"Knäppningar" i ryggen...

C

Cleooo

\"Knäppningar\" i ryggen...

Hej!
Jag har en häst som det knäpper i ryggen på. Om hon tex står i stallgången och flyttar ett steg fram, ställer ner benen då knäpper det till i ryggen ibland. Som det kan göra i våra fingrar om man böjer de tex. Hon är inte problemig att rida eller nått, har gått hårt i princip ett helt år och inte visat nån hälta eller svullna ben eller något sånt... Nån som vet vad det kan bero på eller har haft nått liknade?? :confused:
 
Re: \"Knäppningar\" i ryggen...

Knäppningarna är inget farligt. Det som man tror, är att en sena hoppar över en benås och då knäpper det till. Alltså inget farligt.
 
Re: \"Knäppningar\" i ryggen...

Ok, tack!! Hon verkar ju inte ha ont av det så... Men vad kommer det sig att det just är så på henne och inte "alla" andra??
 
Re: \"Knäppningar\" i ryggen...

Det knäpper oftast mer på otränade hästar. Unghästar och de lite äldre. Lite mer på de äldre, på de kan det knäppa nästan vid varenda steg.
 
Re: \"Knäppningar\" i ryggen...

hästar som det knäpper i, kan man ge gurkmeja.. det ska viss fungera jätte bra, även om inte knäppningarna i sig är farliga, så kan dom vara irriterande :crazy:

* Jenny *
 
Re: \"Knäppningar\" i ryggen...

Kan det inte bero på att hästen stått stilla och inte har så mycket ledvätska. Om vi själva legat eller suttit still ett tag, kan det ju knaka lite innan vi "kommer igång". Om det knakar i varje steg känns det konstigt, kroppen borde ju komma igång efter ett tag?
 
Re: \"Knäppningar\" i ryggen...

Svarar till alla här...
Hon är 6 år och ganska otränad, inte tävlat utan mest grundriden...
Man hör det inte när man rider (så jag vet inte om det knäpper då), men om hon tex står i stallgången och flyttar ett ben, o sen ställer ner det hörs knäppningen någon sek. efter. Men varför blir et så, varför är inte "alla" så???
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 271
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 100
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp