Bukefalos 28 år!

Klipptråden

Sv: Klipptråden

Jag HAR en tanke bakom funktionen, precis som jag skrev högre upp svettas han nästan enbart i fram! Men jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag la upp en bild på min fruktansvärt fula klippning, hoppas ni kan sova ändå ;)
 
Sv: Klipptråden

*delvis kl*

Men vad är det för skillnad på din klippning och det som tidigare i tråden kallats halvklippning dvs klippt från manken och snett ner mot skapet? Det enda jag kan se är att du sparat mer päls på magen, och om hästen inte blir svettig längre bak så är väl inte det något fel?


Smulan75: Jag visste inte riktigt hur jag skulle dra gränsen, men hade i bakhuvudet att man ska följa musklerna när man klipper, om det går, så då blev det såhär. :p
 
Sv: Klipptråden

KL

Jag ska beställa nya skär till min maskin och kan inte riktigt bestämma mig. Jag var nöjd med mina gamla skär som nu är slitna men tyvärr var jag dum och slängde dem innan jag beställde nya och nu minns jag inte storleken...

Jag helklipper mina hästar. Hur många mm päls tycker ni är lagom att spara? Gärna med bild eftersom vi ju alla tycker olika ;)

Mvh JV
 
Sv: Klipptråden

*kl*

Här kommer en bild på min, iof en bild med utrustning men jag har endast sparat ben och huvud, hela ryggen & rumpan är alltså klippt! (+ att det är klippt en bit på manken då hennes man går så långt ner och även klippt ca 15 cm bakom öronen då det är snyggt! ;)) :laugh::love:


550091_10151239801708180_1869086076_n.jpg
 
Sv: Klipptråden

nej vet du vad, jag låg vaken hela natten och tänkte på din stackars häst som kommer bli mobbad i hagen för han inte fått en vacker klippning :D

- log lite åt hur han såg ut men precis som du säger, vem bryr sig så länge det är funktionellt!
 
Sv: Klipptråden

Jag vet ju att det är speciellt med din häst. det var mer en fråga till de som gör så o hur de tänker- om de tänker....:angel:

Jag vill inte vara beroende av ländtäcken och skit, sen ser jag ingen anledning att helklippa faktiskt.. den gamle får krustor så han har jag helklippt tyvärr.. få hästar jobbar så att dom behöver helklippas.
 
Sv: Klipptråden

Jag med!

Har satt batteriet på laddning till min lilla lurv. Men det blir spårklippning inkl ben, funkar så himla bra!
 
Sv: Klipptråden

Det behöver ju inte handla om en spårklippning Flr den skull som motvikt till helklippning . Du kan ju filt/jaktklippa hur högt upp som helst - hela halsen och i princip bara lämna en väldigt hög oklippt linje över rygg länd och kors . Då får du precis det som Fio och jag även skrev innan - mkt bra effekt i det du vill åstadkomma klippmässigt på hästen samtidigt som du slipper att den förlorar precis all förmåga att själv hushålla med lite värme och du behöver inte ha så mkt detalj sjå att värma med Ländtäcken eller extremt varma täcken i förebyggande syfte ifall temperaturen växlar utan du har bättre spännrum och hästen har bättre förmåga att kunna hantera temperatur växlingar som den normalt oklippt har suverän förmåga att göra själv .

Att totalt helklippa sin häst kräver minutiös skötsel just pga att du tar bort hästens förmåga att själv hushålla med sin värme helt i vintertider .
 
Senast ändrad:
Sv: Klipptråden

Jag vill inte vara beroende av ländtäcken och skit, sen ser jag ingen anledning att helklippa faktiskt.. den gamle får krustor så han har jag helklippt tyvärr.. få hästar jobbar så att dom behöver helklippas.

Håller med, känns som det måste vara skitjobbigt att grejsa med en massa täcken.
 
Sv: Klipptråden

Såklart inte. Men jag blev själv förvånad över hur långt spårklippningen "räckte" så jag kan inte nog förespråka den :-D Men jag klippte som du säger en betydligt högre linje framåt senvintern när det blev lite mer ridning inomhus. Skitsmidigt att kunna anpassa så mycket utan att uppleva av hästen blir känslig.
 
Sv: Klipptråden

Håller fullkomligt med.
Just att klippa över korset begriper jag inte vitsen med alls såvida hästen inte får krustor
 
Sv: Klipptråden

Här kommer lite bilder på min gamle trotjänare o hans klippningar.

Första gången jag klippte någonsin :angel:
_090821003.jpg


Därefter tog jag mig hjälp av maskeringstejp...
_klippningsept09008.jpg


_klipp2003.jpg


_CIMG0921.jpg
 
Sv: Klipptråden

Äsch, det där var bättre än hur jag klippte min häst, första och enda gången. Han fick krustor på halsen och behövde klippas, men gick mest utan täcke då han var skavkänslig och inte behövde någonting. Han hade spår efter klippmaskinen lite här och där, det var både fult och dåligt klippt ;)

Tillägg:

Jag var tvungen att leta fram lite bilder på eländet... Eftersom att pixbox är nere så kommer jag inte åt de uppställda bilderna där jag visar skönheten, men några bilder där det syns iaf.

26154678.jpg


26154692.jpg


27128192.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Klipptråden

Har en liten fundering som jag tänkte ställa här.

Går det att klippa skenbenen med en stor maskin eller lär man ha en mindre? Tänker vid senorna främst. Har en delaval modell stor. Halva huvudet klipper jag utan problem.
 
Sv: Klipptråden

Jag klipper alltid hela benen med stora maskinen :) Man får lyfta lite på benen så de slappnar avi senor och sådant. Då är det inga problem att klippa
 
Sv: Klipptråden

KL

Hur mycket kan man klippa utan att behöva täcka? Om man har hästen på lösdrift. Jag vet att det är individuellt förstås. Men min ena står och svettas soliga dagar ute i hagen, eller om det är upp emot 10 plus grader. Kan man klippa halsen, bringa och bogen utan att behöva täcka sen? Hon har inte lätt för att frya :cool:

Någon som har tips på klippmaskin? Någon enkel och billig, men funktionell. Klipper max två hästar, en gång per år och bara hals och bogar som mest. Eller är det bättre att hyra?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 222
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 512
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 619
Senast: Pilot
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 297
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp