Knäckebröd till Bagge

Qluring

Trådstartare
Hej.
Vet ju att man ska undvika att ge baggar spannmål då det kan öka riskerna för urinsten, men hur är det med knäckebröd?
Mina baggar älskar det och har fått det som lite godis då och då, men då vi fick ta bort den ena för 1½vecka sedan pga urinsten så började jag fundera lite på hurvida knäckebröd kan räknas som spannmål? Ngn som vet???
 
Sv: Knäckebröd till Bagge

Bröd överhuvudtaget är ju i princip exakt samma som spannmål.... för vad är bröd gjort av?

Just det säd som man malt ner till mjöl!

/KT
 
Sv: Knäckebröd till Bagge

Baggar kräver rent och fräscht vatten!
Vi byter vatten hos våra baggar minst två gånger om dagen just för att de ska dricka
ordentligt, får är kräsna djur.
Min erfarenhet är att njursten snarare beror på att baggen dricker dåligt än
att den får kraftfoder.
För den delen ska man ändå vara försiktig med kraftfoder till baggar som du säger.
Men att ge dem lite knäckebröd då och då borde inte göra någon skada om
de som sagt har rent och fräscht vatten.
 
Sv: Knäckebröd till Bagge

Tack för era svar.
Att de är kräsna med vattnet vet jag om så de har alltid rent fräscht vatten, vilket jag ser som en självklar del av skötseln för alla djur. Kollade med vet nu och knäckebröd i normala mängder är ingen fara :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
758
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 591
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 899
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 849
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp