Klippning -prestation

P

pondus

Jag har hört många säga ,att de kan inte tävla för hästen inte är klippt. Finns det någon studie som visar att hästen presterar bättre för man klipper pälsen på den? Visst finns det många orsaker för att man klipper hästen, men just prestationmässigt. Var på ponnytävling för några veckor sedan och dottern red sin oklippta ponny, folk tittar som om det var något katten släpat in. I omhoppningen var det 2 av fem ponny oklippta som hoppar en bana på 120. De oklippta kom etta och trea, dessa ponny hade säkert hamnat där oavsett om de var klippta eller inte. Därför blir jag så förvånad när folk inte kan vara med på en liten lokaltävling för att deras häst inte är klippt. Det skulle vara roligt att höra er syn på detta.
 
En del hästar kanske inte trivs med massor av päls så den svettas och sen blir kall...samma sak så kanske det finns en häst som fryser jättemkt och trivs bättre med pälsen kvar.
det beror ju på hästen!
 
Det är ju svårt att hålla en oklippt häst i seriös träning, eftersom de först blir för varma när man tränar (tänk dig själv att göra aerobics i dunjacka...) sedan tar det väldigt lång tid innan de torkar, och då lätt blir nerkylda. Jag skulle aldrig ha en häst som rids aktivt helt oklippt.
 
problemet e ju att vissa får så mycket päls att de tar en evighet för dem att torka bara man ridit en kort stund
 
Det har nog inte med prestation att göra- snarare att de inte riktigt har hästen "igång" nu under vintern- eftersom den blir väldigt svettig med all päls. Jag tränar för fullt med pållan nu- inte är hon klippt inte. Däremot har vi haft täcke sen i september så hon har knappt någon vinterpäls alls, bara lite, lite tjockare på halsen.

//LIlla jag :bump:
 
Samma här. Jag tror inte ens att han blir speciellt mycket svettigare nu än förut, det är bara det att det syns bättre när pälsen är lite längre. Han torkar iaf ganska fort. Och han orkar med träningen.

Det där med att tävla med klippt/oklippt häst tror jag mycket har med utseendet att göra. Skulle tro att det är därför folk "blänger". men jag vet inte...

M.
 
Många hästar blir mkt piggare efter klippning...dock är det inte därför jag klipper utan för att jag inte vill ha en långhårig svettig häst som lätt blir kall nu på vintern. Sen tycker jag också att det ser fräschare ut med en häst som tränas/tävlas som är klippt! Min pålla får riktig ponnypäls på vintern... :crazy:
 
Sådant är individuellt på olika hästar tycker jag.
Men min gammelpålle är en sådan som inte fungerar i full ridning om han inte klipps.
Han har för att vara halvblod en extremt tät päls.

Oklippt flåsar han som en blåsbälg och tappar orken efter bara en liten stunds ridning. Svetten dryper också om honom.
Och han är INTE typen som blir svett av att spänna sig och stressa, han är den smålata varianten av häst.
Dessutom mår han väldigt dåligt när han sätter/tappar pälsen.
Han kliar sig hysteriskt bla.

Men så fort han klippts, blir han piggare att rida, slutar flåsa efter några minuter, och slutar klia sig hysteriskt i tid och otid.
 
min häöst klipps vid oktober... hon blir som en anllebjörn.. och svettig direkt om jag rider då... att åke iväg i transpotrt är inte att tänka på då hon måste stå svettig... så jag rakar henne så fort jag kan (när det behövs)... många hästar tappar ju kondition när de är långhåriga... kanske var det de folket menade?! antar att det är som oss människor... vi gillar ju inte heller att vara svettiga och snuskiga...
 
Det klart att en häst som svettas mycket, är mycket jobbigare att ta hand om efter ett ridpass. Men jag startade tråden på grund av att det finns folk som tror att hästen inte kan jobba när den blir svettig. Inte tror jag att en fältävlandshäst slutar att hoppa på femte hidret för att den börjar bli varm. och inte tror jag en hopphäst river eller stannar ut sig för att den blir lite svettig. En runda på hoppbanan i lätt klass är ju inte speciellt jobbigt, galopp i ca 1,5 minuter. Sedan fårstår jag dom som vill ha hästen klippt, men det är en annan sak.
 
Men du, kolla på nån tävling så ser du att även dom klippta hästarna blir svettiga!!! Det är ju inte DET som är farligt, det är hur lång tid det tar innan dom TORKAR igen. Hästen får inte stå våt och kall i flera timmar.
 
JO, självklart även för att inte hästen ska bli så svettig/svårtorkad. Men jag tror ändå att det finns de som klipper för att det är snyggare än med nallepäls och att de som blänger gör det för utseendet.
 
Tävlar kanske man bara gör i 1,5 min men det är ju hel del träning innan man kommer till tävlingen.

En lång päls kräver för mycket energi av en häst. Pälsen finns ju för att skydda mot kylan och inte för att arbetas hårt i ridhus.

Ang blickarna kanske det var för att ni hade en väldigt svettig och ansträngd ponny och de tycker problemet kunde löst lätt?
 
...Fast, alla hästar blir ju faktiskt inte så himla långhåriga, och hästar svettas olika mycket...

Mitt gamla halvblod tävlades och honom behövde vi aldrig klippa - han höll sig någorlunda tunnhårig o svettades inte speciellt mycket överlag heller. Det halvblod jag har nu måste däremot vara klippt för att funka för att träna vintertid.

Så, som med så mkt annat- man måste se till individ och omständigheter.

Ha det bra!

AKO
 

Liknande trådar

Hästvård Det är höst och dags för klippning ! Det finns många tidigare trådar men jag efterlyser en ny helt aktuell i ämnet . Har ni bilder på...
2
Svar
29
· Visningar
5 122
Senast: Aifos
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 216
Senast: Ewelina02
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 011
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en klippmaskin då jag klipper min häst ofta. Nu är de folk i min hästkrets som undrar om jag kan klippa deras...
2
Svar
24
· Visningar
6 227
Senast: engill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp