Knäpper bak

prusiluskan

Trådstartare
Min lille shettis (8 år) knäpper bak när han rör sig. Han är pigg o arbetsvillig, men motioneras tyvärr inte så mycket. Går i stor hage (3ha) med hästkompisar, o rör sig mycket i hagen.

Har hört olika teorier om "knäppande" hästar.
* Hovis tycker inte jag behöver bry mig, utan att en del hästar, såväl som en del människor, knäpper i lederna.
* En bekant anser att det är ett allvarligt problem.
* En annan tycker jag ska ge honom glucosamin (stavning?)

Idag har en tjej i stallet en equiterapeut ute till sin häst, o jag har bett henne höra med denna vad h*n tror om det hela.

Men vad tror/vet ni? Känner mig villrådig.

Sv: Knäpper bak

Min häst leder knäppte. Han fick bioblucomin och då försvann knäppandet. Det var vet. som rekommenderade det.
Innan han gick bort tog bioglucominet slut och då började knäppandet igen.

Det bildas väl något ämne i leden som gör den smidigare, borde ju vara mer bra än dåligt...

kl

Om hästen har dålig ledvätskeproduktion så kan den börja knäppa - testa att ge glucosamin (som förbättrar ledvätskan) och se om det slutar knäppa.

Det kan ju naturligtvis vara något annat.

knäppandet i sig är inte farlig! Jag vet ett antal hästar som haft knäppande bakben sen födseln o gått på ridskola från de var tre till de var 30 utan att någonsin vara halt av det!

När jag red på ridskola så var det så på vissa hästar...

Jag har nu beställt glucosamin, o kommer att testa o se om det hjälper honom. Hoppas på att han blir bättre med det!

Jag håller tummarna!

Något jag kanske borde skrivit i det tidigare inlägget är att jag läste i en viss stor hästsportstiding att de gjort mätningar av glucosaminprodukter och endel innehöll inte ens något glucosamin.

Hoppas du beställt från en klinik!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 910
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 906
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 921
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 513
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka