Klotången

Bukefalos 30 år!

Nebraska

Trådstartare
Inser att jag efter 20 år behöver en ny klotång. Vad ska man köpa för att få en av samma kvalitet?

Jag hade tidigare Miller's men köpte en Kruuse i somras efter rekommendation från en djursjukvårdare.
SÅ mycket bättre! Tycker Kruusen är bättre i handen: den är stadigare och tyngre.

1000018816.webp

En klassiker. Men inte för mig, är för smala skänkar för att jag ska känna att jag får ett säkert grepp.
Japp, de är smala.

Jag gillar giljotin, åtminstone den jag har, för att själva klippet blir så distinkt. Jag provade lite olika i början men vågade inte riktigt göra själva klippet. Med Miller kände jag att jag kunde.

Jag har nån annan giljotin som inte har skänklar utan grepp som en sax, den funkar bara på klon uppe på benet där den ger rätt vinkel, det gör inte Miller (för mig)

Eller förresten: är giljotin nåt helt annat?

Jag hade tidigare Miller's men köpte en Kruuse i somras efter rekommendation från en djursjukvårdare.
SÅ mycket bättre! Tycker Kruusen är bättre i handen: den är stadigare och tyngre.

Visa bifogad fil 175321
Den där är ett stort hatobjekt bland mig och mina kollegor. Den skär inte utan klämmer ihop klon först innan den kapar. Inte bra och gör ont!
Den är även väldigt stor vilket är jobbigt för små tassar.

Jag tycker fortfarande Millers är bäst dvs vassast men den har inget ergonomiskt grepp. Det skulle kunna förbättras.

Jag använder bara giljotin. Russeln hade vansinnigt hårda och ibland spröda klor och jag tycker alla andra saxar klämde och skapade obehag.

Millers använder jag. Hundar som tidigare tyckt det varit obehagligt att klippa har blivit betydligt mer bekväma sen jag bytte till den tången.

Den där är ett stort hatobjekt bland mig och mina kollegor. Den skär inte utan klämmer ihop klon först innan den kapar. Inte bra och gör ont!
Den är även väldigt stor vilket är jobbigt för små tassar.

Jag tycker fortfarande Millers är bäst dvs vassast men den har inget ergonomiskt grepp. Det skulle kunna förbättras.
Håller med till 100%. Millers skär av klorna utan att nypa. Den knäpper inte heller vilket den andra gör. Många hundar reagerar på ljudet också.
/jeps med många hp i kloklippning

Jag har provat ett antal olika tänger i jakt på en min hund kan finna sig i och Millers är den enda som fungerar. Den varken klämmer eller låter och skär så precist att man kan ta av tunna skivor av klon. Risken för felklipp är så mycket mindre när man kan göra så och det är värt mycket.

Jag har också Millers! Jag har ju dessutom problem med min höger hand sen stroken och kan inte riktigt hantera de "klumpigare" tängerna.

Liknande trådar

• Klövjeväska till mindre hund.
  • Korsbandsskador hund
  • Ny valp
  • Kosttillskott artros

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?