Klister på bett ???

gylle

Trådstartare
Kan det funka att använda klister på ett bett, med tanke på att kommer det att avge några farliga ämnen i hästmunnen eller är det lugnt efter det torkat ?
Några tips på sort om det skulle kunna funka ?

Det som det handlar om är att jag har ett bett som en häst går superbra på och det är bara så perfekt till denna häst med ett undantag, varje gång man försöker använda det (har bara gjort det vid två olika utspridda tillfällen för att se om det var en tillfällighet första gången) så efteråt har där varit en svag rosa blodfärgning i skummet, första gången kunde jag icke hitta alls var det kom ifrån andra gången hittade jag det och det var ett milimeterstort litet sår i sladdret och jag gissar vad det är som gjort det, där är rullar på bettet inga vassa kanter alls men gissar att detta sladder troligen blivit knipt i rullen då det ligger precis i kanten på rullen när man kikar efter. Rullfunktionen på rullen är inget som är viktig för funktionen på denna hästen då det är mer bettets utformning som passar perfekt så min fundering var om det skulle gå att klistra rullen så att den inte rullar för gissningsvis är det ju när den rullar som den knipt. Vill inte överge ett bett rakt av som känns så perfekt men vill naturligtvis inte använda det när det ger honom sår (kan tillägga att han är den enda häst av dem jag provat det på som fått detta)

Naturligtvis så tål han inte latex annars hade det ju varit enkelt att linda latex över men han får exem av både nate och happymouth bett så det är inget alternativ, Att lyckas klistra rullen är det enda jag i alla fall kommer på skulle funka, andra tips är naturligtvis välkomna.

Men det jag har för dålig kunskap i är om klistret kommer att avge något skadligt även efter det har torkat ?

Sv: Klister på bett ???

Jag skulle inte använda klister. Du kan inte slipa ner??

Tänk dig själv att ha klister i munnen. BLÄ!!!;)

Tror jag kom på en lösning själv när jag var ute i förrådet och blicken föll på lödkolven, skall göra ett försök sen och se om det kan gå att löda fast rullen, bara att hoppas att lödtennet fäster på bettet (och att jag kommer ihåg hur man gör ;) )

Det står alltid på limm att dom är väldigt giftiga så nej det skulle jag inte prova på.... Då är det nog bättre med tejp, frågan är dock om inte den lossnar när den blir våt?

Finns det inte likadana bett utan rullar som du kan köpa?

Spentejp, innehåller det oxå latex o sådant?

Ett tips bara - hör av dig om du behöver något svetsat :D Är bettet rostfritt? Eller det kanske är billigt så du kan köpa ett nytt om din lödning inte fungerar?

NEJ! Använd självklart inte klister på ett bett! Och det låter illa att hästen har blött i munnen,kanske ska den slippe bettet ett tag?

är det alltså en liten gummirulle som har klämt eller hur menade du?? kan du inte ta bort hela den lilla rullen isf??

Köp ett NYTT bett är vad jag tycker, riskera inget! Hästarnas munnar är rätt känsliga så gör inget med bettet tror inte det kommer funka;) Hoppas du hittar ett bett som passar.

Det finns en tejp till Vulktejp, finns på välsoterade bensinmackar. Innehåller "butylgummitejp" det kanske är det samma som latex :confused: Men annars är den bra och billig :angel:

Annars hoppas jag lödkolven gör susen :D

Vi svarar alla utifrån våra egna förutsättningar, så det första jag tänkte på var akvariesilikon. :D

Jag vet inte hur pass bra hållfasthet det har mellan rostfritt-rostfritt eller gummi-rostfritt (oklart vad rullen på ditt bett är gjord av), men det avger i alla fall ingenting giftigt när det härdat och borde inte smaka något heller.

En tub kostar 6,70 eur här, så du blir inte pank på att prova.;) Se bara till att det är akvariesilikon, icke vanlig tätningssilikon med mögelgifter och annat roligt i.

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 341
Senast: tuaphua
·
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 234
Senast: Asko
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 841
Senast: höstmåne
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 073
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022