Knöl på hamster

Status
Stängd för vidare inlägg.
Märks att inte så många är vuxna här. I behandling ingår avlivning om det nu skulle behövas och man inte avlivar på en gång.
Jag har varit hos veterinär och de behandlade med något som har samma funktion som gips och rekommenderar om det blir värre avlivning. Så får behandlingen på köpet. Men fortfarande dyrt.
 
Märks att inte så många är vuxna här. I behandling ingår avlivning om det nu skulle behövas och man inte avlivar på en gång.
Jag har varit hos veterinär och de behandlade med något som har samma funktion som gips och rekommenderar om det blir värre avlivning. Så får behandlingen på köpet. Men fortfarande dyrt.
Just jag är inte vuxen, men de flesta andra är det.

Avlivning borde vara en egen kostnad, för det kostar inte 3000kr att avliva en hamster.
 
Att avliva ett litet djur som en hamster brukar hamna på runt 500-lappen om man tar med kroppen hem. Ungefär så mycket det kostat där jag jobbat och då jobbar jag på ett av de största djursjukhusen i Sverige (högre priser än mindre kliniker med andra ord).
Båda de större veterinärkedjorna erbjuder dessutom betalning via Klarna.
 
Att avliva ett litet djur som en hamster brukar hamna på runt 500-lappen om man tar med kroppen hem. Ungefär så mycket det kostat där jag jobbat och då jobbar jag på ett av de största djursjukhusen i Sverige (högre priser än mindre kliniker med andra ord).
Båda de större veterinärkedjorna erbjuder dessutom betalning via Klarna.

Delvis knapplån

Jag googlade lite och hittade priser från 150 kr om man tar med djuret hem sen, och från 350 kr inkl allmän kremering (dvs man tar inte med djuret hem men får ingen aska). Så att räkna med 500 kr borde räcka för de allra flesta fall.

Och har man inte 500 kr att lägga ut ska man inte ha någon hamster, eller något annat djur.

Oavsett djur så att ha till avlivning är det minsta man bör ha, för ett djur kan när som helst skada sig och behöva veterinärvård. Det är okej att inte ha råd med hur mycket vetvård som helst men då måste man i alla fall ha råd att avsluta djurets lidande.
 
Delvis knapplån

Jag googlade lite och hittade priser från 150 kr om man tar med djuret hem sen, och från 350 kr inkl allmän kremering (dvs man tar inte med djuret hem men får ingen aska). Så att räkna med 500 kr borde räcka för de allra flesta fall.

Och har man inte 500 kr att lägga ut ska man inte ha någon hamster, eller något annat djur.

Oavsett djur så att ha till avlivning är det minsta man bör ha, för ett djur kan när som helst skada sig och behöva veterinärvård. Det är okej att inte ha råd med hur mycket vetvård som helst men då måste man i alla fall ha råd att avsluta djurets lidande.
Börjar bli trött på detta nu. MIN SYSTERDOTTER har en egen liten privat”klinik” och har väldigt dyra priser. Dessutom har jag råd med avlivning, HUR MÅNGA GÅNGER SKA NI BEHÖVA HÖRA DET? det är ett brutet ben, min hamster lider inte, blivit ”gipsad”, allt är som det ska. :)
 
Börjar bli trött på detta nu. MIN SYSTERDOTTER har en egen liten privat”klinik” och har väldigt dyra priser. Dessutom har jag råd med avlivning, HUR MÅNGA GÅNGER SKA NI BEHÖVA HÖRA DET? det är ett brutet ben, min hamster lider inte, blivit ”gipsad”, allt är som det ska. :)
Är det någon som tvingar dig till att använda din systerdotters klinik? Bra om du har råd med det, men så verkade det inte innan
 
Börjar bli trött på detta nu. MIN SYSTERDOTTER har en egen liten privat”klinik” och har väldigt dyra priser. Dessutom har jag råd med avlivning, HUR MÅNGA GÅNGER SKA NI BEHÖVA HÖRA DET? det är ett brutet ben, min hamster lider inte, blivit ”gipsad”, allt är som det ska. :)

Fast du har börjat tråden med att säga att hamstern hellre får självdö än att du ska betala några hundralappar, att du lever på 200 kr i månaden och inte har råd osv. Att du sen hittar på en ny historia ändrar det inte.

Vad sa "kliniken" om knölarna då?
 
Min hamster är ungefär 1,5 år gammal och upptäckte en knöl på frambenet som är stor och röd. Borde vi kontackta vetrinär
Det här är andra tråden på kort tid där djurägare av någon märklig anledning tycker det är helt okej att låta hamstrar självdö i en bur under eventuellt stort lidande. Det är ingen rättighet att ha djur, inte ens gulliga små hamstrar.

Lever du på 200 kr i månaden ska du inte ha djur. Har du inte råd att undersöka ett sjukt djur ska du inte ha djur. Har du inte råd att sätta stopp för ett lidande ska du inte ha djur.
 
Det är ett brutet ben och han lider inte. (:
Röda knölar på hakan = brutet ben?

Du formulerade tidigt i tråden att du tänkte låta honom självdö i buren om det var tumörer för att du inte ville betala avlivningskostnader. Även om han nu klarar sig igenom den här skadan så visar du ju tydligt var du står etiskt i fråga om att ta ordentlig hand om dina djur.
 
Röda knölar på hakan = brutet ben?

Du formulerade tidigt i tråden att du tänkte låta honom självdö i buren om det var tumörer för att du inte ville betala avlivningskostnader. Även om han nu klarar sig igenom den här skadan så visar du ju tydligt var du står etiskt i fråga om att ta ordentlig hand om dina djur.
Han hade en röd knöl på hakan men veterinären sa att jag skulle tvätta den och att det inte var farlig. Jag sa inte att jag tänkte låta honom självdö, jag sa att jag HELST vill att hans död sker utan lidande och att han dör av ålder i sin bur än att lida av avlivningssprutan. (:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: Lyan
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 185
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
557
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
972
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp