Bukefalos 28 år!

kmr jag gå upp i vikt?

hejkompisar

Trådstartare
om jag har ätit under 1000 kcal per dag i några veckor och sen börjar äta omkring 1500 kcal per dag i 5 dagar, kommer jag ha gått upp i vikt efter de dagarna?
 
Med tanke på din trådhistorik kanske det vore bra om du pratade om din hälsooro med någon vuxen i din närhet. Till exempel skolsköterskan. Det är inte heller hälsosamt att gå och oroa sig hela tiden och oro tenderar att bli värre ju längre den får hålla på.
 
om jag har ätit under 1000 kcal per dag i några veckor och sen börjar äta omkring 1500 kcal per dag i 5 dagar, kommer jag ha gått upp i vikt efter de dagarna?
Nej. För att gå upp i kroppsvikt behöver du äta mer än du gör av med. Men du kanske kommer se en förändring på vågen för att din kropp binder vätska och har mer mat i tarmsystemet.
Grundbehovet för en kvinnokropp är ca 1800-2000 kcal per dag. En kropp som bara ligger stilla alltså. Varje aktivitet du gör kräver mer energi i form av mat.
Jag äter mellan 2000-2600 kcal om dagen och jag är ändå smal som en sticka.

Kan dela med mig av en hemlighet som jag önskade jag visste när jag i tonåren svalt mig själv till ett benrangel. Det skadar kroppen. För livet.
Mitt matsmältningssystem blev sig aldrig likt igen. Så mycket besvär jag hade kunnat undvika om jag bara lät min kropp få det den behövde.
Jag önskar ingen annan att göra samma misstag som jag gjorde.

Det jag vet nu som jag inte visste då, är att min kropp är fantastisk. Den gör allt för mig! Den kämpar igenom sjukdomar. Den får mig från punkt a till b. Den ger mig glädje. Den ger mig njutning. Den ger mig en påminnelse om att man lever ibland.
Jag är så tacksam för min kropp och jag gör allt i min makt för att ta hand om den nu ❤️ tänk om jag gett den samma kärlek när jag var yngre... Då hade den nog mått mycket bättre idag!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 179
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
397
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 236
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp