Knöl i bröstet

Fiorano

Trådstartare
Har upptäckt en ny formation i mitt ena bröst. Typ som en ärta. Man läser ju jämt tycker jag att man ska kolla upp eventuella knölar men jag undrar egentligen hur känslig man ska vara? Är det egentligen kanske helt normalt att man får nya formationer i brösten?

Eller det är till att ringa vc, eller vart ska jag vända mig för koll? Känner mig ärligt talat lite tramsig kring koll eftersom jag inte tror jag ligger i nån riskzon och att läkaren då tycker jag är hypokondrisk. Men å andra sidan känner jag mig lite hypokondrisk kring detta:o.
 
Sv: Knöl i bröstet

Ja, du bör kolla upp det. En knöl i bröstet behöver inte betyda något allvarligt men det ska undersökas ändå. Det kan vara helt ofarligt, ett bindvävsärr eller en vätskefylld cysta. Men om det är en tumör är tidig upptäckt väldigt viktigt. Vet inte hur gammal du är, man kan ju vara lite knölig i brösten av hormonella orsaker men om du känner på dina bröst regelbundet och vid samma tid i menscykeln lär du dig vad som är normalt för dig och kan reagera på förändringar.

Det som händer är att vårdcentralen skickar en remiss och du får göra en extra mammografi, eventuellt tas det en biopsi på knölen och analyseras. Oftast är det inget farligt.
 
Sv: Knöl i bröstet

Det är klart att du ska kolla upp det !
Jag pratade med en så sent som idag som hittade ett litet yttepytte risgryn i ena bröstet som var bröstcancer. Hon hade också blivit lite lagom hypokondriförklarad men fått en biopsi ändå och då jäklars tog det fart med behandling. Men oftast så är det just ofarliga förändringar
 
Sv: Knöl i bröstet

Tack båda för svar:). Ringer vc idag!

Lejonelle, jag är 32 (33 i dec).
 
Sv: Knöl i bröstet

Jag citerar en läkare min vän träffade:

alla förändringar i bröstet SKA undersökas

Mina cancerhärdar - som inte gick att känna - var som störst 3x5 mm. Den var av den snabbaste elakaste sorten. Hade det inte upptäckts i tid hade jag inte skrivit detta nu.

I majoriteten av fallen är det något helt ofarligt. Men det får man aldrig förutsätta.
 
Sv: Knöl i bröstet

Har upptäckt en ny formation i mitt ena bröst. Typ som en ärta. Man läser ju jämt tycker jag att man ska kolla upp eventuella knölar men jag undrar egentligen hur känslig man ska vara? Är det egentligen kanske helt normalt att man får nya formationer i brösten?

Eller det är till att ringa vc, eller vart ska jag vända mig för koll? Känner mig ärligt talat lite tramsig kring koll eftersom jag inte tror jag ligger i nån riskzon och att läkaren då tycker jag är hypokondrisk. Men å andra sidan känner jag mig lite hypokondrisk kring detta:o.

Ibland får man förändrad körtelstruktur beroende på var i mens-cykeln man befinner sig.
Ingen tycker att en kvinna som hittat en knöl i bröstet är fjantig när hon hör av sig. Det är klart, handlar det om en tjugoåring utan ärftlig belastning för bröstcancer så är kanske första strategin att vänta ett par veckor (en halv normal mens-cykel) och kolla om förändringen fortfarande är kvar.
Annars får alla kvinnor med knölar i brösten bli mammograferade. I mitt hemmalandsting kan man ringa direkt till mammografienheten och beställa tid när man hittat knöl i bröst, och behöver inte ens ta omvägen via vårdcentralen.
 
Sv: Knöl i bröstet

Bra att tar/tog kontakt med VC!

Ärtknölar bör alltid kollas upp, vart de än sitter!

Håller tummarna för dig!!
 
Sv: Knöl i bröstet

Kolla upp!
När jag som 14åring fick en knöl i bröstet blev det fullt pådrag. Själv förstod jag väl inte hur allvarligt det kunde vara men mina föräldrar blev ju grymt oroliga har jag förstått nu efteråt. Var en ganska stor knöl och det blev väldig fart på sjukvården med alla olika undersökningar. Tillslut visade det sig att vara en vätskefylld cysta som tömdes och har inte kommit tillbaka igen.
 
Sv: Knöl i bröstet

*kl*

Väntar i detta nu på att vc ska ringa upp.

Upptäckte knölen ca en vecka innan mens och nu en vecka efter mens är den likadan.

Uppdat: Det må jag säga att de var snabba i vändningarna! Fick tid imorgon fm och hade jag kunnat redan i em. Så fort har jag adrig fått tid förut! Känns som om de verkligen tar en sån här sak på allvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Knöl i bröstet

Det glädjer mig att du har en vårdcentral som tar dig och knölen på allvar.
Tid är superviktigt ifall det skulle vara något. Nu är det förhoppningsvis inte det och då kan du snart lägga detta bakom dig :)

Ta hand om dig och lycka till // Voff
 
Sv: Knöl i bröstet

Om det är ngt så är tid en viktig faktor.

Men nu hoppas vi på att det är något snällt!
 
Sv: Knöl i bröstet

Det tar sånt på allvar. Upptäckte att jag hade en knöl i ett bröst när jag var ca23-24 år. Fick remiss för mamografi, ultraljud och aspirat. Visade sig vara en ofarlig knöl som var typ mjölkkörtlar som klumpat ihop sig. Den sitter där än idag.
Hoppas det går bra för dig och att det också är nåt ofarligt.
 
Sv: Knöl i bröstet

Klämd på hos vc nyss och remiss till mamografi ska skickas hem. Så fortsättning följer:p.

Blev väldigt bra bemött av läkaren och känner att jag kan släppa tanken på att de skulle tycka att jag är överhypokondrisk:).
 
Sv: Knöl i bröstet

Klämd på hos vc nyss och remiss till mamografi ska skickas hem. Så fortsättning följer:p.

Blev väldigt bra bemött av läkaren och känner att jag kan släppa tanken på att de skulle tycka att jag är överhypokondrisk:).

Om det kan känns bättre...

INGEN jag träffat inom vården eller utom vården har tyckt att knölar ska negligeras. INGEN.

Så det där med hypokondrin kan du släppa helt. Basta!
 
Sv: Knöl i bröstet

Mina cancerhärdar - som inte gick att känna - var som störst 3x5 mm. Den var av den snabbaste elakaste sorten. Hade det inte upptäckts i tid hade jag inte skrivit detta nu.

Jag har inte helkoll på hur det började för dig, hur kom det sig att dina knölar upptäcktes om det inte var för att du kände dem?

Jag kan erkänna att jag nog är dålig på att undersöka mig sådär, tycker dock att tuttarna ju är ganska knöliga sådär inuti(iaf mina, känner ju aldrig på andras..), hur sjutton ska man kunna avgöra om det dykt upp ett extra risgryn typ? O_o
 
Sv: Knöl i bröstet

Jag har inte helkoll på hur det började för dig, hur kom det sig att dina knölar upptäcktes om det inte var för att du kände dem?

Jag kan erkänna att jag nog är dålig på att undersöka mig sådär, tycker dock att tuttarna ju är ganska knöliga sådär inuti(iaf mina, känner ju aldrig på andras..), hur sjutton ska man kunna avgöra om det dykt upp ett extra risgryn typ? O_o

Det var på reguljär mammografi de hittades. Jag fick kallelse till återbesök för att ta nya bilder och då ultraljudade de samt tog biopsi. De satt så djupt inne att det inte gick att palpera fram.

Tuttar ÄR knöliga. Men om du hittar knölar som är större, ömmare eller på konstiga ställen ska du kontakta vården. Allt som inte känns som vanligt.

Och alltid gå, när mammografin kallar.
 
Sv: Knöl i bröstet

Aha, när börjar man med mammografi då? Jag är 36 nu.
Ska bli bättre att undersöka också.
 
Sv: Knöl i bröstet

Man börjar vid 40, jag gjorde min första koll i våras.

Tycker också det är skitsvårt att känna efter knölar, tycker brösten ofta är lite småknöliga i sig själv men men det var normalt på min koll i alla fall.
 
Sv: Knöl i bröstet

Knölar i bröstet ska ALLTID kollas! Och jag lovar, du kommer inte anses hypokondrisk när du ringer VC!

Jag hittade också en knöl när jag var yngre (drygt 20), även den stor som en ärta. Fick av VC direkt remiss till mammografi där det konstaterades att det var en körtel av något slag som var helt ofarlig. Den har sedan genom livet kommit och gått ett par gånger.

Är det en farlig knöl du har måste den bort snarast, och är den ofarlig så finns det ju ingen anledning du ska gå och oroa dig!!

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 698
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 603
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 223
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 730
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp