Murray

Trådstartare
Har börjat fundera lite angående knäskydd.
Många travhästar har ju knäskydd som skyddar insidan mot slag.
Men finns det några knäskydd som skyddar framsidan att knäet? Som man ev. skulle kunna använda vid terräng (fälttävlan)?
Det måste ju vara utformat så att hästen inte störs av det eller får skav osv. men undrar om det ens finns?

Sv: Knäskydd

Engelska hästsportsföretag brukar ha som används för att skydda hästarna vid transport och sedan har jag sett lättare och mindre varianter av dem på travhästar men ingen annan stans

Apo

då jag var i england hade vi sådana på framknäna då vi red ut på hack, för att skydda knäna om t.ex. hästen skulle snubbla och falla på framknäna.

ungefär såna här?

G112P1.jpg

Japp sådana.
De som används på hacks när de körs är små för att inte störa för mycket. De som används på travarna är större och transportskydden påminner lite om hockeyskydd

Apo

Hm. intressant, har börjat fundera om man skulle ha sådana i terräng (nej nej, inte alls nojjig efter botkyrka :angel: ), dessutom fastnade han ju med skyddet på täby. Men hm.. det kanske är sämre med än utan eller?
Han lyfter ju inte fötterna i onödan direkt :smirk:

Kollade och försökte läsa lite på hemsidan du länkade från, ska de verkligen sitta framåt (det står inget som egentligen tyder på det) eller?

Senast ändrad:

de vi hade i ebgland såg precis ut så där (fast i andra material, tror det var clarendon - samma material som deras ft-benskydd) men jag vet inte hur pass smidiga de är för att rida ft med, vi hade dem nämligen inte på tävling bara ute på hack efter asfaltsvägarna och då var det ju bara skritt och så trav i uppförsluten.

Jäpp, så ska dom sitta. Vi använde det i england alltid när vi red *roadwork* dvs. skritt och trav på asfaltvägarna. Var så influerad av det att jag alltid använde det när jag flyttade hem, sen började jag bli bekväm och sket i det och på alla dessa år jag skrittat på asfalt hemma i sverige har jag aldrig haft nån omkullridning............än i alla fall :banana: :banana: :banana:

Murray skrev:
Hm.. undra hur de sitter när de rör sig fortare och hoppar?

;)
Kan fortfarande inte tala med egen erfarenhet annat än när det gäller skritt och trav, men på www.derbyhouse.co.uk hittar man knäskydd "Dual Knee Boot Dual Density Knee Boot", "Masta Wide/leather Knee Boot" under rubriken "competition boots" så kanske att man använder dem vid tävling också ? Dessutom fann jag dessa "Westropp Westropp Knee & Brushing boots" som är vanliga skydd plus knäskydd allt i ett. Dock står det på dem att de är "Ideal for excercising on the road" även fast de också ligger under "Competition boots". Dock så verkar det som att alla dessa skydd används mest som motions- och transportskydd.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 785
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 413
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka