knäpp kollega

@Ilovecoffee: Jag skulle faktiskt bli lite grinig om en ny kollega sätter mig i skiten hos chefen (som i det här fallet iofs verkar vara kass) så nej, jag skulle inte säga att kollegan är knäpp.

Som andra sagt, be kollegan om ursäkt och red upp det hela med chefen. En annan sak, har du verkligen fått en ordentlig introduktion i dina arbetsuppgifter och på arbetsplatsen? Det låter som om det skulle behövas.
 
Jag är rätt ny på jobbet och gör ju tyvärr fel ibland. För att slippa fel försöker jag fråga så att det ska bli rätt. Men ibland blir det fel ändå. Jag hade gjort ett jobb och frågade kollegan om hjälp. Hon missuppfattade mig och svarade på fel sak. Sen kom chefen och var sur för att jag hade gjort fel och undrade varför. Och jag sa ju att det var kollegan som visat mig hur jag skulle göra. Då går chefen och skäller på kollegan...kollegan blev väldigt arg på mig. Någon dag senare frågade jag om en annan sak och hon sa att hon inte vet. Nästa dag anklagar hon mig för att försöka sätta dit och göra så att hon får skulden för misstag som sker. Hon sa upprepade gånger att hon aldrig mer kommer att svara på mina frågor...Vi jobbar nära varandra och detta känns jättetrist minst sagt. Vad gör jag?
Frågan är om det har hänt tidigare, att ni har missuppfattat varandra?
Är det första gången detta händer?
 
Jag tänkte inte på att kollegan skulle få problem utan jag klantade mig som automatiskt svarade kollegans namn. Det var ett misstag. Jag har försökt att prata med kollegan men hon blev aggressiv. Och jag ska självklart stå för mina egna misstag.
Du har försökt göra ditt, kollegan vill inte lyssna och blir aggresiv, då är det nog ingen kollega jag skulle vilja lära känna bättre tyvärr även om man jobbar nära. Kanske låta det gå ett tag så att det "kyls" ner och be om förlåtelse när kollegan inte överreagerar/blir aggresiv?
 
Varför heter tråden "knäpp kollega"!?

Du är ny på jobbet och ber en kollega om råd. Mkt möjligt att hen förklarar otydligt etc men DU gör fel och det är ditt ansvar. Oavsett om du anser att kollegan förklarat dåligt så borde du självklart tagit på dig detta. Jag har förståelse för att din kollega inte vill ge dig tips och råd mer och förstår att er relation efter att du skyllt på hen blivit infekterad.
Om jag vore du skulle jag gå till kollegan och helt enkelt be om ursäkt. Förklara att du som ny på jobbet gjorde ett misstag och att du i din iver att vilja vara duktig på jobbet felaktigt gav din kollega skulden. Gå till chefen och säg samma sak.
Ärlighet är mitt enda tips för en hållbar situation kollegor emellan!
 
"Knäpp chef" borde titeln vara, det låter som att hen bidrar till att skapa en osund arbetsmiljö, milt uttryckt. Om jag var du skulle jag försöka bli sams med kollegan i den mån det går. Fråga er tillsammans varför ni tolererar att bli utskällda på ert jobb. Ni som jobbar på arbetsplatsen måste hålla ihop om ni ska kunna ställa krav på att den "sura" och "skällande" chefen ska skärpa sig!
 
Du får väl gå och fråga chefen om hjälp varje gång du behöver hjälp istället. Det är chefens ansvar att du lär dig ditt nya jobb. Om hen inte kan delegera det på ett bra sätt så är det att direkt fråga chefen varje gång.
Jag håller med de som tycker att det är chefen som gjort största felet.
 
Kan kanske bero på en outbildad ung chef och en arbetsplats med väldigt låg medelålder......
:cautious:

Det finns GOTT om gamla utbildade chefer som är mer eller mindre värdelösa i rollen som chef!!!
Förstår inte heller hur låg medelålder skulle ge dålig arbetsmiljö? Hur tänkte du här?!

Det krävs mycket av en person för att vara en bra chef, i mina ögon är det ofta grundläggande värderingar och sätt att bete sig på som spelar stor roll för om utbildningar över huvud taget ger något. Värderingar och beteende är inget som nödvändigtvis kommer när man blir äldre, även om tiden ger viss vishet.
Å andra sidan har jag haft några äldre chefer som ansett att gammal är äldst oavsett kompetens. Det har inte varit några bra arbetsplatser.

Bästa chefen jag haft var ca 40.
 
  • Gilla
Reactions: Mim
:cautious:
Det finns GOTT om gamla utbildade chefer som är mer eller mindre värdelösa i rollen som chef!!!
Förstår inte heller hur låg medelålder skulle ge dålig arbetsmiljö? Hur tänkte du här?!
Oja absolut, det har du verkligen rätt i. Jag tänkte så här:Jag tyckte (ursäkta TS) på trådens rubrik och själva innehåll att det lät som en person som är i början av sina 20 år. Så behöver det ju inte alls vara. Jag kan ha dragit förhastade slutsatser.
Det krävs mycket av en person för att vara en bra chef, i mina ögon är det ofta grundläggande värderingar och sätt att bete sig på som spelar stor roll för om utbildningar över huvud taget ger något. Värderingar och beteende är inget som nödvändigtvis kommer när man blir äldre, även om tiden ger viss vishet.
Åjo ålder och mognad spelar en mycket STOR roll för exempelvis värderingar och beteende. Jag är absolut inte samma person idag som 46 åring och så som jag tyckte och tänkte som 26. Så att det skulle ge en viss vishet för de flesta människor håller jag inte alls med om. Chefsjobb är som vilket annat jobb som helst. Man blir ofta bättre och bättre ju flera år man är det.
gulan
 
Åjo ålder och mognad spelar en mycket STOR roll för exempelvis värderingar och beteende. Jag är absolut inte samma person idag som 46 åring och så som jag tyckte och tänkte som 26. Så att det skulle ge en viss vishet för de flesta människor håller jag inte alls med om. Chefsjobb är som vilket annat jobb som helst. Man blir ofta bättre och bättre ju flera år man är det.
gulan
Ja, visst spelar det stor roll, fel av mig. Däremot ser jag det inte enbart som en fördel! VÄLDIGT många äldre anser att "gammal är äldst, hupp hupp, på min tid... Folk klagar så mycket nuförtiden.. Man kan ha det värre... Ja har minsann jobbat här i 30 år..."
Det är i mina ögon något väldigt negativt. Många äldre blir ju chefer just för att de har lång erfarenhet inom företaget och inte för att de har bra chefsegenskaper.

Chefsjobb är som vilket annat chefsjobb som helst. Att ha makt och ansvar över/gentemot andra är inget som vem som helst/alla har i sitt jobb. Det krävs att man som chef kan hantera det.

Såklart borde det bli bättre om man får jobba med det i många år, men många chefer är ju inte direkt 25 när de börjar som chef.
 
Chefen är tyvärr inte bra. Han verkar kunna brusa upp och skälla för ingenting. Han är inte purung. 35 årsåldern.
 
Jag hade i ditt läge bett om ursäkt igen och sagt att jag var på väg in till chefen för att lösa det inträffade. Alltså berätta tydligt att kollegan inte hade någon som helst skuld i att det blev fel.

Sen hade jag gått raka vägen till chefens kontor och sagt typ: "Angående det som hände vill jag vara tydlig med att X inte har gjort något fel. Jag frågade hen och vi missuppfattade varandra. Felet är helt och hållet mitt och jag vill inte att X ska få några problem för det här.
Jag är ny och kan inte allt än och jag vill gärna höra när jag gör fel. Men jag behöver utbildning eller en handledare så jag får möjligheten att lära mig utan att göra fler onödiga fel."
 
Varför heter tråden "knäpp kollega"!?

Du är ny på jobbet och ber en kollega om råd. Mkt möjligt att hen förklarar otydligt etc men DU gör fel och det är ditt ansvar. Oavsett om du anser att kollegan förklarat dåligt så borde du självklart tagit på dig detta. Jag har förståelse för att din kollega inte vill ge dig tips och råd mer och förstår att er relation efter att du skyllt på hen blivit infekterad.
Om jag vore du skulle jag gå till kollegan och helt enkelt be om ursäkt. Förklara att du som ny på jobbet gjorde ett misstag och att du i din iver att vilja vara duktig på jobbet felaktigt gav din kollega skulden. Gå till chefen och säg samma sak.
Ärlighet är mitt enda tips för en hållbar situation kollegor emellan!

Håller med tornblomma helt och hållet. Det är inte lätt att introducera nya personer till ett arbete speciellt inte när inget handledningsmaterial finns skrivet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 733
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 367
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 616
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp