Kloklippning (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

Intressant att det skiljer så mycket, både tass/kloutformning, synen på underhåll och hur ofta man klipper.

Jag klipper aldrig bakklorna för de slipar sig själva (går ganska mycket på asfalt) och brukar bli påmind om att framklorna behöver klippas när jag märker att dewclawen (vad heter den på svenska egentligen?) är lite lång och vass, den får ju ingen naturlig slipning, och då brukar det vara dags att kapa någon millimeter på framklorna också. Det händer kanske var tredje vecka.

En bekant till mig berättade att hon inte ägde en klotång. Hon hade inte klippt klorna en enda gång på 14 år på sin hund, den nötte naturligt och visst, jag kanske tyckte att de var i längsta laget men absolut inte så det störde hunden.
 
Jag klipper ungefär 1 gång i veckan eller åtminstone varannan vecka. Då bara sporren och klorna på "sidotårna", klorna på de främre tårna nöter han ner själv så de har jag inte behövt klippa på flera år.
Jag vill ha precis så att han kan stå till utan att nån klo tar i marken.
 
Är helt förundrad och folk i vissa trådar på facebook. Flertalet som säger dom MÅSTE klippa hunden klor minst 2-3 gånger per vecka för annars växer dom sig för långa :cautious: Yeeez, får hundarna ens ha klor som syns och än mindre kan användas av hundarna själva ?
Jag har nu sju hundar att ha "klokoll" på. De behöver klippas var 14 till var 60 dag, trots samma livsstil. Det är helt enkelt olika hur mycket de växer/sliter.
 
Emirons klor växer nästan ingenting just nu. Klipper dem kanske... varannan eller var tredje månad. Sambons labbe klipps varannan eller var tredje vecka.
 
I rasstandarden för Australian kelpie står att de ska ha starka och korta klor. Starka är de nog allt, typ stenhårda om de inte "legat" i blöt. Eftersom de är svarta är det också omöjligt att se pulpan.

Jag klipper en gång i veckan för att inte behöva ta så mycket varje gång. På den vuxna hade nog varannan vecka räckt, han sliter en del på sina just nu. Valpen skulle jag väl egentligen klippa klorna på två gånger i veckan, de växer otroligt fort.

Det jag funderar på är hur långa sporrarna blir om an endast klipper en gång i månaden eller mer sällan? de slits ju inte alls.

Jag tycker inte om långa sporrar med tanke på skaderisken så de hålls så korta det går. De är dock lite knepiga att klippa tycker jag.
 
På min ena så växer klorna som ogräs! Så idealet hade varit att klippa hennes minst en gång i veckan. Nu brukar det bli varannan och då ser det ut som en hel klo-massaker när jag är färdig. 😅😂
 
Blir fundersam, det här med att klorna inte ska nudda golvet? Det gör dom på mina, dom har hartassar så vet inte hur man skulle lyckas hålla dom så korta så dom inte nuddar golvet. Omöjligt. När dom varit på veterinärklinik har dom alltid sagt att dom har bra klor och när dom klippt har dom klippt som mig. Alltid bara haft kineser och inte riktigt tänkt ordentligt på att andra hundar har annorlunda tassar. Lite pinsamt men har liksom aldrig ägnat det tid. :o Är det mer vanligt med tassar som dom ni beskriver?

Jag klipper varannan vecka ungefär. Alvins klor växer ganska snabbt, Milou har typ inget att klippa så ibland får han hoppa över någon gång. Ska gå tillbaka till att klippa Alvins klor en gång i veckan igen.
 
Blir fundersam, det här med att klorna inte ska nudda golvet? Det gör dom på mina, dom har hartassar så vet inte hur man skulle lyckas hålla dom så korta så dom inte nuddar golvet. Omöjligt. När dom varit på veterinärklinik har dom alltid sagt att dom har bra klor och när dom klippt har dom klippt som mig. Alltid bara haft kineser och inte riktigt tänkt ordentligt på att andra hundar har annorlunda tassar. Lite pinsamt men har liksom aldrig ägnat det tid. :o Är det mer vanligt med tassar som dom ni beskriver?

Jag klipper varannan vecka ungefär. Alvins klor växer ganska snabbt, Milou har typ inget att klippa så ibland får han hoppa över någon gång. Ska gå tillbaka till att klippa Alvins klor en gång i veckan igen.
Olika på olika individer. I rörelse klapprar det om ett par av mina även när de är helt nyklippta! Däremot ska ju inte klorna ta i golvet när hunden står stilla med jämn belastning.
 
Olika på olika individer. I rörelse klapprar det om ett par av mina även när de är helt nyklippta! Däremot ska ju inte klorna ta i golvet när hunden står stilla med jämn belastning.
Nja. Det är rasberoende.

Hos papillon/phalene står i rasstandarden, under allvarliga fel:
- klor som inte berör underlaget
 
Bruce klor går absolut i golvet när han går, även som nyklippta. Jag tror dock inte att de går i backen när han står stilla, men har inte inspekterat så noggrant :D
 
I papillons rasbeskrivning står att om klorna inte når golvet är det ett allvarligt fel.

De har hartassar. För mig som levt med retriver länge är det en omställning. jag tycker det är påfrestande. Men har fått acceptera att de ska vara så.

Sedan är klor av väldigt olika kvalitet och höundar rör sig olika. jag har både haft hundar där man knappt behövt klippa någonsin och andra som behövt klippas stup i ett.
Ja, jag är ju van vid dobermann och rottisar, med runda tassar och korta klor, som inte behövt klippas speciellt ofta i normala fall (Min ena var svårt ett vanvårdsärende, hennes klor hade växt sig för långa och blev aldrig riktigt korta igen)

Och så tibben som verkar ha hur långa klor som helst, de växer som ogräs och rätt ut. Det stör mig och jag känner mig misslyckad -tills jag ser honom på snö och is!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 398
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Mandarinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp