Kloklippning (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

gaia1_140506.jpg

Det finns nästan en hysteri kring att ha hundens klor så korta det bara går, precis som att de bara sitter där som prydnad och helt saknar praktisk betydelse... Här ser man tydligt att klorna används för att få grepp när hunden springer och gör en tvär vändning.
 
Tillägg. Det där med att det inte ska klicka i golvet då de går är ju bullshit. Jag hade fått kapa klorna helt och hållet för att undvika det. Det finns säkert hundar med sådan tass- och klotyp där det går att hålla klorna så korta att de inte hörs, men jag har då aldrig haft någon sån.
För mig som dobermannägare så är det tvärtom. Låter det när han går så är de på tok för långa 😅 Man vänjer sig vid det man har..
 
Ser på många ställen folk som går efter tumregeln "klickar det i golvet när hunden går så är klorna för långa", kanske är det en förklaring till i alla fall en del av dessa superkorta klor? Har sett att en del till och med stör sig på det klickande ljudet och att det är en bidragande anledning till att klorna hålls korta!

Precis så. Skulle jag klippa alla mina så dom inte hörs när dom går på parkettgolvet, så skulle det blir blodbad här :o och då försöker jag verkligen hålla klorna kortklippta då heelern generellt ofta har lite längre klor (och då spelar det ingen roll om du klippt 2 gånger i veckan sen den var valp typ till precis framför pulpan). Lite olika på olika individer, men generellt.
 
Visa bifogad fil 52554
Det finns nästan en hysteri kring att ha hundens klor så korta det bara går, precis som att de bara sitter där som prydnad och helt saknar praktisk betydelse... Här ser man tydligt att klorna används för att få grepp när hunden springer och gör en tvär vändning.
Jag har även någon gammal bild där mina går över en enorm parkeringsplan som då är helt isig - dom spärrar ut tårna och greppar med klorna för att få bra fäste när dom går för att inte halka :)
 
Sen är det skillnad på hur man bor och var man går med sin hund.
Om underlaget oftast är asfalt eller grusväg så slipas ju klorna av det, till skillnad på om man bor "i skogen" och bara går i skog, på sand eller gräs - där slipas inga klor. Då får man klippa oftare ;)
Fast nä. Jag har bott i stan i många år med hund, dvs mycket promenader längs asfalt. Det har varit helt individuellt hur ofta det behövts klippas ändå.
Det har inte med underlaget att göra, är min uppfattning.
 
Fast nä. Jag har bott i stan i många år med hund, dvs mycket promenader längs asfalt. Det har varit helt individuellt hur ofta det behövts klippas ändå.
Det har inte med underlaget att göra, är min uppfattning.
Vi har olika erfarenhet helt enkelt :)
 
Vi har olika erfarenhet helt enkelt :)
Fast jag vågar påstå att @hemlig har helt rätt. Min ouppfostrade tunga hund som drog som ånglok och enbart gick på asfalt hade klor som växte som gräs. Jag fick klippa två gånger i veckan minst. Den andra motsvarande hunden kunde jag checka av klorna på kanske varannan månad.

Jag klipper klorna på alla fem hundar som jag har nu minst en gång i veckan. Två kanske kunde klara sig med varannan vecka medan två nästan borde ses över två gånger i veckan. De går ju alla på samma underlag.
 
Tillägg. Det där med att det inte ska klicka i golvet då de går är ju bullshit. Jag hade fått kapa klorna helt och hållet för att undvika det. Det finns säkert hundar med sådan tass- och klotyp där det går att hålla klorna så korta att de inte hörs, men jag har då aldrig haft någon sån.
Är ju förstagångshundägare och tycker det är lite svårt med klorna fortfarande. Klippte Humlas klor igår (det brukar bli var 2-3 vecka), men insåg att de fortfarande tar i golvet. Nu klippte jag så kort som jag vågade utan att ta i pulpan dock, så skönt att höra att det inte bara är vi 😅
 
Är ju förstagångshundägare och tycker det är lite svårt med klorna fortfarande. Klippte Humlas klor igår (det brukar bli var 2-3 vecka), men insåg att de fortfarande tar i golvet. Nu klippte jag så kort som jag vågade utan att ta i pulpan dock, så skönt att höra att det inte bara är vi 😅
Nej alltså jag skulle tvingas klippa av klorna helt för att undvika ljud.
 
Nej alltså jag skulle tvingas klippa av klorna helt för att undvika ljud.
Ja, jag undrar hur den myten kunnat sprida sig så vitt. Det är säkert tillämpbart på vissa, men jag har svårt att tro att det gäller ens nästan alla liksom. Samtliga våra tre här hemma (olika raser) skulle också behöva stympa tåspetsen för att inte låta när de går.

(Kl) Kanske för att det är tydligt och konkret = enkelt att följa? Det kan säkert vara läskigt och jobbigt att få svaret "det beror på" när man vill veta vad som är rätt. Om då någon ger en något simpelt att gå efter så är det säkert betryggande och något man gärna tar till sig som sanning. Gissar jag.
 
Fast jag vågar påstå att @hemlig har helt rätt. Min ouppfostrade tunga hund som drog som ånglok och enbart gick på asfalt hade klor som växte som gräs. Jag fick klippa två gånger i veckan minst. Den andra motsvarande hunden kunde jag checka av klorna på kanske varannan månad.

Jag klipper klorna på alla fem hundar som jag har nu minst en gång i veckan. Två kanske kunde klara sig med varannan vecka medan två nästan borde ses över två gånger i veckan. De går ju alla på samma underlag.
Det finns inget rätt och fel, vi har olika erfarenheter helt enkelt 🤷‍♀️
 
Vad tycker ni om de här klorna? Är de för korta?
 

Bifogade filer

  • 16060566466368105552284936414846.jpg
    16060566466368105552284936414846.jpg
    181,1 KB · Visningar: 109
Fast nä. Jag har bott i stan i många år med hund, dvs mycket promenader längs asfalt. Det har varit helt individuellt hur ofta det behövts klippas ändå.
Det har inte med underlaget att göra, är min uppfattning.

Hur skulle det inte kunna ha med underlaget att göra ? Självklart slipas klor mer av tex asfalt än en mjuk skogsmark. Däremot kanske hunden avverkar större sträckor i skogen..men det är en annan parameter :)

Vet folk som springer mycket med sina hundar och får ett omvänt problem - de slipas ner för mycket hela tiden.

Jag håller med många här om att det vore konstigt om det inte alls fick låta när hunden går på ett golv. Har däremot börjat fundera mycket mer på klokvalitet istället för klolängd. En lite längre klo (självklart inte FÖR lång) har ändå en funktion. Tror inte alls den måste vara superduperkort. Däremot har jag börjat se mer på hur kvaliteten är och hur den kan förbättras. Tror det ofta är än viktigare..
 
Beror nog lite på vad det är för hund och vad den lever för typ av liv. Skulle inte vilja ha dem kortare iaf. På mina hundar hade det varit lite för korta klor, på andra är det nog helt lagom.
Han är en korsning, väger runt 27 kg och är 59 cm. Han springer mycket brevid cykel och en del lös, jag tänker försöka träna honom lite i agility när det finns en sådan kurs.
 
Min Miss Mandy hade runda rottweiler fotter med super harda klor ... som vaxte oerhort langsamt. Jag klippte klor nagon gang i manaden och tog da inte overdrivet mycket. Jag var aldrig tillrackligt nara pulpan for att ens nastan "quick" henne sa hon blodde. Hennes klor lat aldrig pa tra golv men hon kunde "falla ut" dem tillrackligt for att fa bra grepp nar hon sprang utomhus.

De tva jag har nu har langsmala fotter och klor som vaxer varre an gras. Jag borde klippa dem tva ganger i veckan men det blir en och ibland gar det over en vecka emellan klippningarna. Att klorna later pa tragolven ar en sak, men att hundarna halkar mycket mer nar klorna ar langa bade pa tragolv och asfalt ar en helt annan.
Bade mallen och rottisen ar mycket energiska och ar alltid i rorelse med snabba skutt och kast. Med langre klor sa halkar de runt horn och nar de vander, nyklippta halkar de inte alls pa samma satt. Sa lange jag har en matta (som ligger still) pa golvet gar det bra, men nar de ar pa tra golven sa halkar de sa mycket att jag oroar mig for strackningar eller att slita sonder en muskel.
 
Två gånger i veckan.. herre. När jag klipper "ofta" är det en gång i veckan-.- Har gått betydligt längre än så, men det är förstås inte bra.

Som ren kuriosa pratade jag med lite äldre släktingar som alltid hade hund när de var yngre (bodde på gård). De har inget minne av att deras hundar någonsin var med om en enda kloklippning. Antar att de nötte dem naturligt? Annars fattar jag inte.
 
Visa bifogad fil 52491
Här är Marvins klor. På översta bilden ser de kanske lite långa ut om man inte är van vid hartassar, men på bilden under ser man tydligt att så inte är fallet!

Såg en tråd senast igår startad av en nybliven vinthundsägare som förfasade sig lite över att den nya hundens klor var så långa. Hen fick flera svar som förklarade att de ska vara lite långa, det behövs ju när det springs!

Ser på många ställen folk som går efter tumregeln "klickar det i golvet när hunden går så är klorna för långa", kanske är det en förklaring till i alla fall en del av dessa superkorta klor? Har sett att en del till och med stör sig på det klickande ljudet och att det är en bidragande anledning till att klorna hålls korta!

Sedan upplever jag också att det, i alla fall i vissa kretsar, är något slags mått på hur skicklig hundägare man är – kortast vinner, ungefär. Min egen teori är att det kan ha sin grund i att kloklippning är ett väldigt vanligt problem för många hundägare, jag känner några som knappt vågar klippa alls och många som drar sig in i det längsta för att situationen är så jobbig. Vill man tydliggöra att kloklippning minsann inte är ett problem för mig, så är ju ultrakorta klor kanske något man gärna stoltserar med.

Sedan finns det säkert en del som har fått höra om riskerna med för långa klor och har tagit det till överdrift, kanske med inställningen hellre för korta än för långa (eftersom långa klor ju är farligt!).

Mycket spekulationer, förlåt :p Jag klipper klor lite då och då, när det behövs. Några klor i taget. Oftast någon gång i veckan – någon gång i månaden, det varierar.
I papillons rasbeskrivning står att om klorna inte når golvet är det ett allvarligt fel.

De har hartassar. För mig som levt med retriver länge är det en omställning. jag tycker det är påfrestande. Men har fått acceptera att de ska vara så.

Sedan är klor av väldigt olika kvalitet och höundar rör sig olika. jag har både haft hundar där man knappt behövt klippa någonsin och andra som behövt klippas stup i ett.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 056
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 385
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp