Knäproblem orsakade av nackskada?

LindgrenV

Trådstartare
För ca 5 år sedan blev jag avkastad och gjorde mig ganska illa, kort och gott: Jag landade på nacken.

Sedan några år tillbaka har jag haft ont i knäna, var till sjukgymnasten som konstaterade att jag bl.a hade ett väldigt vanligt problem som jag nu inte kommer ihåg vad det heter (något latinskt namn)
Men även något annat fel som han inte visste vad det kunde vara.
Han kommenterade även att jag hade en rak benställning, så det handlar inte om knäproblem pga ko- eller hjulbent benställning.

Får även då och då ont i höfterna, fotlederna samt ryggen. Har ständigt återkommande muskelknutar, framför allt kring skuldror och i nacke (Inte lite muskelknutar heller..). Har konstant spända nackmuskler och märker otroligt stor skillnad av att bara byta kudde. Sover jag med fel kudde så får jag en otrolig värk i nacke och axlar.

Läste nyligen att t.o.m en liten förändring på en nackkota kan orsaka en hel del problem i resten av kroppen. Så kan det vara så att detta fall orsakat mina andra fysiska problem? :crazy:
 
Sv: Knäproblem orsakade av nackskada?

Jag tror absolut att helt andra delar av kroppen kan paverkas vid en skada pa nack-kotor. Gjordes nagon rontgen/magnetrontgen?

I vilket fall som helst ar ett trauma nagot man ska ta pa allvar och det ar ju valdigt vanligt att man andrar rorelsemonster i samband med smarta. Ta dig och din kropp pa storsta allvar och ge dig de basta forutsattningarna for framtiden genom att bygga upp kroppen sa att den blir stark. Traning ar a & o.
 
Sv: Knäproblem orsakade av nackskada?

Röntgen gjordes direkt.
Jag var dock bara 10-11 år vid det tillfället och fick i princip svaret "det är ingen fara" efter röntgen. Har ett par år senare dock läst någonstans (tror det var mammas blogg) att dom hade sagt att det var en förändring men att det inte var allvarligt o.s.v :confused:
Jag fick inte rida på ett bra tag, fick ett nackstöd som jag använde de första veckorna efteråt, minns också att när jag började rida igen så höll jag huvudet snett utan att jag tänkte på det och att jag blev påmind hela tiden om att hålla det rakt då det inte var bra att jag höll det snett.

Som sagt så var jag inte så gammal och fick nog inte heller veta allt för att inte göra mig orolig/mer ledsen än jag var. Jag minns alltså inte alls mycket tyvärr..
 
Sv: Knäproblem orsakade av nackskada?

Rättar mig själv:

Föregående inlägg var felaktigt, hittade nu inlägget mamma skrivit och fått annan info:

Jag röntgades direkt då det befarades fraktur, det konstaterades efteråt att fraktur inte var fallet, mer info fick inte jag. Gick med nackstöd ett tag efteråt och hade som sagt problem med att hålla huvudet rakt o.s.v.
Annars uppföljdes det aldrig. Enda gången jag kollade nacken var alltså direkt efter fallet för att sedan konstatera att det inte var någon fraktur.

Det kan alltså säkert mycket väl vara en förändring på en kota eller liknande eftersom det som sagt varken följdes upp eller liknande.

Jag minns som sagt inte mycket heller om vad som sades; om jag hade en liten förändring eller liknande, eller inte.
 
Sv: Knäproblem orsakade av nackskada?

Hur gick rehabiliteringen till? Vilken fysisk träning fick du göra? Hur mycket har du tränat sen dess genom åren? Hur mycket fysisk träning utför du idag utöver ridningen? Handlar det om en eller två timmar i veckan? Eller kommer du upp i tio, femton timmar i veckan?
 
Sv: Knäproblem orsakade av nackskada?

Det var väl inte riktigt någon rehabilitering öht...
Jag började rida igen efter två-tre månader om inte tidigare (minns faktiskt inte) och har fortsatt att rida i alla år. Har tränat från och till men inte med någon speciell fokus på nacken utan det har varit allt från handboll till gym.. För tillfället är väl den mesta träning jag får utöver ridningen promenader med hunden, cykelturer och idrotten i skolan :p
Alltså är väl egentligen de mesta fel man kan göra gjorda.. :crazy:
 
Sv: Knäproblem orsakade av nackskada?

Det var väl inte riktigt någon rehabilitering öht...
Jag började rida igen efter två-tre månader om inte tidigare (minns faktiskt inte) och har fortsatt att rida i alla år. Har tränat från och till men inte med någon speciell fokus på nacken utan det har varit allt från handboll till gym.. För tillfället är väl den mesta träning jag får utöver ridningen promenader med hunden, cykelturer och idrotten i skolan :p
Alltså är väl egentligen de mesta fel man kan göra gjorda.. :crazy:

Känner igen ditt problem. Är väl tyvärr inte ovanligt inom ridsporten. Det är sällan eller aldrig ryttare får specifika träningsråd avseende ridning med knä och ledproblem till följd. Man börjar rida tidigt, redan innan tonåren. Men det finns ingen ridinstruktör som kan tala om för ryttarna hur de skall träna fysiskt för att klara av att rida. Och det blir inte bättre om det stöd som rehabiliteringen av skada kräver uteblir.

Inom galoppsporten finns det i alla fall krav att om man vill ta licens så måste man gå en kortare träningskurs och klara ett fysprov innan man får ta licensen...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: Mandarinen
·
Kropp & Själ Jag tog hål i öronen(!) i lördags, med påföljande blodtrycksfall. Inte helt oväntat, då jag varit med om det för snart 10 år sen när jag...
Svar
18
· Visningar
5 318
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp