klippning!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 724
K

knasenknas

varför klipper man hästen på vintern? vilka hästar klipper man? vill gärna ha svar. :)

Sv: klippning!

Man klipper hästar för att de inte ska bli så svettiga när de arbetar, och för att svetten ska torka fortare.

De som tränar hästen ganska hårt och rider mycket inomhus brukar klippa hästen. Då den är lurvig blir den lätt svettig och orkar inte jobba lika mycket. Många klipper bara där hästen svettas som mest och behöver då inte täcka inomhus om inte hästen är känslig.

Utrustningen blir ganska äcklig på den dyblöt häst, och hur skönt kan det vara för hästen?

Mitt halvblod är helklippt tre gånger i år:P

Varför? Joo för att hästen orkar jobba mer utan sin LÅÅNGA päls och den blir inte så svettig. den torkar snabbare

Vilka? Alla möjliga och omöjloiga hästar. det bestämmer ju ägaren helt själv

:banana: :bump:

Förutom svett-orsaken är hästen lätt att hålla ren, man ser sår direkt och lite sånt. =)

och för att hästen inte ska bli kall när svetten torkar som ju tar ganska lång tid om den blöta pälsen är lång och tjock

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 862
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 569
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
1 941
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna