Knights Hawk -sadel?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Vi är ute efter en billig sadel med utbytbara koppjärn och har funderat på Wintec. Men nu när jag satt här och "smurfade" runt på nätet så hittade jag en annan, liknande sadel.

Sadeln är en Knights Hawk och verkar vara mycket lik Wintec.

Någon som har den eller som ändå har synpunkter? På bilden ser det ut som om formen är mera böjd än rak men bilden kanske luras?

http://www.gladahasten.se/ Klicka på sadlar och sen allround.

Är den mer böjd än en Wintec tro?

Är det lika lätt (eller svårt :p) att byta koppjärn som i Wintec?

Hur är kvalitèn på Knights sadlarna överlag?

Jag blev eld och lågor när jag såg priset och jag har också för mig att Knights ändå är ett skapligt märke?

Så vad tror ni?

Sv: Knights Hawk -sadel?

Sadeln är rakare än Wintec men inte mkt. Jag hade dressyrmodellen och den var superskön, den bästa synteten jag ridit i! Det är lätt att byta kopjärnen efter nån gång, det tar lite tid innan man kommit på tricket :p Jag tycker det är en väldigt bra sadel!

Har lite bilder på den om du vill se http://www.pixbox.se/alb_show_id413218_page0.html

På ridskolan där vi jobbar har vi en sån sadel till en av lektionshästarna. Har själv ridit i den och tyckeratt den är helt ok för att vara en syntetsadel! Tycker också det är bra med dom flyttbara knästöden, eftersom man kan ändra dom beroende på om det är hopp/dressyrlektion.

Sadeln är rak, skulle tro att den är rakare än winec. Med det visa koppjärnet i blir den riktigt vid. För vid för hästen som har ridskolans sadel, så vi fick beställa det normala koppjärnet också. Finns inte så mkt plats för en hög manke. Ganska breda bossor med en vid och bra kanal mellan dem.

Jag tycker det är en väldigt bra sadel för de pengarna!

Åh tack! :bump:

jag undrade just hur den såg ut under - ifall kanalen var bred och om den var bred hela vägen eller smalnade av som en del gör. Dina bilder gav mig svar på alla de frågorna :)

Hur många koppjärn finns det att byta mellan? Vad jag förstår så sitter det ett som är "vid" i när man köper sadeln eller?

Är det likadant som de säger om Wintec-sadeln - att den blir mer böjd i formen ju bredare man gör den?

Hittade som sagt sadeln på "Glada Hästen" för 4 100 kr men nu hittade jag ytterligare en försäljare - Hippomarket - och där kostade den ca 200 kr mindre :bow:

Hej och tack för omdömet! :bump:

Syntet har vi inget emot och sadeln ska i princip bara användas vid hoppning, har bomlös sadel annars.

Till alla: vet ni om den säljs någonstans i Skåne? Skulle varit kul att få klämma och känna lite på den :idea:

Hittade som sagt sadeln på "Glada Hästen" för 4 100 kr men nu hittade jag ytterligare en försäljare - Hippomarket - och där kostade den ca 200 kr mindre :bow:

Äsch, var fick jag 4 100 kr från :confused:

Den kostar ju 3160 kr på Glada Hästen! :banana: ......och 270 kr billigare på det andra stället :D

Så bra att man kunde vara till hjälp :D Det finns 3 järn normal, vid och xvid. Och det är den vida som sitter i när man köper sadeln sedan får du med ett till extra...

Sadeln blir något med böjd när man har i ett vidare järn men inte mkt mer...

Jag tycker det låter dyrt min sadel kostade 2999 på hippomarket.

Yepp! Jag har hittat Hippomarket nu också. :) Sadeln kostar 2895 kr nu men det stod inget om att extra koppjärn följer med? Ja ja, skit samma - kanske vi klarar oss med det vida järnet som sitter i.

Pållen är inte väldigt bred. Men kanske jag ska beställa det vidare järnet på en gång för det kan ju vara bra att ha hemma eftersom pålle är lite omusklad just nu.

Ok, tack för hjälpen, ska skynda mig att beställa för vi vill ha sadeln nuuu! Hoppas det inte tar för långt tid att få den :)

Min kom 3 dagar efter jag beställt den :D Köp med det vida järnet är mitt tips, då slipper du göra det sen och de är inte så väldans dyra.

Hoppas sadeln passar!

Kom förresten på en fråga till: Du vet möjligtvis inte gradantalet på Hawkens olika koppjärn?

Om jag kunde ta reda på det så kunde jag mäta någonlunda på hästen och få en viss hum om ifall det stämmer. :idea:

Ha vad bra! Apropå den här Hawks-sadeln jag är intresserad av - fick precis reda på att Wintec-järnen är kompatibla med Knights Hawk så då får man ju tillgång till fler variationer på bomvidden! :)

Jag köpte en sådan sadel för någon månad sen från källquist.

Den passar tyvärr inte mitt fullblod alls. Vilket är tråkigt för den var skön att sitta i. Väntar nu på det x-vida koppjärnet och får hoppas att den passar då anars så säljer jag den.

Det röda är ungefär 115 och det vita 120.

Ok, tack! :) Men samtidigt blir jag lite förvirrad :confused: Fick ett mail från Källquists och de påstår att det röda järnet är ca 100 och det vita 110!? Men det lät lite luddigt i svaret.........

Och med det säger jag bara: JÖSSES AMALIA!! :eek: :eek: :cry:

Mätte hästen efter konstens alla regler och fick fram att han är ca 111 grader och det betyder att han tyvärr gick med alldeles för trånga sadlar innan vi köpte den bomlöse som vi har nu.

Inte undra på att de konstiga hältorna kom och gick tidigare men som försvann som genom ett "under" :smirk: när han slapp "korsetten". :(

Ja ja man lär sig så länge man lever, bara synd att hästen ibland får vara "försökskanin".

Ok, men om det nu är så att det medföljande järnet i Hawken är ca 115 grader och det bredaste är 120 så blir jag lite orolig att denna Hawk kanske inte räcker till ändå när hästen börjar muskla sig?

Han har mest gått och haft semester de senaste 4-5 veckorna så vad händer när han börjar tränas igen? Det är ju inte såååå stor skillnad mellan 111 grader och 120 :crazy:

Ska jag kanske fundera på en Wintec Wide i stället?

Jag tror inte han ökar så mycket. Om han ligger 111 nu så borde det xvida räcka tycker jag. 10 grader är faktiskt ganska mycket.

Jag har själv tittat på Wintec Wide men då får du nog köpa ny, jag har inte hittat många vettiga beg.

Jag tror inte han ökar så mycket. Om han ligger 111 nu så borde det xvida räcka tycker jag. 10 grader är faktiskt ganska mycket.

Jag har själv tittat på Wintec Wide men då får du nog köpa ny, jag har inte hittat många vettiga beg.

Han är kanske "Hulken" ha ha :D

Nä, du har nog rätt! Men man blir så nojjig och när jag kollade på mätstickan så tyckte jag inte det var så himla stor skillnad. Men det borde nog räcka som du säger.

Tack än en gång. Nu ska jag äntligen sätta mig och beställa. Det får bära eller brista och man kan ju alltid skicka tillbaks den om det ser helt tokigt ut :)

Liknande trådar

K
Utrustning Hej! Jag undrar om någon har erfarenhet av Knights sadlar, som har utbytbara koppjärn? Tyck gärna till i sådana fall :) Själv har...
Svar
7
· Visningar
6 768
Senast: Kafferosta
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: oki
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 424
Senast: oki
·
A
Utrustning Hej, Det är så att jag har testat en ny sadel på hästen närmare bestämt en knights hawk allround. sadeln så ut att ligga bra i...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Anfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna