Bukefalos 28 år!

Klippta hästar..

J

Java87

Om man klipper sin häst hur gör ni sen med täcken. Jag har alltid vintertäcke på vintern men funderar på det med halstäcke nu om jag klipper kusen. Har ni det? Blir det kallt på halsen?
Klart det blir kallt men tänker mer på om man är taskig om man inte använder halstäcke.. Där vi bor kan de bli ca 20 grader ute..
 
Sv: Klippta hästar..

Jag har aldrig använt halstäcke. Hästarna fryser inte mer för att dom har "vanliga" vintertäcken utan hals. Det du kan göra om du klipper och det blir riktigt kallt är att lägga ett stalltäcke under vintertäcken när hästen går ut. Annars brukar de vänja sig relativt fort. Har hästen varit riktigt långhårig innan den klipps så rekommenderar jag nog dubbla täcken i början om det är riktigt kallt. Lycka till! :)
 
Sv: Klippta hästar..

Min häst är helklippt och hon har stalltäcke inne och ute har hon stalltäcke + vintertäcke med hals. Jag tror nog att dom kan klara kylan rätt bra utan halstäcke, värre är det ju om det snöar, så dom blir blöta.
Bor i Norrland och vet hur kallt det kan bli här, så det är lika bra att utrusta sig ordentligt. :D
 
Sv: Klippta hästar..

Hästen har mycket få blodkärl i halspartiet och fryser därmed inte särskilt lätt. de punktfryser inte, utan är rygg och länd varma brukar resten av kroppen också hålla sig varm. Jag skulle definitivt inte sätta på ett halstäcke utan mycket god anledning att hästen KLART fryser. det begränsar rörelsefriheten avsevärt, de blir som stoppade korvar.
 
Sv: Klippta hästar..

Jag har inte halstäcke annat än i snöstorm eller riktigt ruskväder. Inte ens om frusna valacken är helklippt. Är de varma över ryggen och korset så håller de temperaturen bra.

Klippte unghästen igår, och hon får ingen ändrad täckning alls iom klippningen hon. Om man tittar (svårt se pga färgen men) så den del som är klippt är till 99% samma del som INTE täcks av ett täcke i alla fall:

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=c57a44c6-968f-4468-9814-6c7a08db637c

När jag råkade nakenklippa valacken (klippa honom hudren), DÅ hade han halstäcke när det var nederbörd tills det vuxit ut till normal klippning. Men aldrig annars, och han frös inte i uppehålla och minus 20 heller (med vanliga täcken utan hals) även fast han var 'renrakad'
 
Sv: Klippta hästar..

Tack så hjärtligt för alla svar!!
Jo, innetäcke har han redan under vintertäcke när de e kallt+ inne utan vintertäcket på..
Men då behöver jag inte kosta på ett halstäcke!!:banana:
 
Sv: Klippta hästar..

Nej man behöver givetvis inte kosta på ett halstäcke, men jag tycker det är rätt skönt att ha det till hands när det är snöstorm (som idag) eftersom min häst brukar bli frusen om hon blir blöt, även om det bara är på halsen. Då blir hon grinig och sur och ridningen går åt skogen. Så jag tycker att 320 kronor är ett billigt sätt att slippa bråk på ridbanan. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
887
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 307
Senast: Bee
·
Utrustning Jag har en Delaval HCP65 (använd ca 10-15 ggr men haft den 5-6 år). Sist jag klippte så slutade den funka när jag var klar och skulle...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: Corax
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 965
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp