Bukefalos 28 år!

Klipptråden

Sv: Klipptråden

Min klarar att klippas så utan att behöva täcke. Jag tror inte att så lite klippning gör inte ett täcke så mycket om hästen har ordentlig vinterpäls.

Jag har julas klippmaskin, helt okej. När jag köpte den så gick den på 999:-. Ska du inte klippa mer så rekommenderar jag den.
 
Sv: Klipptråden

KL :D

Idag passade jag på att klippa min lurvhäst då han har fått flytta från utebox in i stallet nu, insåg att jag måste klippa honom just för träning och tävlingens skull samt att han toksvettades med täcket på och 3 hästar i stallet. Har tidigare klippt honom med en maskin från Jula men den börjar säga upp sig efter bara 3-4 helklippningar, så därför har jag längtat som få efter att testa chefens DeLaval, hade bytt skär till nyslipade men besvikelsen blev stor när jag skulle klippa första draget och det händer absolu ingenting! :( Jag fick först "ansa" av en bit och sedan klippa stubben .. det tog mig drygt 1 timme att klippa ena sidan och enbart magen och rygg då .. ringde runt till kompisar men ingen kunde hjälpa mig, som tur va kunde en kompis rycka ut med sin maskin och klippa klart resten av hästen.

Jag klippte dock benen med DeLaval maskinen, det gick hur bra som helst? Men så fort jag körde in i för tät eller lång päls tog den absolut ingenting igen. Blev inte världens snyggaste klippning, han ser ut som ett schackbräde, hoppas det växer ut lite päls snart så han blir fin iaf ;) Men det viktigaste nu är att han inte toksvettas inne och det går fort för honom att torka så :)

DeLavalen måste nog in på någon slags service, varit lite slö att klippa dom i nacken med men jag tänkte att det berodde på skären men de måste vara något i motorn som tokar. Han var btw hur snäll som helst att klippa benen på, och jag behövde inte lyfta dom för att klippa över senor osv.
 
Sv: Klipptråden

Min är klippt hals, bog och sadelgjordsläge och går på lösdrift utan täcke.

Den lilla är halvklippt och går också på lösdrift men där har det ju växt ut en del sedan klippningen, har bara klippt en gång. Den andra har jag klippt 3 gånger i år hittills, växer som ogräs.


Mina har dock regntäcken på sig vid regn och rusk. Kyla är bättre än fukt
 
Sv: Klipptråden

Ja, absolut klarar de kylan bättre. Kanske skulle jag ha klippt dem tidigare under hösten, men trodde ju inte då att det skulle vara så här varmt nu...

Delvis KL

Klippmaskinen som finns på JU*A för 699:-, är det någon som vet om den går att klippa häst med? Står att den är för hund och andra djur. Tänker om den fungerar när man inte ska klippa varken ens en hel häst eller massor med hästar.
 
Sv: Klipptråden

Är det trimmern du menar så nej...

Däremot deras klipp för 1300kr verkar det vara flera som är nöjda med. Själv har jag en delaval som är superbättre än allt annat ( :angel: ) men kostar därefter också.

Om du inte vill lägga pengar på en ordentlig klipp så tycker jag du ska låna/hyra av någon som har istället. Men du tjänar ju lätt in pengarna om du klipper 3-4 gånger på en säsong.

Jag har klippt min ena 3 gånger än. Lär bli minst en gång till innan nyår
 
Sv: Klipptråden

KL

Hur mycket kan man klippa utan att behöva täcka? Om man har hästen på lösdrift. Jag vet att det är individuellt förstås. Men min ena står och svettas soliga dagar ute i hagen, eller om det är upp emot 10 plus grader. Kan man klippa halsen, bringa och bogen utan att behöva täcka sen? Hon har inte lätt för att frya :cool:

Någon som har tips på klippmaskin? Någon enkel och billig, men funktionell. Klipper max två hästar, en gång per år och bara hals och bogar som mest. Eller är det bättre att hyra?

Extremt olika. Mina klarar filtklippning utan problem (hela halsen, bogen, magen och mellan frambenen klippt. Lämnar över rygg, länd och halvvägs ner på sidorna.)

Shettisen var förra året helklippt utan problem. Fick ett ofodrat regntäcke (mer så svettades han) när det blåste och snöade/regnade bara.

Men han har hemsk päls, dels lång då men den är TÄT så till förbannelse. Och även nedklippt är den ju grymt tät.

Klipptejust shettisen ikväll, 2 h och 3 skär senare är han nu randig& rutig istället för raggig. Pälsen är så tät så skären tuggar fast direkt, men får klippa i lager, först dra av topparna, sen en halvdjup, sen en mer dit ner man ville komma. Och eg sen en till för att få bort ränderna och rutorna - fast den brukar jag aldrig få tummen ur att fixa ;P
 
Sv: Klipptråden

KL

Hur mycket kan man klippa utan att behöva täcka? Om man har hästen på lösdrift. Jag vet att det är individuellt förstås. Men min ena står och svettas soliga dagar ute i hagen, eller om det är upp emot 10 plus grader. Kan man klippa halsen, bringa och bogen utan att behöva täcka sen? Hon har inte lätt för att frya :cool:

Någon som har tips på klippmaskin? Någon enkel och billig, men funktionell. Klipper max två hästar, en gång per år och bara hals och bogar som mest. Eller är det bättre att hyra?

Magen brukar vara bra att behålla oklippt, så de kan ligga med magen i snön, de vill gärna inte det annars eftersom magen släpper så mycket värme.

Jag brukar klippa hela halsen, hela bogen och ca 15 cm bekom benen. Funkar på mina isisar utan problem. Nu skulle jag vilja klippa mer, men törs inte. Kan ju bli skitkallt sen.
 
Sv: Klipptråden

KL

Klippte min härom dagen :)
Tur är väl att man inte ska ut och åka något på länge för mina finhets skills finns ju inte :rofl: sparade Benen huvudet och en "pad" :)

img_2727_50a29f1de087c368ab766016.jpg
 
Sv: Klipptråden

Du menar nej som i att den inte är tillräcklig att klippa med? Har kollat med en som det går att hyra av, men då kostar det 300:-/häst, även om jag bara klipper en liten ruta på hals och bringa som tar några drag... Då blir det 600:- för två små "rutor" och det känns som att det är bättre att köpa en egen maskin...
 
Sv: Klipptråden

Så är det på min ena, det är hur mkt päls som helst! Lager på lager... I stil med min welsh jag hade när jag var yngre, det gick att fläta pälsen på benen... ;) (Ja, jag testade :cool:).

Gimlan: Ja, för min ena är det säkert bra gällande att kunna ligga i snön. Min andra skulle inte ens få för sig att rulla sig om det inte är sommar och snustorrt ute. Men de har lösdrift där de sover. Men magen har jag inte tänkt klippa på någon hur som helst.
 
Sv: Klipptråden

Du menar nej som i att den inte är tillräcklig att klippa med? Har kollat med en som det går att hyra av, men då kostar det 300:-/häst, även om jag bara klipper en liten ruta på hals och bringa som tar några drag... Då blir det 600:- för två små "rutor" och det känns som att det är bättre att köpa en egen maskin...

Kan du tänka dig lägga ca 1500 kr så kan du hitta en som fungerar för det du vill, även om den med mycket tjock päls kommer få klippas i lager.

Men knepig hyra, förr när jag hyrde så kostade det xxx kr/dag. Inget per häst eller så?
 
Senast ändrad:
Sv: Klipptråden

Tyckte också det var lite lustig hyra. Just med tanken på att det inte spelar någon roll om jag klipper bara halsen på en tunnpälsad arab eller helklipper en bruks nordsvensk! :)

Men får kolla vidare, kanske finns någon annan att hyra av. Känns onödigt att köpa en maskin om man klipper max en gång per år.
 
Sv: Klipptråden

Men knepig hyra, förr när jag hyrde så kostade det xxx kr/dag. Inget per häst eller så?

Fast det är ju helt fel också! Du kan ju hinna klippa 10 hästar minst på en dag och sedan är det slut på dom skären? (Nya skär går på 700kr, slipning kostar runt 250kr)

Jag tar 200kr/häst på min för "okända" och till kompisar 100kr/häst.


trofé: köp julas klippmaskin för 1300kr, den verkar ju prisvärd. trimmern kan du inte klippa hästpäls med
 
Sv: Klipptråden

Dyr slipning, 100 - 120 betalar jag (inkl moms)

Där jag hyrde ifrån, så slipar de skären efter varje gång, så de går ju plus även om någon klipper 10 hästar.

Men, om jag hyr maskinen för 300 kr och säger jag ska klippa en häst och klipper tre, så hur märks det? Och en häst, klipper jag min shettis sliter de värre skär än 5 helklippningar på häst med normal päls. Så knepigt få helt rättvis prissättning ändå.

Jag lånar inte ut min maskin alls, däremot klipper jag åt andra om de vill (mot betalning). Dvs de får gärna låna funktionen av klippmaskinen, men jag klipper.
 
Sv: Klipptråden

Såhär blev min klippt. hon kan bli lite frusen även på tidig höst bara de e lite ruggigt. Klippte i slitet av oktober för att hon skulle få vänja sig (bor nere i fortfarande relativt varma söder), så får man ev. ta en klippning till under vintern. Fungerar jättebra och hon kan går utan halstäcke fortfarande utan att frysa. Tror mkt handlar om att hästen måste få en chans att vänja sig vid det kalla utan all pälsen i god tid, sen får hon förståss mkt utfodring ute i hagen på dagen! Synd kanske inte så bra på bild, men det går alltså som en liten båge från ryggen och ner mot ljumsken. Frambenen är klippta ner till knäna och huvudet är klippt i linje med tränset. Vet inte om det funkar få in bild då jag inte riktigt förstår mig på det ^^,
set
 
Sv: Klipptråden

Jag annonserar inte ut min maskin utan det är ju mun mot mun metoden så då tycker jag att jag haft rätt bra koll på vad som har klippts och jag får helt enkelt lita på det
 
Sv: Klipptråden

*kl*

Hoppar in i tråden!

Jag håller för tillfället på att klippa min unghäst. En känslig valack som aldrig tidigare blivit klippt. Tar det därför väldigt lugnt och klipper en liten bit varje dag och hittils funkar det bra och han är lite lugnare varje gång :)

Det var dock några år sedan jag klippte häst senast, och jag är maniskt rädd för att råka "nypa" honom med saxen. Misstänker att om detta inträffar en gång, kommer han bli väldigt rädd, och vi vara tillbaka på ruta 1...

Vad har ni för tips för att undvika nyp?
Vad ska man INTE göra?! :cool:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 662
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 503
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 594
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 283
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp