knäpp kollega

Ilovecoffee

Trådstartare
Jag är rätt ny på jobbet och gör ju tyvärr fel ibland. För att slippa fel försöker jag fråga så att det ska bli rätt. Men ibland blir det fel ändå. Jag hade gjort ett jobb och frågade kollegan om hjälp. Hon missuppfattade mig och svarade på fel sak. Sen kom chefen och var sur för att jag hade gjort fel och undrade varför. Och jag sa ju att det var kollegan som visat mig hur jag skulle göra. Då går chefen och skäller på kollegan...kollegan blev väldigt arg på mig. Någon dag senare frågade jag om en annan sak och hon sa att hon inte vet. Nästa dag anklagar hon mig för att försöka sätta dit och göra så att hon får skulden för misstag som sker. Hon sa upprepade gånger att hon aldrig mer kommer att svara på mina frågor...Vi jobbar nära varandra och detta känns jättetrist minst sagt. Vad gör jag?
 
Jag skulle nog snarare be om ursäkt för att jag varit otydlig och sedan satt henne i skiten när jag talade med chefen. Tror det är en bättre approach än "du svarade på fel sak för du missuppfattade mig".
Ja om man varit otydlig så kan man ju säga så. Det framgår ju inte av trådstarten om TS varit otydlig.
 
Det kanske är bättre att inte skylla på en kollega på en gång när man är ny på en arbetsplats? Det borde ju funka med att be om ursäkt och säga att man måste ha missuppfattat instruktionerna (och vara tydligare med vad man frågar i framtiden).

Alternativt säga att "NN gav mig tyvärr fel instruktioner för att hon missuppfattade mig, jag får jobba på att vara tydligare när jag frågar i fortsättningen." Det finns en massa alternativa vägar att gå där man inte skyller ifrån sig och på samma gång visar att man är villig att jobba på att bli bättre.

Liknande linje när du parat med kollegan om det här är nog den bästa vägen (precis som det redan har föreslagits).

Personligen förstår jag inte varför chefen är sur över ett misstag som en relativt nyanställd gör, och ännu märkligare att han går och skäller på en kollega som har försökt hjälpa till. Det leder ju tyvärr precis till vad du har nu, att kollegor inte vill hjälpa nyanställda att komma till rätta (tyvärr är det nog inte mycket du kan göra åt chefens inställning i sådana här fall så man får helt enkelt anpassa sig själv lite grann med hur man bemöter det).
 
Jag ser inte ett missförstånd som någons fel eller ett fel över huvud taget.
Kollegan fick (helt obegripligt skäll) för något pga TS. Kollegan upplever uppenbarligen att den inte gärna vill samarbeta med TS pga detta. Uppenbarligen bör TS göra något åt detta om hen vill kunna ha ett gott samarbete. Alltså skulle jag direkt avråda från att säga det du föreslog och istället vara lite storsint och säga "Du, jag är verkligen jätteledsen för att chefen skällde på dig så där. Det som hände var att jag bad om hjälp med X men det blev ett missförstånd så du svarade på Y istället. Förlåt att jag var otydlig, det var verkligen inte meningen".

Så hade jag gjort för att sköta det hela så smidigt som möjligt.
 
@Ilovecoffee Känns lite som sandlådenivå på det jobbet, förväntas det att nyanställda ska kunna allt utan att bli upplärd av de som kan? Tycker det var dålig stil av både chef och kollega. Jag hade nog personligen sagt till kollegan och talat om för denne att jag inte försöker "sätta dit" och att jag tog väldigt illa upp av att hon anklagat mig för något som inte stämmer, om jag hade velat fortsätta ha kontakt, annars hade jag nog bett kollegan "dra dit pepparn växer" och aldrig mer pratat med denne eftersom det uppvisar ett så barnsligt beteende.

Du visste troligen inte då du fick svar att kollegan hade missuppfattat dig och att du i godtro hade sagt detta till chefen, sen vad chefen väljer att göra kan inte du styra över ett dyft.
Chefen skulle inte i det läget skällt på kollegan utan snarare frågat vad som gått fel, en chef som går runt och skäller på folk är ingen bra chef..
Om det hade varit en bra chef, så hade man kunnat gå till chefen och förklarat läget, så denne kunde hjälpt till och rett upp missförståndet om man inte kan lösa det själv vill säga, men det känns inte som du har en bra chef eller?
 
Det kanske är bättre att inte skylla på en kollega på en gång när man är ny på en arbetsplats? Det borde ju funka med att be om ursäkt och säga att man måste ha missuppfattat instruktionerna (och vara tydligare med vad man frågar i framtiden).

Lite så känner jag också. Jag hade aldrig satt en kollega i skiten, jag hade sagt att det blivit ett missförstånd mellan mig och kollegan och att jag därför gjort fel beroende på att det blivit förbistring mellan oss.

Alltså ingens fel, jag hade aldrig satt kollegan i skottlinjen så som TS gjort.
 
Jag är rätt ny på jobbet och gör ju tyvärr fel ibland. För att slippa fel försöker jag fråga så att det ska bli rätt. Men ibland blir det fel ändå. Jag hade gjort ett jobb och frågade kollegan om hjälp. Hon missuppfattade mig och svarade på fel sak. Sen kom chefen och var sur för att jag hade gjort fel och undrade varför. Och jag sa ju att det var kollegan som visat mig hur jag skulle göra. Då går chefen och skäller på kollegan...kollegan blev väldigt arg på mig. Någon dag senare frågade jag om en annan sak och hon sa att hon inte vet. Nästa dag anklagar hon mig för att försöka sätta dit och göra så att hon får skulden för misstag som sker. Hon sa upprepade gånger att hon aldrig mer kommer att svara på mina frågor...Vi jobbar nära varandra och detta känns jättetrist minst sagt. Vad gör jag?
Jag håller med @niphredil alternativt kan du prova att skylla allt på chefen.
Själv föredrar jag att så långt som möjligt ta ansvaret när det blir fel av den sorten. Är win-win på det.
 
Jag håller med @niphredil alternativt kan du prova att skylla allt på chefen.
Själv föredrar jag att så långt som möjligt ta ansvaret när det blir fel av den sorten. Är win-win på det.

Problemet med att skylla allt på chefen är att TS kanske inte har fått grepp om hur kollegan är fullt ut än (en del beter sig ju vettigare face to face än bakom ryggen tyvärr och det brukar ta ett tag att klura ut). Det skulle lika gärna kunna bli så att chefen får höra om detta (eller att det börjas sprida omkring att TS skyller på chefen). Man får helt enkelt ta det lite lugnt i början och väga av innan man har grepp om folk, spela med i "deras" spel ett tag tills man har klurat ut om de faktist har ett spel eller inte :).

Så jag håller på din andra mening i den här situationen :)
 
Jag är rätt ny på jobbet och gör ju tyvärr fel ibland. För att slippa fel försöker jag fråga så att det ska bli rätt. Men ibland blir det fel ändå. Jag hade gjort ett jobb och frågade kollegan om hjälp. Hon missuppfattade mig och svarade på fel sak. Sen kom chefen och var sur för att jag hade gjort fel och undrade varför. Och jag sa ju att det var kollegan som visat mig hur jag skulle göra. Då går chefen och skäller på kollegan...kollegan blev väldigt arg på mig. Någon dag senare frågade jag om en annan sak och hon sa att hon inte vet. Nästa dag anklagar hon mig för att försöka sätta dit och göra så att hon får skulden för misstag som sker. Hon sa upprepade gånger att hon aldrig mer kommer att svara på mina frågor...Vi jobbar nära varandra och detta känns jättetrist minst sagt. Vad gör jag?

Jag förstår din kollega och felet ligger inte där utan hos chefen. Jag haf själv arbetat för den typen av chef som gått till anfall utan att ta reda på hur det ligger till. På sådana arbetsplatser är det inte ovanligt att en del "kastar kollegor framför tåget", så att säga, för att själva slippa utstå en utskällning eller för att framställa sig själva i bättre dager. Chefen brukar inte sällan ha favoriter och ingen vill hamna på fel sida med chefen. Med tanke på hur kulturen blir på sådana arbetsplatser är det förståeligt att din kollega tror att du försöker sätta dit denne. Man blir lätt paranoid på sådana ställen.

Dock, oavsett arbetsplats, ska man aldrig någonsin skylla ifrån sig på en kollega. Det är bara att bita i det sura äpplet, ta den sura chefen vid hornen och förklara att det blev ett missförstånd. Om du skyllt ifrån dig på mig, hade inte jag heller velat hjälpa dig mer. Om du däremot förklarat att det blev ett missförstånd utan att förskjuta skulden, hade jag gått in och försvarat dig.
 
Dock, oavsett arbetsplats, ska man aldrig någonsin skylla ifrån sig på en kollega. Det är bara att bita i det sura äpplet, ta den sura chefen vid hornen och förklara att det blev ett missförstånd. Om du skyllt ifrån dig på mig, hade inte jag heller velat hjälpa dig mer. Om du däremot förklarat att det blev ett missförstånd utan att förskjuta skulden, hade jag gått in och försvarat dig.

PRECIS så. Jag tycker nog inte det är kollegan som är knäpp, faktiskt.
 
Fast jag tycker att alltihop låter mer som en lågstadieskola än en arbetsplats :o

TS som lämnar ut kollegan, chefen som blir sur för att TS gör fel och kollegan som säger att hon aaaldrig kommer att svara på TS frågor igen. Samtliga borde börja uppföra sig som vuxna, kan jag tycka.
 
Då är det första du ska göra imorgon, gå till chefen och förklara allt, se först och främst till att chefen får klart för sej att kollegan inte är den som gjort fel och sedan kan du förklara missförståndet.

Men jag håller med tidigare inlägg om att det verkar som dagisnivå med mkt lågt i tak.
 
Jag tänkte inte på att kollegan skulle få problem utan jag klantade mig som automatiskt svarade kollegans namn. Det var ett misstag. Jag har försökt att prata med kollegan men hon blev aggressiv. Och jag ska självklart stå för mina egna misstag.

Då låter det som att du:
A - ska be din kollega om ursäkt.
B - ska prata med chefen och tala om att allt är ditt fel och att A fått oförskyllt skäll.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 733
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 367
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 617
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp