 5-6 dagar i veckan om det spelar någon roll :)

Jag är inte så inne på det här med klippning, vad som gäller osv.

Tack / Bobbo
 
Sv: Klippning av häst!

Den blir fett när den blir svettig. Nu kan jag spola av honom det men i vinter blir det svårt pga kall vatten i stallet. Så därför funderar jag på att klippa honom för att han ska slippa få den feta pälsen och den tjocka vinterpälsen Det mesta är på rumpan men han är väldigt fet hela han i pälsen har varit det sen dag ett, kan skura honom med diskmedel varje dag och då blir det lite bättre men inget jag vill göra i vinter:grin:! Har en som ska hjälpa mig första gången då jag bara klippt hundar så då får vi se hur vi klipper, samt ska kolla med min tränare va hon tror. I våras svettades han som bara den under sin vinterpäls och då va den ej så tjock som dem senaste 5 åren pga lösdrift. Nu står han på box!!


Men NEJ NEJ NEJ!!!!! Diskmedel ska du definitivit inte använda!! Det är ju irriterande och definitivt inte bra att använda till att tvätta hästar med. Om du använder diskmedel på hästen (som är fettlösande) så torkar du ju ut huden och förstör hudens naturliga fettlager. Det är mycket möjligt att det är därför din häst har så fet päls, för det är ju hudens sätt att skydda sig mot en så enormt uttorkande och irriterande behandling som diskmedel.

Om du behöver använda något för att tvätta hästen så är det bättre att du använder tex. lactacyd (eller ett milt hästschampo) som är betydligt mildare men som ändå löser upp smutsen. Det behövs inte alls mycket, blanda ut lite i en spann med vatten och använd en svamp för att "schamponera" hästen.

Men annars så klarar man ju sig väldigt långt med bara vanligt vatten. Om det bara är svett så se till att spola av den ordentligt och sen borsta ordentligt när den är torr igen så att det inte ligger massa svettrester kvar och irriterar. Blir pälsen fortfarande fet så fråga en veterinär, kan hända att han har problem som behöver hjälp med medicinska schampo eller liknande.
 
Sv: Klippning av häst!

Om du vill ha kvar pälsen i vinter så går det ju fint att klippa till våren, då får du nog räkna med att du kan behöva ett tunnare täcke under en kort period (beroende på vädret).

Det som avgör om du ska klippa redan i höst/vinter är ju hästen. Svettas den såpass mycket att den inte hinner torka under avskrittning och borstning/täckning med svettäcke? I så fall klipper jag. Jag börjar alltid att klippa så lite som möjligt, alltså med en remsa längs halsen ner på bogen. Sen väntar jag en vecka ca. och om hästen fortfarande svettas klipper jag lite mer.
Min islänning har redan massor med päls och henne har jag sen ett par veckor tillbaka klippt med jaktklippning (tror jag det brukar kallas).
Såhär ser hon ut nu:
555675_4401570398693_1822898900_n.jpg


Om hon svettas mindre sen när det blir kallare så klipper jag bara halsen och låter det växa ut på magen. Men om hon fortfarande svettas så mycket som hon gör nu så kommer jag fortsätta med denna klippningen hela vintern. Min förra häst var klippt på samma sätt och gick otäckad största delen av vintern, dock går de in på natten i kallstall förvisso, men de har ändå en torr och varm plats att ligga på.
 
Sv: Klippning av häst!

Hon svettas mest i sadelgjordsläget, men torkar ganska snabbt, så det är inte den egentliga orsaken till att jag vill klippa, utan mest för att hjälpa henne att bli av med pälsen.
Hur vet man när det är försent för klippning med tanke på sommarpälsen?

/ bobbo
 
Sv: Klippning av häst!

Men NEJ NEJ NEJ!!!!! Diskmedel ska du definitivit inte använda!! Det är ju irriterande och definitivt inte bra att använda till att tvätta hästar med. Om du använder diskmedel på hästen (som är fettlösande) så torkar du ju ut huden och förstör hudens naturliga fettlager. Det är mycket möjligt att det är därför din häst har så fet päls, för det är ju hudens sätt att skydda sig mot en så enormt uttorkande och irriterande behandling som diskmedel.

Om du behöver använda något för att tvätta hästen så är det bättre att du använder tex. lactacyd (eller ett milt hästschampo) som är betydligt mildare men som ändå löser upp smutsen. Det behövs inte alls mycket, blanda ut lite i en spann med vatten och använd en svamp för att "schamponera" hästen.

Men annars så klarar man ju sig väldigt långt med bara vanligt vatten. Om det bara är svett så se till att spola av den ordentligt och sen borsta ordentligt när den är torr igen så att det inte ligger massa svettrester kvar och irriterar. Blir pälsen fortfarande fet så fråga en veterinär, kan hända att han har problem som behöver hjälp med medicinska schampo eller liknande.

Glömde skriva att jag inte använder diskmedel utan vanligt hästschampoo, men skulle funka med diskmedel men som sagt torkar ur huden. Bästa är vattenslangen efter varje ridpass, men funkar ej på vintern pga bara kall vatten. Så därför blir det klippning av honom!!!
 
Sv: Klippning av häst!

Jag klippte min ponny idag. Var första gången jag klippte men jag tyckte det blev helt okej ändå. Kanten ska fixas till.

Efter_Blev_faktiskt_nojd_da_det_var_forsta_gangen_jag_klippte_en_hast_Kanten_far_jag_frisera_till.jpg


77509_1346615292.jpg
 
Sv: Klippning av häst!

Hon svettas mest i sadelgjordsläget, men torkar ganska snabbt, så det är inte den egentliga orsaken till att jag vill klippa, utan mest för att hjälpa henne att bli av med pälsen.
Hur vet man när det är försent för klippning med tanke på sommarpälsen?

/ bobbo

Jag kör på att helklippa när hästen precis börjat fälla lite, typ februari/mars övergången kanske? Funkar prima, min fäller inte heller "i tid" utan håller ju på att dö av värmeslag vårmånaderna. Alltså inte börjat fälla som i att det fastnar massa hår i borsten utan när de börjar komma lite strån sådär (min häst håller på så ett tag innan allt lossnar i ett svep - tror man bara det att det aldrig tar slut :D).

Vintertid har jag klippt likt Josefiines bild.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 676
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 355
Senast: FUNNY
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp