KNIGHTS BOMLÖSA SADEL!?!

Sv: KNIGHTS BOMLÖSA SADEL!?!

Man kan jämföra lite i stora drag såhär:

En Bomlös sadel utan pad, (om den nu inte har paneler)
Är som en Bomsadel utan Bossor.

Padden är stoppningen för den bomlösa sadeln, och vill man då ha en bra padd eller sämre padd det är upp till ryttaren.(och hästens rygg)

Eftersom TN Padden har speciella ilägg som absorberar bort 90 % av allt tryck ifrån ryttaren,sadelgjord,stigläder krämpor m.m.

Den padden som följer med duger väl men jag skulle själv inte använda den.Tycker ej att den fördelar trycket någe bra.

Just Bareback så får man med westernläder och stigbyglar och de spännen sitter längst upp, vill ha kvar de som jag fick med så då ordnade jag problemet med lite extra stoppning där istället.

Den har en pommel som man får med, man kan ta ut den men de har inga att byta med.

Mera frågor?

Själv så köpte jag en Freeform när jag sålde Barebacken.
Den känns mera stabilare och så sitter ryttaren mera smalt i den sadeln, och i barebacken sitter man ungefär lika brett som om man rider hästen barabcka....lite bredare....
Och det klarade ej min rygg av.....:p

okej då fattar jag...
men det är så att jag har en på gång nu som är begagnad och till den medföljer en padd som ser precis ut som TN padden iaf överdraget är detsamma men det finns kanske andra ilägg?
denna sadel är tydligen köpt via granngården...

så jag vet inte exakt vad det är för padd...om man vill köpa en sån där speicalpadd kan man köpa den genom torsion då? internet?

vet du vad jag menar för padd som följer med? vet du nåt om den?...

här är en bild på den dock inte ¨så tydlig men man ser ju padden lite iaf.
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01330000-01339999/big/1338583.jpg

ser du vad det är för nån?

jaha så de som följer med stiglädren alltså går inte att ha metallspännena längst ner det var ju lite dumt...

hur har du gjort lite mer exakt med stoppningen för det då?...hur har du fäst stoppningen?

okej men den pommeln är en str bara trcyker den mkt på höga mankar?...min häst har inte så stor manke så det blir kanske bra..

är jätteglad att du vill hjäkpa mig:bow:

det är ingen skillnad på Knights leather och Knights bareback väl?

ja jag ska nog låna hem den o testa den lite först för att vara på den säkra sidan att jag trivs med den=) sen kan man ju göra som du att köpa en bättre senare...

vad köpte du din bareback för?alltså pris..

kom på en annan fråga tycker du den var ostabil att rida lätt i? eller sitta upp i eller vid någon annan situatin?

Gullan86 skrev:
så jag vet inte exakt vad det är för padd...om man vill köpa en sån där speicalpadd kan man köpa den genom torsion då? internet?

Köpte min via internet av Torison.och på de paddarna kan man köpa lite olika ilägg.Samma men vissa tunnare,tjockare mera uppbyggda för hästarn med hög manke m.m.
Maila dom, svara gärna på frågor.

vet du vad jag menar för padd som följer med?
Det är den padden som jag skrev "duger väl men jag skulle ej använda den"
Materialet i den tycker jag kläms ihop för fort och inte fördelar trycket lika bra som de andra paddarna, läs. Skito och TN.

ser du vad det är för nån?
Vad kostade padden? under 1000:- så är det den som "hör till" Barebacken.Hörde lte att det skulle komma en ny padd ifrån Knights eftrsom de fick så mycket klagomål på padden som du visar.Tror den skulle komma i Februrari/Mars.Hoppas den är bättre.
hur har du gjort lite mer exakt med stoppningen för det då?...hur har du fäst stoppningen?

Klippte ut ur Liggunderlag efter formen på flikarna, fäste det med sånthär Kardborrband på Tejp.Dubbel häftande.
Nackdelen var att sadeln vart ännu bredare.

okej men den pommeln är en str bara trcyker den mkt på höga mankar?...min häst har inte så stor manke så det blir kanske bra..

Det är något du måste prova dig fram med den sadel och padd du har tänk använda till.

det är ingen skillnad på Knights leather och Knights bareback väl?
Är en och samma sadel.Heter Knights Bareback.

vad köpte du din bareback för?alltså pris..
Den var ny på marknaden när jag köpte den.Köpte den ny ifrån affären och den kostade ca. 5000:- och padden ifrån Torison 1700:- med frakt.

kom på en annan fråga tycker du den var ostabil att rida lätt i? eller sitta upp i eller vid någon annan situatin?

§ Man upptäcker snart hur bra balans man har, står man i ena stigbygeln mera än den andra så kommer sadeln att glida.
§ Finns inga benstöd till.
§ Hästen känner lättare av hur du sitter på den och det märks.Sitter du snett så kommer en lyhörd häst säkert gå snett.
§ Man måste sitta upp ifrån något annars kan sadeln lättare snurra.
§ Måste oftast efter dra sadelgjorden då padden värms upp efter en stunds ridning och då mjuknar den och då behöver man spänns lite till.
§ Man sitter brett i den.
§ Prova att rida på volt med sadeln i alla gångarter.
§ Rid även ut i sadeln i alla gångarter.
§ Vad ska su ha sadeln till för "gren", prova en liknade situatuion och se om den uppfyller dina krav.

Låter som det är en massa nackdelar bara men det är så jag har upplevt detta och jag älsakar min bomlösa sadel!!!:love:
Dock inte denna utan en FF.

Min klasskamrat har en knights bomlös och påstår att den r otroligt bekväm och bra att rida i. jag har för övrigt provat knights utrusningar o jar tycker de håller en god kvalite på sina saker.. jag menar de har faktiskt rätt dyra saker med även om sadlaran a är biolliga.. som tex gramanh tyglar.. :rofl:

okej jag tittade på torisons sida och jag fattar inte riktigt kostar en padd + inlägg 1480?
behöver man köpa nya ofta eller? har du en TN padd? fast den följde med en annan till din sadel eller?

kolla gärna min andra tråd om tips och råd om sadel...där har jag bild på de båda sadlarna jag väljer bland...

när du sa vad jag ska ha sadel till för gren det får väl bli islandhäst tävling då men är den enda godkänd att tävla i? vilka bommlösa är det?

Hej,
Jag har en Knights bareback sedan ett år som jag köpte via sadelmakare. Han berättade att från början var sadeln lite sämre dvs inte teddy och kantning i läder mm. Den sadeln jag köpte var ändrad. När ändringen gjordes har jag ingen aning om.
Jag köpte också en riktig Equelizer pad till. Jag har även en tunn svart skumgummipad mellan pad och sadel då även jag tycker att sadeln gled mot padden. Tyckte också att sadeln gled lite mot ryggen så jag har kompletterat med en Gel pad (genomskinlig, geleliknande, "klibbig" hålig pad, finns bla hos Glada Hästen i spiltan) och är nu ganska nöjd.
Ibland kan jag tycka att den glider lite framåt vid klättring mm och även att den är känslig för snedvridning om hästen är det minsta snedmusklad. Min häst vill gärna putta över mig på sin "bästa" sida så egentligen handlar det ju lika mycket om min balans/styrka som hos hästens.
Har köpt vanliga engelska läder till och jag har löst "smärtan" av sitgläderfästet med att ha det ca 3 cm längre ner där har fästet nu gjort sig en liten håla och det funkar perfekt.
Catarina

hej
tack så jättemkt för ditt svar...den jag är intresserad av har teddyr under och är bara ett halvår gammal så det är nog en sån du har...men du har islandshäst va?
är den inte alldeles för lång för din isis? jag mätte idag och 55cm(som sadeln säjs vara) är typ bakom virvel uppe på korset nästan på min islandshäst hur ligger din?

har du nån bild?

Gullan86 skrev:
okej jag tittade på torisons sida och jag fattar inte riktigt kostar en padd + inlägg 1480?
behöver man köpa nya ofta eller? har du en TN padd? fast den följde med en annan till din sadel eller?

Japp, padd med ilägg kostar 1480:- men med frakt vart det mera.
Har haft en och samma i 2 år och tvätat den 4 ggr, och den är absolut lika fin som en ny.Det är en TN padd.Inget padd följer med sadeln.

kolla gärna min andra tråd om tips och råd om sadel...där har jag bild på de båda sadlarna jag väljer bland...

när du sa vad jag ska ha sadel till för gren det får väl bli islandhäst tävling då men är den enda godkänd att tävla i? vilka bommlösa är det?

Finns lite olika trådar om bomlösa för tävling.
I Distans så är sadlingen fri så där får du tävla i bomlös i vilken klass som helst, CR till Elit.
Har för mig att i Westerns lägsta klass D? så är oxå sadlingen fri.
tror annas att på klubbtävlingar att man kan söka dispens.

Lycka till i bomlös djungeln!

jag har bild men vill helst skicka den på din privata mail. PM:a mig din mailadress.
Anläggningsytan kan kännas stor men den belastar ju inte på samma sätt som en bomsadel så det funkar ändå
Catarina

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 363
Senast: Oknytt
·
V
Utrustning Läste i en annan tråd att bomlösa sadlar passar alla hästar oavsett typ av rygg. men så läste jag i en annan tråd att man ska helst ta... 2
Svar
37
· Visningar
3 520
Utrustning Måste skaffa mig en ny sadel eftersom jag får så fruktansvärt ont i ryggen av min hoppsadel som jag brukar ha på uteritterna (en Stubben... 2
Svar
20
· Visningar
3 181
Senast: Centaur
·
A
Western Jag har köpt en bomlös sadel av märket Knights. Har haft en sadelmakare här och prövat ut westernsadlar, men ingen av hennes vanliga... 2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: attempt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka