Bukefalos 28 år!

Klipptråden

Sv: Klipptråden

Jag undrar oxå :p Vad är det egentligen som händer liksom?

Jag klipper liksom allt ifrån med skäret plant emot huden och med det typ vinkerät mot (typ nere vid hovarna och runt benen uppe vid kroppen), liksom jag klipper "löst" skinn där jag inte kommer åt att hålla. Hittills har den inte gjort minsta ansats till att varken dra i pälsen eller nypas.
 
Sv: Klipptråden

Jag råkade nypa min mellan frambenen :( Inte precis i vecken utan bredvid. Försökte vara så försiktig jag bara kunde, men tyvärr gjorde hon nåt slags ryck. Nästa gång kommer jag att spara pälsen i området runt vecken vid frambenen. Annars tror jag det är lätt hänt att jag råkar göra henne illa igen, eftersom hon tyckte det var lite obehagligt att bli klippt just där. Hon är dock väldigt snäll att klippa i övrigt! :)

KL

Blev helklippning på min i år. Jag ville egentligen inte helklippa, men hon har fruktansvärt tät päls & har fått "krustor" i huden på korset. Hon har även fått en sadelknuta. Inget av dessa problem har hon haft tidigare då jag klippt redan i september-oktober, så jag vågade inte riskera att det skulle bli värre, utan helklippte :). Sparade huvud, knän och nedåt på frambenen, samt bakbenen.
 
Sv: Klipptråden

Jag har råkat nypa mina ibland, de brukar höja huvudet och vinkla bak öronen, sen brukar de somna om.. Inte ens de jag haft som initialt varit VÄLDIGT skeptiska mot klippning första gångerna har fått spel om man råkat nypa dem, eller blivit 'varse' efter det. Så bästa är nog, om man råkar nypa dem, bara fortsätta som inget (men gärna någonstans där nyprisken är noll ett tag).

*kl*

Såhär blev årets på store herrn. Myyyys med klippning sa han och hade tapirmule. Ska klippa huvudet sen och hyfsa linjer, men började frysa. Jag alltså, inte hästen.
530885_354336117995701_1030698802_n.jpg


Shettisen blev helklippt (och randig och rutig även om det tack och lov inte syns så väl på den här bilden. I verkligheten ser han förjävlig ut)
Ni får ursäkta hullet..
553885_353034434792536_906940029_n.jpg
 
Sv: Klipptråden

Hur klipper du huvudet som? Klippte hela min bloding (kropp och ben) men jag lämnade huvudet, men han är ganska rejält lurvig på huvudet fortfarande och han ser otroligt rolig ut ..
 
Sv: Klipptråden

Brukar klippa huvudet som shettisen. Dvs fram till 'kanten' på käkbenet eller vad det kan heta. Där pälsen (på icke-shettisar) blir kortare, och i linje med sidostycket (så det ligger precis vid kanten).

Så allt på undersidan av huvudet klipps, och halvvägs 'fram' på huvudet. Fattade du - annars kan jag ta en bild?

(Nåt åt har jag helklippt huvudet med, inkl öron och panna och nosrygg osv men det är bara fippligt, då bör man ha en liiten maskin)

Benen varierar jag lite. Allt från som i år, till att klippa till ovan knä/has, till att klippa HELA benen. Beror lite på, egentligen gillar jag inte moonboots, men i år fick de vara ;)
 
Sv: Klipptråden

Jag klipper huvudet som du, ändå ner till hakan. Lämnade dock typ en cm för mycket på det där benet under pannbandet, det står ut en tuss på var sida när man rider :-D
 
Sv: Klipptråden

Jag klipper oxå huvudet så..

Helt OT men varför har du ett hål i väggen :confused:

Har du extremt feta katter :p
 
Sv: Klipptråden

Jag klipper oxå huvudet så..

Helt OT men varför har du ett hål i väggen :confused:

Har du extremt feta katter :p

Haha. Det är en dörr (fast själva dörren är uppställd, så den syns inte). En dvärgdörr. Stallet är ett gammalt vagnslider, det finns fyra gigantiskt stora portar (typ 3 meter höga) - de är framför nosen på hästen - den ena syns som väggen där det hänger grepar etc (den är spärrad) , och så finns det sådana där dvärgdörrar.

Det är när man bara ska in i stallet och göra något enklare gå genom dvärgdörren än öppna porten. Jag är iofs bara 1.60 men får huka mig, dörren är typ 1.45.

Som kuriosa, herrn på bilden (som är ca 1.45 i mankhöjd) har tråcklat sig ut genom den dörren en gång. Jag undrar fortfarande hur han lyckades...
 
Sv: Klipptråden

kl

Jag har köpt en ny klippmaskin! :D Så less på min Moser Avalon som bara tuggar. Det blev en Aesculap Equipe.

Trodde hon skulle flippa ut för maskinen var inte så tyst som jag hade hoppats men det gick hur bra som helst! :love: Så passade på att helklippa när jag ändå höll på. :angel: Det enda negativa med maskinen var att hon fick svullna streck efter sidorna på skäret. Vet inte om min häst är extra känslig eller om jag "gnuggar" för hårt. :( Som tur var försvann dom snabbt!

C2270EAD-A3FD-4F98-A6EE-9EBA1F6649FC-231-0000001B1CB211AD.jpg


65E4D541-767E-4467-B191-522295B8076C-231-0000001791A14B9A.jpg


873D95E8-CEB1-421C-BCE8-83BF16049A5D-231-0000001775B838DA-1.jpg


AE0FE716-6021-4579-AD54-2C283AEB6881-231-00000017561733B9.jpg
 
Sv: Klipptråden

KL

Jag har ett litet problem..

Kasterade först i början av jan, men pga av misstag av vet så blev han bara halvkasterad ( shetlandsponny snart 2 år ), vilket betydde att han inte var inkörd då utan jag försökte röra på honom så bra som det gick, och när han inte hade ont längre så satte vi honom i vagn succesivt. Självklart var han tömkörd en längre tid innan detta :p.

Inkörningen gick utan problem och han tycker det är riktigt skojjigt. Har hållit igång körningen nu till kasteringen som skedde i tisdags och han har hela tiden svettats mycket när jag kört då han har en enorm päls. Problemet nu är att han svettas så oerhört mycket och det börjar klia, och nu måste han ju köras dagligen tills såret läkt ihop. Sedan är tanken att han ska få ta det lugnt och ev köras nån gång i veckan beroende på hur mycket överskottsenergi han får. Han står med två kompisar men de är inte så leksugna så han samlar på sig en hel del.
Eftersom han nu svettas så mycket och får klåda så vill jag raka honom iom att det dels är rätt pendlande väder (bor i norrland), och är han svettig så fryser han och han tycker inte om att behöva stå inne för att torka då är han helt tokig. Han går in under nätterna och har täcken. Både regn fleece och ett 300 grams vintertäcke.
Vet att en del inte tycker man bör raka med risk för rubbning av vinterpäls men det känns som att jag inte har så mycket till val? :confused:
Funderar på hur jag smartast ska raka för att han ska slippa pälsen på halsen och magen. Funderar på en halvklippning men att inte klippa så långt bak mot magen utan mer från manken och lite snett ner? Andra förslag?

/ Fundersam matte med lurvig ponny :bump:
 
Sv: Klipptråden

Min klipper jag sista gången när han börjat fälla och det inte är skitkallt (eller förväntas bli) mer. Dvs jag har inte klippt sista gången än och gör det nog inte på någon vecka iaf. Borg Skåne.
 
Sv: Klipptråden

Min klipper jag sista gången när han börjat fälla och det inte är skitkallt (eller förväntas bli) mer. Dvs jag har inte klippt sista gången än och gör det nog inte på någon vecka iaf. Borg Skåne.

"Drabbas" inte sommarpälsen som är på väg, när man klipper den då hästen börjat fälla? Min häst har just börjat fälla, men har tänkt (och hört) att det varit för sent för att klippa då. :) Här är det just nu mellan +5 till -5 grader, men det kan ju hinna bli kallare igen för vi bor i "södra Norrland/norra mellersta Sverige". Stallet har plusgrader.
 
Sv: Klipptråden

Så här e mina klippta. Början/mitten på mars så kommer de helklippas för då ska träningen trappas upp :)

dsc_7153_5113ed4cddf2b36bf2278faa.jpg


dsc_7222_5116995ce087c31770e49a4e.jpg
 
Sv: Klipptråden

Inte hittills iaf :-) min börjar tappa lite få strån ganska tidigt och sen helt plötsligt börjar det falla mycket. Då ser jag till att klippa inom en vecka. Han faller dock länge länge och har massa tjock ponnypäls, kanske spelar in? Det är därför jag klipper så sent, vintertid räcker spår/täckesklippning gott men helklipper jag inte innan våren får man rida lugnt till typ maj minst för vinterpälsen hänger kvar så länge ;-)
 
Sv: Klipptråden

KL
Jag har en jättebra sax, heiniger progress, men jag skulle vilja ha en sax som har möjlighet till längre klipphöjd. kanske lämnar 5 mm istället för 3 mm som denna jag har, finns det?
 
Sv: Klipptråden

dsc_0873_51212d569606ee646ee9fe34.jpg


Resultatet blev detta! Vet inte riktigt om jag ska tycka han blev söt eller ful! Men funktionellt är det iallafall! :D

dsc_0885_51212d5c9606ee6483bec684.jpg


dsc_0906_51212d5fe087c3115f65d487.jpg


Synd bara att bröstan var satt lite högt upp när jag tog fotot!

Höhö så vad tycks?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 503
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 595
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 283
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp