Knäcka nosryggen med Hackamore ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Daffne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 612
D

Daffne

Hej !

Jag har testat olika bett till min pålla nu ett tag och har kommit fram till att hon inte gillar att ha bett i munnen så jag tänkte skaffa mig ett Hackamore alt. sidepull.

Jag har aldrig ridit med det förut och skulle gärna vilja veta vad jag ska tänka på, om det nu är något speciellt.

Sen har jag hört att man kan knäcka nosryggen om man tar i för hårt, stämmer det?

/daffne :p

Sv: Knäcka nosryggen med Hackamore ?

för att knäcka nosrygg krävs en otrolig kraft, ett "knyck" och olyckliga omständigheter.
Det går inte att "bara knäcka av". Det är en myt...

Däremot tycker jag du ska ta hjälp av någon mer erfaren av den typen av bettsling när du rider första gången.
Det gjorde jag och nu funkar jag och min häst jättebra på hackamore. (men nu rider vi på bett dock för hacket lossnade över nosen sist vi använde det. dåligt tillverkad. ska köpa nytt imorrn)

Daffne skrev:
Sen har jag hört att man kan knäcka nosryggen om man tar i för hårt, stämmer det?

Jo, om du är stor och grön och heter Hulken! :D

Ett korrekt tillpassat hackamore kan man inte bryta nosryggen på hästen med.

Okej, trodde verkligen på det :crazy:, men då måste man alltså vara stor och grön och heta Hulken :rofl:

Japp, har hjälp av en mycket duktig instruktör.
Skulle aldrig falla mig in att prova det utan någon vid min sida, då jag har så pass dålig erfarenhet.

Tack så jättemycket för era svar . !

/Daffne :p

Visst kan man knäcka nosryggen med ett hackamore.Och jag tycker att man bör vara rätt så försiktig.
Själv föredrar jag sidepull med ett tjockt fårskinnsludd :D

Sussie918 skrev:
Visst kan man knäcka nosryggen med ett hackamore.Och jag tycker att man bör vara rätt så försiktig.

Vet du nagon som har knackt nosryggen pa sin hast genom att anvanda ett hackamore??
Jag har ridit i de flesta bett, och jag maste saga att hacket ar ett utav de snallaste betten man kan rida pa. Dessutom ett utav det farligaste, for hander nagonting, har man valdigt lite kontroll. Ett hack ska enligt min mening anvandas nar INGENTING annat fungerar. Jag skulle aldrig lata ett barn rida pa hack, utan enbart duktiga ryttare som kan andra hjalper ocksa.

Dessutom finns det manga olika hackamore, sa fragan ar ju vilket hack nagon anvande for att knacka nosryggen pa en hast.
Det ar storre chans att du drar sonder din hasts min med ett vanligt transbett, an att du knacker nosryggen med ett hack.
Borja tanka pa hur saker och ting fungerar innan du skrammer manniskor hur de kan forstora sina hastar!!

Daffne skrev:
Jag har testat olika bett till min pålla nu ett tag och har kommit fram till att hon inte gillar att ha bett i munnen så jag tänkte skaffa mig ett Hackamore alt. sidepull.

Hur kom du fram till slutsatsen att din hast inte gillar bett i munnen? Ar det enbart genom din ridning och utprovning av olika bett, eller har fler manniskor ocksa ridit din hast pa olika bett??
Det ar vaaaaligt sallan man moter en hast som ogillar att ha bett i munnen, det handlar bara om att hitta ratt bett.....OCH RATT HANDER!!
Har sjalv haft hastar som varit lite tjafsiga i munnen och som varit svarridna pga det, men det har alltid varit en annan orsak till detta an vad det varit att hasten ogillade bettet.

Hur vet du att hasten inte gillar bett i munnen? Vad gor hasten for att visa dej detta?

ramonarunds skrev:
Det ar vaaaaligt sallan man moter en hast som ogillar att ha bett i munnen, det handlar bara om att hitta ratt bett.....OCH RATT HANDER!!

Intressant det där! Har själv en häst där förra ägaren sa att tvådelat bett fungerade inte alls. Tredelat funkade bäst enl henne. Själv tycker jag hästen fungerar BÄST på tvådelat. Det är det enda bettet hästen tar själv vid betsling.....det raka hatar hon! :crazy:

//Alice

Här har vi en snudd på råttan på pizzan historia...

Om du tittar på ett hästkranium så ser du att över mulen och en bit upp finns det brosk (lr ben, är inte bombsäker). Det blir som en flik som fortsätter från själva rätta skallen om man säger så. (detta är så svårt att förklara, se gärna på en anatomibild). Många har inte en susning om hur man sätter ett hackamoore utan sätter det på tok för långt ner ( det skall sitta ungefär som man sätter en aachengrimma), detta kan ge skador på nederdelen av "fliken".
Så om du sätter ditt hackamore korrekt så måste du vara, som en del sagt, grön och heta Hulken för att lyckas med en sådan bedrift.
Hoppas din häst gillar sitt nya bett och hoppas du fick ut något av mitt svamlande! :)

Åska skrev:

Om du tittar på ett hästkranium så ser du att över mulen och en bit upp finns det brosk (lr ben, är inte bombsäker). Det blir som en flik som fortsätter från själva rätta skallen om man säger så. (detta är så svårt att förklara, se gärna på en anatomibild). Många har inte en susning om hur man sätter ett hackamoore utan sätter det på tok för långt ner ( det skall sitta ungefär som man sätter en aachengrimma), detta kan ge skador på nederdelen av "fliken".
Så om du sätter ditt hackamore korrekt så måste du vara, som en del sagt, grön och heta Hulken för att lyckas med en sådan bedrift.
Hoppas din häst gillar sitt nya bett och hoppas du fick ut något av mitt svamlande! :)

Åska har rätt, frånsett att det faktiskt var någon professionell ryttare för många år sedan som faktiskt knäckte nosryggen, men han red på ett sånt där super hackamore med långa lååånga skänklar. (Ju längre desto mer hävstångs effekt). Precis som Åska säger, sätter du hacket för långt ner mot benet där tippen liksom slutar, så ökar du givetvis risken för en fraktur, men somsagt - ska mycket till, och nästan omöjligt om du rider på ett vanligt hack som sitter rätt.

Daffne skrev:
Hej !
/daffne :p

Har du låtit kolla tänderna på henne? Kan vara därför hon inte kanha bett.Min hästs förra ägare kom till samma slutsats som du och avhjälpte symptomet enkelt med hackamore :mad:

Sitter hackamoret som det ska bör du inte kunna knäcka nosen på henne nej...

Rid du vidare på ditt hack, risken att du knäcker nosryggen är minimal... Då är det nog större risk att man sliter sönder munnen med ett traditionellt bett.. Sidepull är väl ännu "mildare" än hack, något att testa ?

Att hackomare skulle vara den enda utvägen när inte bett gå så tycker jag det låter himla konstigt!
Hästar är inte födda med bett i munnen, och många hästar utan bett i munnen blir mer lyhörda för skänkel och vikthjälper och det är väl den ridning de flesta eftersträvar(hoppas jag)
Rider på hack och det gör min lillasyster oxå och visst trav o galopp är svår ridet men då kör vi på skritt så länge och det andra på banan. Tills vi behärskar det oxå!
Det var bar det jag ville säga...

Åska skrev:

FEL: det ska sitta lika högt som en ENGELSK NOSGRIMMA

eller den "övre" delen av aachengrimman. jag tror att det var det h*n menade. jag har hört så många olika åsikter om vad som är aachen- resp engelsk nosgrimma så jag kan förstå om nån skriver "fel", det beror ju på vem som lärt en.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 182
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 527
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 692
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 997
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V