Kloklipp och pälsvård.

bananabambi

Trådstartare
Behöver lite råd av er som är duktiga här.

Hur sköter man pälsen på bästa sätt? Vet inte riktigt hur om jag göra rätt när jag försöker. Mina innekatter hårar väldigt (eller, det är nog normalt, inga tussar eller orormal pälsfällning). Jag köpte mig en liten borste, en vass sak. Jättebra, allt hår fastnar i den. Men missarna blir lite uppjagade när jag borstar. Brukar sitta med dom antingen i knät, eller på ett bord framför mig. Och borstar lite, gosar, bedömmer, borstar etc. Och det går bra. Borstningen sker på deras villkor, vill de inte får de hoppa ner. Men de stannar kvar, dock piskar de med svansen och försöker bita borsten. De ser tydligen detta som en ny spännande lek! :p Försöker att borsta så att borsten går igenom pälsen, men ändå inte för hårt. Gör jag rätt?

2) Klorna. Hur vet jag att de är för långa? Och hur klipper man klorna utan att göra missarna skärrade? En klotång behövs ju, det har jag inte. Men hur ska jag göra? Och när behövs det?
 
Det låter väl bra, det du gör med borstningen. De flesta katter (mina i alla fall) brukar gilla att bli lite borstade, men ibland kan det ju vara tråkigt att sitta still så länge förstås... Men det är bara att hitta ett sätt som funkar för er!

Ang. kloklippningen. Jag kilpper när jag känner att klorna har blivit väldigt vassa, att det har växt ut en lång spets på den. Mina katter är så löjligt snälla så jag sätter dem helt enkelt i knät och klipper klorna... Har man lite vildare kissar får man väl vara två, alt försöka klippa en klo i taget då katten är lugn och avspänd.
 
Klippte min katts klor i förra veckan. Klorna blev väldigt trasiga några dagar efter klippningen. Detta är kanske normalt???
 
Ja, det kan hända att kattens klor flisar sig lite när man klipper dem. Man bör se till att ha en ordentlig klotång, med tillräcklig kraft. Om man använder en för svag så blir det ju mer att man "mosar" bort klospetsarna, och då splittras de lätt.
 
pojkvän håller katt och kelar med den medans jag klipper klor så många som går på en gång
pälsen borstar jag ibland men direkt hitter de ett nytt ställe att krypa på så de blir dammiga igen
 

Liknande trådar

Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 312
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 164
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 834
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp