Bukefalos 28 år!

Knölar på ryggen

C

chilipop

Min polle har "knölar" på ryggen. De är ca 1cm i diameter och sitter där sadeln sitter. Har någon på andra ställen oxå men inte lika stora.
Jag har passat om sadeln till henne och avmaskat henne men knölarna sitter där de sitter :(

:confused: HUR kan jag få bort dem? och vad är det för något?:confused:
 
Sv: Knölar på ryggen

Tvätta vojlocken, hästar svettas mycket på sommaren och smutsig/salt vojlock är vanlig orsak till knölar. Se över fodret så h*n får lagom mkt protein, för mycket kan ge knölar på vissa hästar. Har du bytt foder nyligen?
Tvätta först knölarna med tvål och vatten, låt torka, och tvätta sedan med alsolsprit. Vila knölarna från tryck tills de är bättre.
Lycka till!
 
Sv: Knölar på ryggen

Som föregående talare sa (typ): Med allsäkerhet sk sadelstadsknutor. Jag tycker bara man kan ha schabraket ett par dagar när det är så här varmt!
 
Sv: Knölar på ryggen

Min häst fick "knölar" på ryggen för att sadeln var för trång (mitt över ryggen) var en stubben sadel, ställde av henne 2 månader så var dom borta sen, böt sadel och dom kom aldrig tillbaka!

/Sara
 
Sv: Knölar på ryggen

Testa renskinn under sadeln. Veterinären rekomenderade detta (jag hade tack & lov redan renskinn) & redan på ett par månader var knölen borta. Det kan annars ta upp till 2¨år innean knölarna försvinner.
 
Sv: Knölar på ryggen

chilipop skrev:
Min polle har "knölar" på ryggen. De är ca 1cm i diameter och sitter där sadeln sitter. Har någon på andra ställen oxå men inte lika stora.
Jag har passat om sadeln till henne och avmaskat henne men knölarna sitter där de sitter :(

:confused: HUR kan jag få bort dem? och vad är det för något?:confused:



Har samma "problem" med min polle.. (har inte ont av dem men de ska ju inte vara där) :crazy: Fast det är inte är p.g.a Proteinöverskott.. Men jag misstänker att det kan vara mineralerna (efter mycket tänkande kom jag på att knölarna uppkom samtidigt.. :crazy: ) Kan Det stämma? :confused: Är det isf fosfor och kalcium (? fick hjärnsläpp här nu..) kvoten som inte stämmer? eller kan det vara något annat?
Nu blev det ju mer foder inriktat men..
Tpf Maria :)

Kom på att jag kanske ska säga att jag byter/tvättar schabraken ofta och sadeln är utprovad och funkar fint.
 
Senast ändrad:
Sv: Knölar på ryggen

Prova att tvätta noga med alsolsprit varje dag efter ridningen. Smörj knölarna med receptfri hydrokortisonsalva några dagar och se om det hjälper. Värt att prova.
 
Sv: Knölar på ryggen

*KL*
Dessa uppkommer oftast iom hårfällning-
Om man är noga med hygienen då så får man sällan knutorna/ finnarna.
Illaliggande sadel där håret blr nött fram o tillbaka kan oxå vara en orsak.

Om man nu har dessa, så har jag sett mkt bra resultat av massage med Arnika- ca 5- 10 min, förutom rengörningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Knölar på ryggen

Tack för alla svar:)

Men jag tänkte, knutorna på ryggen är täkta med päls det finns inget direkt sår att rengöra, så är det mycket lönt att tvätta med alsolsprit, särskilt nu när man tvättar av hela hästen efter ett ridpass???????????
 
Sv: Knölar på ryggen

har haft väldiga problem med som små knutor under huden under sadlen på ryggen.

tyckte precis som du att jamen jag spolar juh av hästen efter ridpassen. med tydligen så räckte inte det jag tvättade varje dag efter ridpassen med vatten och lactacyd samtidigt som jag spolade hästen som vanligt. gnuggade med tvålen ordentligt och sköljde noggrant. böt schabrak efter varje ridtu mot för annars varannan under sommaren. knutorna försvann efter ca 1½ vecka har jag för mig.

i år har hon inte fått några knutor där ännu *peppar peppar*

lycka till hoppas du får bort dom..
 
Sv: Knölar på ryggen

Ett litet "boktips", kyl sadelstaden efter ett pass, med svamp och kallvatten. Plus som de andra säger, alltid rent schabra/vojlock.
 
Sv: Knölar på ryggen

chilipop skrev:
Tack för alla svar:)

Men jag tänkte, knutorna på ryggen är täkta med päls det finns inget direkt sår att rengöra, så är det mycket lönt att tvätta med alsolsprit, särskilt nu när man tvättar av hela hästen efter ett ridpass???????????

Ja, det gör stor skillnad då du genom att spola på pälsen med en vattenslang inte får bort särskilt mycket smuts nere i pälsen. Just för att det är päls måste man vara noggrann, då smutsen blir kvar nere i pälsen. Och då knölarna vanligen uppkommer av smuts + tryck så är det bra om man minskar dessa så mycket som möjligt.
Tvål och vatten räcker långt.
 
Sv: Knölar på ryggen

Min polle har "knölar" på ryggen. De är ca 1cm i diameter och sitter där sadeln sitter. Har någon på andra ställen oxå men inte lika stora.
Jag har passat om sadeln till henne och avmaskat henne men knölarna sitter där de sitter :(

:confused: HUR kan jag få bort dem? och vad är det för något?:confused:

hittatde denna tråd, så ja fortsätter på den istället för att strta en ny.
:idea:

knölarna kan jämföras med finnar på människor. allstå en hudsäcksinflamation.
uppstår av orenhet helt enkelt. svettiga, lortiga schabrak och otillräcklig borstning bla....
fick igår fucidin av min vet som ska masseras in 2-3 ggr/dag.
och jag hoppas att detta hjälper, har haft problem med detta i över ett år nu!

det blir alltid värre på vintern, blir väldigt tätt med täcken på dom.

för att hjälpa av problemet får man försöka underlätta trycket från sadeln, eller rida barbacka. att klippa ut en ring av skumgummi och lägga på knölen kan hjälpa. rena vojlokar, kort hår och borsta, borsta, borsta......... även tvätta hästen och använda alsolsprit hjälper!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu orkar jag inge mer. Nu är 4 av 5 djur hemma sjuka och behöver veterinärvård. Hundarna är såklart jobbigast när dom är dåliga. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: BornAgain
·
Foder & Strö Hejsan! För två veckor sedan började min ponny få ifjolårs hö. Nu i veckan har jag upptäckt små knölar främst där selen sitter men även...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Något jag kom att tänka på då jag läste tråden om överkast: hur noga är ni med hur sängen är bäddad och "inredd"? Då jag räknade kom...
2
Svar
24
· Visningar
1 153
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 334
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp